Dostępność transportowa i mobilność osób o szczególnych potrzebach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-DTM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dostępność transportowa i mobilność osób o szczególnych potrzebach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W10 – Student wie, na czym polega odpowiedzialność psychologa i zasady etyki jego zawodu PS_W15 – Student zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych, z różnymi dysfunkcjami psychicznymi PS_U07 – Student umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych PS_U10 – Student potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej PS_U12 – Student potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne PS_K01 – Student posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami PS_K02 – Student jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiazywania konkretnych zadań i problemów życiowych PS_K03 – Student potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie tematyką przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi dostępności transportowej i mobilności osób o szczególnych potrzebach oraz uwrażliwienie studentów na potrzeby, bariery i zagrożenia napotykane przez osoby o szczególnych potrzebach w tym zakresie wraz z przedstawieniem możliwości i proponowanych rozwiązań. |
Pełny opis: |
Opis przedmiotu Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi dostępności transportowej i mobilności osób o szczególnych potrzebach oraz uwrażliwienie studentów na potrzeby, bariery i zagrożenia napotykane przez osoby o szczególnych potrzebach w tym zakresie wraz z przedstawieniem możliwości i proponowanych rozwiązań. Przedmiot ma na celu popularyzację wiedzy oraz zaprezentowanie rozwiązań technicznych, które zapobiegają wykluczeniu lub ograniczeniu mobilności osób o szczególnych potrzebach. Podczas zajęć studenci poza otrzymaną wiedzą zdobędą praktyczne umiejętności służące wsparciu i pomocy osób o szczególnych potrzebach w zakresie dostępności transportu i mobilności. Udział w prezentowanych zajęciach zapewni zdobycie wiedzy z zakresu dostępności transportowej i mobilności osób o szczególnych potrzebach, umiejętności praktycznych związane z pracą z osobami o szczególnych potrzebach, jak również rozwój kompetencji społecznych prowadzących do inkluzji osób o szczególnych potrzebach. |
Literatura: |
Literatura Spis zalecanych lektur: • Charytonowicz J, Nowakowski P. (2009). Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych. Wrocław: Jesień Wieku. • Galasiński D. (2013). Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 4(9). • Gąciarz B. (2014). W stronę nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności. Kilka słów o projekcie badawczym. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 2(11), s. 7-19. • Karwas W.: Samochody dla inwalidów, Katalog Samochody Świata 1997, PS PREGO, Warszawa 1996, s. 404–407 • Stasiak-Cieślak B., Grabarek I. (2019). System ekspercki wspomagający dobór urządzeń adaptacyjnych dla kierowców z niepełnosprawnościami, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej, s. 161–170. • Stasiak-Cieślak B. (2018). Procedura doboru urządzeń adaptacyjnych wspomagających prowadzenie samochodu przez kierowcę z niepełnosprawnością, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej nr 121, s. 363–372. • Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50) • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696). • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1990 z późn.zm.) • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie wzoru oraz trybu wydania i zwrotu kart parkingowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1438). • Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 3 lipca 2015 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. • World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. World Health Organization. • World Health Organization (WHO). (2002). Towards a common language for functioning, disability and health ICF. World Health Organization. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotowe Efekty uczenia się: Wiedza: • Student zna definicje dostępności transportowej • Student zna przepisy funkcjonujące w Polsce odnoszące się do transportu osób ze szczególnymi potrzebami • Student ma podstawową wiedzę dotyczącą potrzeb osób o specjalnych potrzebach w zakresie usług motoryzacyjnych odnoszących się do transportu indywidualnego • Student posiada informacje nt. rozwiązań technicznych (urządzeń adaptacyjnych) umożliwiającym osobom o szczególnych potrzebach uczestnictwo w ruchu drogowy • Student wie, jakie są zagrożenia osób o specjalnych potrzebach w ruchu drogowym • Student posiada podstawową wiedzę o procesach medycznych i psychologicznych wpływających na zachowanie w ruchu drogowym, w szczególności osób starszych oraz wpływie zmęczenia, leków, alkoholu i narkotyków na kierowanie pojazdem. Umiejętności: • Student potrafi przeciwdziałać utrudnieniom w transporcie i mobilności, których doświadczają osoby o szczególnych potrzebach. • Student zwraca uwagę na dostępność transportową i mobilność dla osób o szczególnych potrzebach w ramach swojego przyszłego zawodu. • Student potrafi doradzić w wyborze odpowiedniego urządzenia adaptacyjnego ułatwiającego mobilność. • Student potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie wypracowywania rozwiązań projektowych. Kompetencje społeczne: • Student jest wrażliwy na potrzeby osób z ograniczeniami mobilności • Student ma świadomość społecznych konsekwencji wykluczenia osób o specjalnych potrzebach w zakresie transportu i mobilności • Student rozumie konieczność dostosowywania transportu do różnorodnych potrzeb odbiorców o szczególnych potrzebach. • Student rozumie znaczenie dostępności transportowej dla podniesienia jakości życia osób o szczególnych potrzebach. efekty uczenia się Zdobyte wiedza, umiejętności kompetencje odnoszą się również do następujących efektów uczenia się określonych dla kierunku Psychologia: PS_W10 – Student wie, na czym polega odpowiedzialność psychologa i zasady etyki jego zawodu PS_W15 – Student zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych, z różnymi dysfunkcjami psychicznymi PS_U07 – Student umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych PS_U10 – Student potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej PS_U12 – Student potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne PS_K01 – Student posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami PS_K02 – Student jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiazywania konkretnych zadań i problemów życiowych PS_K03 – Student potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena bardzo dobra (5) – Student bardzo dobrze zna terminologię związaną z dostępnością transportową osób o specjalnych potrzebach, dokumenty regulujące to zagadnienie, ma świadomość zagrożeń w funkcjonowaniu osób o szczególnych potrzebach i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce poprzez rozwiązywanie realnych problemów stawianych podczas zajęć. ocena dobra (4) – Student dysponuje min. 80% wiedzy omawianej na zajęciach i potrafi wykorzystać ją w praktyce. ocena dostateczna (3) – Student dysponuje min. 60% wiedzy omawianej na zajęciach i częściowo potrafi tę wiedzę wykorzystać w praktyce. ocena niedostateczna (2) – Student dysponuje mniej niż 60% wiedzy omawianej na zajęciach i nie potrafi wykorzystać jej w praktyce. Metody kształcenia: wykład multimedialny, prezentacje studentów, praca w grupach, wywiady z osobami o szczególnych potrzebach związane z mobilnością i dostępnością transportową, symulacje, panel dyskusyjny prezentacje rozwiązań technicznych ułatwiających mobilność osób o specjalnych potrzebach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS = 50 h. 30 h: praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie zajęć) 20 h: praca własna (czas studenta poświęcony na przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, wykonanie takich zadań jak pisemne prace zaliczeniowe, semestralne/roczne/dyplomowe, projekty realizowane w laboratorium, samokształcenie, prace terenowe itp.) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Literatura: |
Literatura Spis zalecanych lektur: • Charytonowicz J, Nowakowski P. (2009). Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych. Wrocław: Jesień Wieku. • Galasiński D. (2013). Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 4(9). • Gąciarz B. (2014). W stronę nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności. Kilka słów o projekcie badawczym. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 2(11), s. 7-19. • Karwas W.: Samochody dla inwalidów, Katalog Samochody Świata 1997, PS PREGO, Warszawa 1996, s. 404–407 • Stasiak-Cieślak B., Grabarek I. (2019). System ekspercki wspomagający dobór urządzeń adaptacyjnych dla kierowców z niepełnosprawnościami, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej, s. 161–170. • Stasiak-Cieślak B. (2018). Procedura doboru urządzeń adaptacyjnych wspomagających prowadzenie samochodu przez kierowcę z niepełnosprawnością, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej nr 121, s. 363–372. • Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50) • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696). • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1990 z późn.zm.) • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie wzoru oraz trybu wydania i zwrotu kart parkingowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1438). • Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 3 lipca 2015 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. • World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. World Health Organization. • World Health Organization (WHO). (2002). Towards a common language for functioning, disability and health ICF. World Health Organization. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.