Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychological clinical diagnosis of children and adolescents

General data

Course ID: WF-PS-N-DKDM
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychological clinical diagnosis of children and adolescents
Name in Polish: Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_U04; PS_U05; PS_K02

Short description: (in Polish)

Poznanie problematyki psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży.

Full description: (in Polish)

Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży. Studenci zdobędą wiedzę na temat różnych metod diagnozy psychologicznej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą, zrozumieją proces diagnozy oraz nauczą się interpretować wyniki diagnozy w kontekście dalszego planowania interwencji psychologicznej.

Kluczowe treści programowe:

1. Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży - zagadnienia wprowadzające

2. Ustrukturalizowany wywiad rodzinny

3. Inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci - STAIC

4. Diagnoza depresji u dzieci i młodzieży - CDI 2

5. Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci i młodzieży - ASRS

6. Diagnoza ADHD i zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży - Conners 3

7. Wywiad do diagnozy autyzmu - ADI-R

8. Pomiar depresji u młodzieży - KPD

9. Test pamięci wzrokowej Bentona - BVRT

10. Badanie funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu - RHLB-PL

11. System oceny zachowań adaptacyjnych dzieci i młodzieży - ABAS-3

Bibliography: (in Polish)

Chojnicka, I., Pisula, E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A. (2018). STAIC. Inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2019). BVRT. Test pamięci wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Łojek, E. (2007). RHLB-PL. Bateria testów do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Łojek, E., Stańczak, J., Wójcik, A. (2015). KPD. Kwestionariusz do pomiaru depresji. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Otrębski, W., Domagała-Zyśk, E., Rutkowska, K., Sudoł, A., Wiącek, G. (2019). ABAS-3. System oceny zachowań adaptacyjnych. Podręcznik polski. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2017). CDI 2. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy depresji u dzieci i młodzieży. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wujcik, R., Wrocławska-Warchala, E. (2018). Conners 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Zrozumienie podstawowych metod diagnozy psychologicznej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Znajomość procesu diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży.

Znajomość różnych narzędzi i testów stosowanych do diagnozy różnych zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.

Umiejętności:

Umiejętność przeprowadzania ustrukturalizowanego wywiadu rodzinengo w celu uzyskania istotnych informacji dla diagnozy psychologicznej.

Umiejętność interpretowania wyników testów diagnozy, takich jak Conners 3, CDI 2, ASRS, STAIC, ADI-R, KPD, BVRT, RHLB-PL i ABAS-3.

Umiejętność planowania interwencji psychologicznej na podstawie wyników diagnozy.

Kompetencje:

Kompetencje w diagnozowaniu różnych zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, takich jak ADHD, depresja, autyzm, lęki, problemy z pamięcią i językiem.

Kompetencje w stosowaniu odpowiednich narzędzi i testów diagnozy zgodnie z potrzebami przypadku.

Kompetencje w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszych kroków terapeutycznych na podstawie wyników diagnozy i potrzeb pacjenta.

Kompetencje w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami w kontekście diagnozy i terapii psychologicznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń:

1) liczba nieobecności nieprzekraczająca dwóch

2) zaliczenie testu

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Piotr Brud
Group instructors: Piotr Brud
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)