Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Effective leadership in the organization

General data

Course ID: WF-PS-N-EPO
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Effective leadership in the organization
Name in Polish: Efektywne przywództwo w organizacji
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W14; PS_W16; PS_U05

Short description:

Skuteczne przywództwo w organizacji

Wysoki poziom efektywności organizacyjnej zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa oraz sprawia, że firma rozwija się i zyskuje przewagę wśród konkurencyjnych organizacji na rynku. Wykład jest wprowadzeniem w zagadnienia skutecznego przywództwa w organizacji poprzez analizę zagadnień tego, czego ono dotyczy. Co oznacza bycie dobrym liderem poprzez podkreślanie praktycznych aspektów przywództwa. Ważnymi obszarami poruszanymi w trakcie wykładu będą zagadnienia takie jak: zrozumienie przywództwa; uznanie cech przywódczych; angażowanie mocnych stron ludzi; rozumienie filozofii i stylów przywództwa, radzenie sobie z zadaniami i relacjami; rozwijanie umiejętności przywódczych; tworzenie wizji, w tym strategicznej; stworzenie konstruktywnego klimatu; słuchanie członków grupy, radzenie sobie z konfliktami; zajmowanie się etyką w przywództwie i pokonywaniem przeszkód w organizacji.

Full description:

1. Przywództwo w organizacji – definicje, kluczowe obszary, podstawowe pojęcia

2. Różne style przywództwa w organizacji i ich teoretyczna skuteczność

3. Budowanie i kierowanie efektywnymi zespołami.

4. Zachowanie związane z dzieleniem się wiedzą w organizacji

5. Lider i jego relacje z podwładnymi w aspekcie emocjonalnym

i motywacyjny

6. Moc lidera i jak z niej korzystać?

7. Przywództwo w trudnych i przełomowych czasach

8. Przywództwo polityczne, psychologicznych aspekty sprawowania władzy

9. Przywództwo i zarządzanie strategiczne

10. Przywództwo transakcyjne i transformacyjne

11. Mocne i słabe strony organizacji z punktu widzenia lidera – analiza SWAT

12. Rola przywództwa w koncepcji Lean Management

13. Przywództwo w ekstremalnych warunkach

14. Przywództwo w kontekście wymiarów osobowości Wielkiej Piątki

15. Lider jako motywator zmian w złożonym środowisku organizacyjnym

16. Przywództwo wojskowe

Bibliography:

Aidt, T., & Rauh, C. (2018). The Big Five Personality Traits and Partisanship in England. Electoral Studies, 54, 1–21.

Antonakis, J. (2004). On why “emotional intelligence” will not predict leadership effectiveness

beyond IQ or the “Big Five”: and extension and rejoinder. Organizational Analysis, 12 (2), 171- 182

1 (6), Barbuto, J. E., Burbach, M. E. (2006). The emotional intelligence of transformational leaders: A field study of elected officials. The Journal of Social Psychology, 146, 51-64.

Crossan, M., Seijts, G., & Gandz, J. (2015). Developing Leadership Character. Developing Leadership Character. https://doi.org/10.4324/9781315739809

Cybal-Michalska, Agnieszka. (2015). Przywództwo – ustalenia definicyjne i sposoby rozumienia. Studia Edukacyjne. 37. 23-32.

Dyson, S. Preston, T. (2006). Individual Characteristics of Political Leaders and the Use of Analogy in Foreign Policy Decision Making. Political Psychology. 27. 265 - 288.

Issah, M. (2018). Change leadership the role of emotional intelligence. Sage Open-Research Paper,

Hartliński , M. (2012).Przywództwo polityczne. Wprowadzene. wydawca instytut nauk politycznych Uniwersytetu warmińsko-Mazurskiego w olsztynie

Hoogenboezem, J. (2015) Churchill’s Radical War Leadership. Open Journal of Leadership, 4, 1-11. doi: 10.4236/ojl.2015.41001.

Issah, M., Zimmerman, J. A. (2016). A change model for 21st century leaders: The essentials. International Journal of Pedagogical Innovations, 4(1), 23-29.

KRANNICH M. (2016). PODEJŚCIE PERSONALNE I PRZYWÓDCZE ODNIESIENIA W TEORII POZYTYWNEJ ORIENTACJI W ZARZĄDZANIU ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ 2016 Seria: ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE z. 93 Nr kol. 1957 Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania

Lai, L. (2019) A Review of Team-Focused Transformational Leadership: Past and New Trends. Journal of Service Science and Management, 12, 172-185. doi: 10.4236/jssm.2019.122012.

Lizak, M. (2019). ROLA PRZYWÓDZTWA W KONCEPCJI LEAN MANAGEMENT. Quality Production Improvement. 10. 7-16. 10.30657/qpi.2019.10.01. Lachowski, S. (2013) Od wartości do działania. Przywództwo w czasach

przełomowych. Wydawca: StudioEMKA

Tiuraniemi, J. (2008). Leader self-awareness and its relationship to subordinate assessment of organizational atmosphere in the social welfare sector. Administration in Social Work, 32, 23-38.

Voet, Joris. (2014). Leading change in public organizations: A study about the role of leadership in the implementation of organizational change in a public sector

context

Widyatmoko, W., Pabbajah, M, Widyanti, R. (2020). THE CHARACTER OF LEADERSHIP IN HUMAN RESOURCES DEVELOPMENT: A CRITICAL REVIEW. International Journal of Management Innovation & Entrepreneurial Research. 6. 1-09.

Zaccaro, S. J., Rittman, A. L., & Marks, M. A. (2001). Team Leadership. Leadership Quarterly, 12, 451-483.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Studenci powinni wykazać się dobrym poziomem początkowej wiedzy na temat zagadnień związanych z przywództwem i być zainteresowanym tym tematem. Ważna będzie również możliwość dyskusji z nauczycielem na temat podstaw teoretycznych i praktycznych zastosowań zagadnień związanych z rolą lidera w różnych trybach organizacji. Niezbędne będzie również przygotowanie kompetentnych prezentacji Power Point obejmujących różne aspekty zachowania lidera w sytuacji pracy.

Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze występujące w psychologii przywództwa; identyfikuje najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem lidera w różnych środowiskach pracy prawidłowo wskazuje wyniki badań uzasadniających poszczególne stanowiska teoretyczne; zna i rozumie na czym polega analiza i interpretacja zachowań liderów w kontekście popełnianych błędów i naruszeń, zna i rozumie współczesne znaczenie funkcjonowania współczesnego świata

Umiejętności - potrafi interpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukiwać i selekcjonować źródła, które posłużą do wzbogacenia swojej wiedzy i umiejętności, student potrafi dobrać odpowiednie techniki testowania i oceny skuteczności przywództwa w różnych sytuacjach pracy

Kompetencje - dąży do naukowej i zgodnej metodologii zbierania danych empirycznych, podtrzymuje krytykę dotychczasowych interpretacji zjawisk nieuzasadnionych badaniami empirycznymi, a także ma świadomość ograniczeń badawczych istniejących w psychologii przywództwa, związanych ze złożonością funkcjonowania człowieka w różne środowiska.

kredyty:

udział w wykładzie: 30

zebranie danych i przygotowanie analizy porównawczej różnych nurtów teoretycznych w psychologii przywództwa:30

przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 30

Suma godzin:

60[60: 3 = 2] LICZBA ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria:

bez praktyk

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Olaf Truszczyński
Group instructors: Olaf Truszczyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Olaf Truszczyński
Group instructors: Olaf Truszczyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)