Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Ku dojrzałości i wyższym stadiom rozwojowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-KDIWSR
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WM: Ku dojrzałości i wyższym stadiom rozwojowym
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acZPJBRy6bIP3iw7VcMrj3NBgxO6hJr7xHomMOp-UD-81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=dc34dc31-d408-4ebb-9a02-106dc831d38c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_K03

Skrócony opis:

Wykład ma na celu przybliżenie problematyki rozwoju i przemiany człowieka w dorosłości – w tym zagadnień odnoszących się do osiągania dojrzałości osobowej i wyższych stadiów rozwojowych. W powyższym kontekście analizowany jest też proces przekraczania siebie (self-transcendence) i rozwój duchowy, z uwzględnieniem podejścia psychospołecznego i personalistycznego. Szerszej refleksji teoretycznej nad człowiekiem – dotyczącej w szczególności jego rozwoju społeczno-moralnego, osobowości, rozwoju ku wartościom, poszukiwania sensu i znaczenia – służą wątki z obszaru antropologii filozoficznej. Uwzględniane są elementy koncepcji Eriksona, Kohlberga, Labouvie-Vief, Loevinger, Frankla, Allporta, Straś-Romanowskiej i innych.

Pełny opis:

WYKŁAD I. WPROWADZENIE: OBLICZA ROZWOJU W DOROSŁOŚCI (3 godz.)

• Charakter rozwoju (zmian rozwojowych) w dorosłości. Zmiany ilościowe i jakościowe

• Rozwój potencjalny czy realny? Czynniki i mechanizmy rozwoju.

• Ku czemu zmierza rozwój w dorosłości: sfery, kierunki, trendy rozwojowe.

• Możliwe perspektywy teoretyczne i badawcze. Podejście psychospołeczne vs personalistyczne.

WYKŁAD II. MYŚLENIE POSTFORMALNE - WSPÓŁCZESNE KIERUNKI POSZUKIWAŃ (3 godz.)

Aktualny stan wiedzy psychologii rozwoju człowieka w obszarze tzw. myślenia postformalnego, tj. sposobów rozumowania w dorosłości wykraczających poza operacje formalnologiczne. Uwzględnione są kolejno:

• aktualne podejścia w badaniach nad rozwojem poznawczym

w dorosłości,

• specyfika podejścia poznawczo-rozwojowego,

• teorie tzw. „piątego stadium”,

• właściwości i rozwój myślenia postformalnego w świetle współczesnych badań.

WYKŁAD III. INTEGRACJA POZNANIA I EMOCJI JAKO WARUNEK DOJRZAŁOŚCI OSOBOWEJ. MYTHOS-LOGOS (3 godz.)

• Idea bimodalności ludzkiego poznania. Podejście lateralne. Integracja postformalna poznania i emocji w ujęciu G. Labouvie-Vief.

• Dychotomia logos- mythos. Myślenie mityczne. Dziedzina logosu i dziedzina mythos’u. Mythos w dzieciństwie a mythos w dorosłości.

• Obszary mythos’u w kulturach archaicznych i współczesnych. Mythos jako mit żywy (M. Eliade, B. Malinowski i in.). Sfera ludyczna jako obszar mythos’u.

• Mythos archaiczny a mythos współczesny – cechy wyróżniające.

WYKŁAD IV. KONCEPCJA AUTONOMICZNEGO JA. DOJRZAŁA AUTONOMIA. MĄDROŚĆ (3 godz.)

• Koncepcja stadiów postformalnych rozwoju poznawczego i osobowego G. Labouvie-Vief. Autonomiczne Ja.

• Pojęcie autonomii człowieka. Autonomia osobowa i jej uwarunkowania.

• Dojrzała autonomia

• Problematyka mądrości w psychologii life-span. Współczesne ujęcia i poglądy (P. Baltes, A. Niemczyński, Z. Pietrasiński).

WYKŁAD V. WYŻSZE STADIA ROZWOJU SPOŁECZNO-MORALNEGO. DOJRZAŁA MORALNOŚĆ (3 godz.)

• Rozwój perspektywy społecznej jako pomost między rozwojem poznawczym a moralnym. Wyższe stadia w modelu R.L. Selmana – wyższe stadia. Krytyka koncepcji. Warunki i mechanizmy rozwoju rozumowania moralnego.

• Rozumowanie moralne a zachowanie moralne.

• Wyższe stadia rozwoju moralnego (poziom postkonwencjonalny) w koncepcji L. Kohlberga. Charakterystyka i kontrowersje wokół stadium 7.

• Pojęcie dojrzałej moralności.

WYKŁAD VI. DOJRZAŁOŚĆ I INTEGRACJA OSOBOWA (3 godz.)

• Osobowość dojrzała w różnych ujęciach (G. Allport, Z. Chlewiński,

C.W. Graves).

• Kryteria dojrzałości osobowej. Aspekt intelektualny. Aspekt etyczny.

• Dojrzałość emocjonalna a inteligencja emocjonalna.

• Kryteria emocjonalnej dojrzałości wg W. Menningera.

• Symptomy niedojrzałości vs dojrzałości emocjonalnej (J. Murray).

• Dojrzałe sumienie. Dojrzałe poczucie winy.

• Cechy osobowości dojrzałej vs niedojrzałej wg E.H. Eriksona i C.W. Graves’a.

WYKŁAD VII I VIII. ROZWÓJ OSOBOWY W UJĘCIU PERSONALISTYCZNYM: BEZ STADIÓW I BEZ GRANIC (6 godz.)

• Psychospołeczny a personalistyczny sposób rozumienia mechanizmów rozwojowych.

• Pojęcie osoby i rozwoju osobowego (V.E. Frankl G. Allport, A. Gałdowa, M. Opoczyńska, M. Straś-Romanowska).

• Człowiek jako osoba. Struktura i stawanie się osoby.

• Wymiary społeczny i podmiotowy w świetle metateorii personalistycznej. Rozwój nie kończący się („bez granic”). Relacja podmiotowa Ja-Ty (M. Buber). Psychologia i filozofia spotkania (A. Kępiński).

WYKŁAD IX. PRZEKRACZANIE SIEBIE JAKO ROZWÓJ KU WARTOŚCIOM

(3 godz.)

• Człowiek wobec wartości. Kształtowanie się indywidualnego świata wartości (A. Gałdowa, M. Opoczyńska). Przeżywanie wartości (A. Kępiński)

• Przekraczanie siebie jako mechanizm rozwoju. Rozwój w sferze podmiotowej i metafizycznej. Dynamizmy rozwojowe.

• Pojęcie auto(samo)transcendowania. Samorealizacja

a autotranscendencja. Transcendentalia. Przekraczanie siebie ku transcendentaliom.

• Wola i podmiotowość. Aktywność wolicjonalna człowieka.

WYKŁAD X. PRZEKRACZANIE SIEBIE JAKO SELF-TRANSCENDENCE. ROZWÓJ DUCHOWY (3 godz.)

• Przekraczanie siebie jako rodzaj transgresji.

• Wewnętrzna zasada autentycznego przekraczania siebie. Self-transcendence jako samoprzekraczanie świadomości.

• Przekraczanie siebie na czterech poziomach świadomości: empirycznym, intelektualnym, racjonalnym i odpowiedzialności. Specyfika poziomu najwyższego.

• Rozwój duchowy jako obiekt zainteresowania psychologii. Duchowość psychologicznie – w jakim sensie?

Literatura:

Materiały umieszczone na platformie e-learningowej.

Chlewiński, Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność. Poznań: „W drodze”.

Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wydawnictwo Czarna Owca.

Koczanowicz-Dehnel, I. (2017). Pojęcie osoby w psychologii. W: B. Bartosz, E. Dryll, J. Klebaniuk (red.), Jakość życia w refleksji psychologicznej (s. 37-47). Warszawa: ENETEIA.

Straś-Romanowska, M. (2016). Podmiot osobowy w świecie współczesnym. Psychologia Rozwojowa, 21(2), 15-25.

Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Student ma znajomość psychologicznych ujęć dojrzałości osobowej/psychospołecznej/emocjonalnej.

2. Rozpoznaje przejawy dojrzałości vs niedojrzałości osobowej.

3. Posiada wiedzę dotyczącą wyższych stadiów rozwojowych w sferze osobowości, rozwoju poznawczego, moralnego, religijnego, duchowego

4. Zna problematykę związaną z dojrzewaniem w człowieczeństwie i relacją podmiotową JA - TY.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci słuchają wykładów na platformie MS Teams, biorą udział w dyskusjach, przygotowują prezentację wraz z problemami do dyskusji.

Na ocenę końcową składają się:

- obecność na zajęciach (50%)

- aktywność podczas zajęć, w tym prezentacja (25%)

- wynik egzaminu końcowego, ustnego (25%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Zagórska
Prowadzący grup: Wanda Zagórska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acZPJBRy6bIP3iw7VcMrj3NBgxO6hJr7xHomMOp-UD-81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=dc34dc31-d408-4ebb-9a02-106dc831d38c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)