Psychological clinical diagnosis of children and adolescents
General data
Course ID: | WF-PS-N-DKDM |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychological clinical diagnosis of children and adolescents |
Name in Polish: | Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_U04; PS_U05; PS_K02 |
Short description: |
(in Polish) Poznanie problematyki psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży. |
Full description: |
(in Polish) Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży. Studenci zdobędą wiedzę na temat różnych metod diagnozy psychologicznej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą, zrozumieją proces diagnozy oraz nauczą się interpretować wyniki diagnozy w kontekście dalszego planowania interwencji psychologicznej. Kluczowe treści programowe: 1. Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży - zagadnienia wprowadzające 2. Ustrukturalizowany wywiad rodzinny 3. Inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci - STAIC 4. Diagnoza depresji u dzieci i młodzieży - CDI 2 5. Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci i młodzieży - ASRS 6. Diagnoza ADHD i zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży - Conners 3 7. Wywiad do diagnozy autyzmu - ADI-R 8. Pomiar depresji u młodzieży - KPD 9. Test pamięci wzrokowej Bentona - BVRT 10. Badanie funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu - RHLB-PL 11. System oceny zachowań adaptacyjnych dzieci i młodzieży - ABAS-3 |
Bibliography: |
(in Polish) Chojnicka, I., Pisula, E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A. (2018). STAIC. Inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2019). BVRT. Test pamięci wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Łojek, E. (2007). RHLB-PL. Bateria testów do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Łojek, E., Stańczak, J., Wójcik, A. (2015). KPD. Kwestionariusz do pomiaru depresji. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Otrębski, W., Domagała-Zyśk, E., Rutkowska, K., Sudoł, A., Wiącek, G. (2019). ABAS-3. System oceny zachowań adaptacyjnych. Podręcznik polski. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2017). CDI 2. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy depresji u dzieci i młodzieży. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Wujcik, R., Wrocławska-Warchala, E. (2018). Conners 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Zrozumienie podstawowych metod diagnozy psychologicznej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Znajomość procesu diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży. Znajomość różnych narzędzi i testów stosowanych do diagnozy różnych zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Umiejętności: Umiejętność przeprowadzania ustrukturalizowanego wywiadu rodzinengo w celu uzyskania istotnych informacji dla diagnozy psychologicznej. Umiejętność interpretowania wyników testów diagnozy, takich jak Conners 3, CDI 2, ASRS, STAIC, ADI-R, KPD, BVRT, RHLB-PL i ABAS-3. Umiejętność planowania interwencji psychologicznej na podstawie wyników diagnozy. Kompetencje: Kompetencje w diagnozowaniu różnych zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, takich jak ADHD, depresja, autyzm, lęki, problemy z pamięcią i językiem. Kompetencje w stosowaniu odpowiednich narzędzi i testów diagnozy zgodnie z potrzebami przypadku. Kompetencje w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszych kroków terapeutycznych na podstawie wyników diagnozy i potrzeb pacjenta. Kompetencje w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami w kontekście diagnozy i terapii psychologicznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1) liczba nieobecności nieprzekraczająca dwóch 2) zaliczenie testu |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Piotr Brud | |
Group instructors: | Piotr Brud | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.