Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology and psychology

General data

Course ID: WF-PS-N-AAP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Anthropology and psychology
Name in Polish: Antropologia a psychologia
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku psychologii
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W01

PS_W02

PS_W08

Short description:

The course of "Anthropology and psychology" introduces into the area of anthropology and its subdisciplines as well as their relations with psychology.

Full description:

1. Anthropology: etymology, history, forefathers, important dates, fundamental terms and ideas, definitions, subdisciplines, associated sciences, features, and assumptions of science.

2. Styles and methods of practicing anthropology.

3. Human being: in nature, in mind and subject, in interaction, in culture, in Absolut.

4. Philosophical anthropology: historical and contemporary conceptions of human philosophy.

5. Physical anthropology: the specificity of human being, anthropogenesis (homo sapiens).

6. Cultural anthropology: classical and modern conceptions, anthropology of religion, psychoculturalism, cognitive anthropology, reflexive anthropology of C. Geertz (homo cultural).

7. Theological/religious anthropology: Christian anthropology, personalism (homo religiosus).

8. Anthropology of knowledge: non-classical history and theory of scientific knowledge (L. Fleck).

9. Fundamental anthropological challenges for psychology: soma and psyche, free will, consciousness-unconsciousness, behavior or experience, nature or culture, commonality or exception, intellect or feelings, truth-goodness-beauty, memory and identity (I mean who?), I-Thou and I-It concepts, faith, hope, and love.

10. Psychological anthropologies and psychological paradigms: pictures and metaphors of a man present in psychology, psychological conceptions of a man - classical and alternate, including Polish conceptions, and historical-cultural context.

11. Psychological anthropology of E. Boesch and other contemporary psychologies of a man.

12. Relations between anthropology and psychology: experience, soul, human being, myth/culture/religion.

13. Philosophy, biology, cultural studies, theology, and psychology of a man.

14. Real psychology (psychosophy): the soul perspective (J. Hillman).

15. Anthropological psychology: origin, presuppositions, methods, thought the style of anthropological psychology.

Bibliography:

Baumaister, R.F. (2011). Zwierzę kulturowe. Warszawa: PWN.

Bettelheim, B. (1991). Freud a dusza ludzka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bittner, I. (2000). Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk. Łódź: WUŁ.

Bowie, F. (2008). Antropologia religii. Wprowadzenie. Kraków: WUJ.

Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.

Eller, J. D. (2009). Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. Kraków: WUJ.

Frankl, V. (2019). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Galarowicz, J. (2017). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Ujęcie fenomenologiczno-personalistyczne. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewecki.

Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Haeffner, G. (2006). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Kraków: WAM.

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.

Ingarden, R. (2017). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kobierzycki, T. (2001). Filozofie osobowości: od antycznej idei duszy do współczesnej teorii osoby. Warszawa: Eneteia.

Kowalczyk, M. (2014). Antropologia teologiczna w perspektywie personalizmu chrześcijańskiego. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PWN.

Le-Vine, R.A. (ed.) (2010). Psychological Anthropology. Chichester: Blackwell Publishing.

Łukaszewski, W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP.

Malinowski, A. (red.) (1980). Antropologia fizyczna. Warszawa-Poznań: PWN.

May, R. (1997). Błaganie o mit. Poznań: Zysk i S-ka.

Nowicka, E. (1991). Świat człowieka świat kultury. Warszawa: PWN.

Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.

Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.

Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.

Pankalla, A. (red.) (2015). Homo religiosus a psychologia. Poznań: Kunke Poligrafia.

Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.

Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.

Tischner, J. (2011). Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak.

Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy. Warszawa: PWN.

Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Upon the course completion a student:

1. Defines and distinguishes the fundamental subdisciplines of anthropology.

2. Identifies and understands the concept of human beings on the biological, psychological, cultural, social, and spiritual dimensions.

3. Notices and understands relations between anthropology and psychology.

4. Analyses fundamental anthropological challenges of psychology.

5. Presents and critically discusses classical and contemporary psychological conceptions of a man in the historical-cultural context.

Assessment methods and assessment criteria:

5 - excellent knowledge, skills, and personal and social competences

4.5 - very good knowledge, skills, and personal and social competences

4.0 - good knowledge, skills, and personal and social competences

3.5 - satisfactory knowledge, skills, and personal and social competences, however with significant mistakes

3.0 - satisfactory knowledge, skill, and personal and social competences, however with many mistakes

2.0 - unsatisfactory knowledge, skills, and personal and social competences

Written exam - made of two parts: multiple answers test and open-ended questions.

Practical placement:

Not applicable.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 120 places more information
Coordinators: Andrzej Pankalla
Group instructors: Andrzej Pankalla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 120 places more information
Coordinators: Andrzej Pankalla
Group instructors: Andrzej Pankalla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 120 places more information
Coordinators: Andrzej Pankalla
Group instructors: Andrzej Pankalla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)