WM: Ku dojrzałości i wyższym stadiom rozwojowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KDIWSR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Ku dojrzałości i wyższym stadiom rozwojowym |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acZPJBRy6bIP3iw7VcMrj3NBgxO6hJr7xHomMOp-UD-81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=dc34dc31-d408-4ebb-9a02-106dc831d38c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przybliżenie problematyki rozwoju i przemiany człowieka w dorosłości – w tym zagadnień odnoszących się do osiągania dojrzałości osobowej i wyższych stadiów rozwojowych. W powyższym kontekście analizowany jest też proces przekraczania siebie (self-transcendence) i rozwój duchowy, z uwzględnieniem podejścia psychospołecznego i personalistycznego. Szerszej refleksji teoretycznej nad człowiekiem – dotyczącej w szczególności jego rozwoju społeczno-moralnego, osobowości, rozwoju ku wartościom, poszukiwania sensu i znaczenia – służą wątki z obszaru antropologii filozoficznej. Uwzględniane są elementy koncepcji Eriksona, Kohlberga, Labouvie-Vief, Loevinger, Frankla, Allporta, Straś-Romanowskiej i innych. |
Pełny opis: |
WYKŁAD I. WPROWADZENIE: OBLICZA ROZWOJU W DOROSŁOŚCI (3 godz.) • Charakter rozwoju (zmian rozwojowych) w dorosłości. Zmiany ilościowe i jakościowe • Rozwój potencjalny czy realny? Czynniki i mechanizmy rozwoju. • Ku czemu zmierza rozwój w dorosłości: sfery, kierunki, trendy rozwojowe. • Możliwe perspektywy teoretyczne i badawcze. Podejście psychospołeczne vs personalistyczne. WYKŁAD II. MYŚLENIE POSTFORMALNE - WSPÓŁCZESNE KIERUNKI POSZUKIWAŃ (3 godz.) Aktualny stan wiedzy psychologii rozwoju człowieka w obszarze tzw. myślenia postformalnego, tj. sposobów rozumowania w dorosłości wykraczających poza operacje formalnologiczne. Uwzględnione są kolejno: • aktualne podejścia w badaniach nad rozwojem poznawczym w dorosłości, • specyfika podejścia poznawczo-rozwojowego, • teorie tzw. „piątego stadium”, • właściwości i rozwój myślenia postformalnego w świetle współczesnych badań. WYKŁAD III. INTEGRACJA POZNANIA I EMOCJI JAKO WARUNEK DOJRZAŁOŚCI OSOBOWEJ. MYTHOS-LOGOS (3 godz.) • Idea bimodalności ludzkiego poznania. Podejście lateralne. Integracja postformalna poznania i emocji w ujęciu G. Labouvie-Vief. • Dychotomia logos- mythos. Myślenie mityczne. Dziedzina logosu i dziedzina mythos’u. Mythos w dzieciństwie a mythos w dorosłości. • Obszary mythos’u w kulturach archaicznych i współczesnych. Mythos jako mit żywy (M. Eliade, B. Malinowski i in.). Sfera ludyczna jako obszar mythos’u. • Mythos archaiczny a mythos współczesny – cechy wyróżniające. WYKŁAD IV. KONCEPCJA AUTONOMICZNEGO JA. DOJRZAŁA AUTONOMIA. MĄDROŚĆ (3 godz.) • Koncepcja stadiów postformalnych rozwoju poznawczego i osobowego G. Labouvie-Vief. Autonomiczne Ja. • Pojęcie autonomii człowieka. Autonomia osobowa i jej uwarunkowania. • Dojrzała autonomia • Problematyka mądrości w psychologii life-span. Współczesne ujęcia i poglądy (P. Baltes, A. Niemczyński, Z. Pietrasiński). WYKŁAD V. WYŻSZE STADIA ROZWOJU SPOŁECZNO-MORALNEGO. DOJRZAŁA MORALNOŚĆ (3 godz.) • Rozwój perspektywy społecznej jako pomost między rozwojem poznawczym a moralnym. Wyższe stadia w modelu R.L. Selmana – wyższe stadia. Krytyka koncepcji. Warunki i mechanizmy rozwoju rozumowania moralnego. • Rozumowanie moralne a zachowanie moralne. • Wyższe stadia rozwoju moralnego (poziom postkonwencjonalny) w koncepcji L. Kohlberga. Charakterystyka i kontrowersje wokół stadium 7. • Pojęcie dojrzałej moralności. WYKŁAD VI. DOJRZAŁOŚĆ I INTEGRACJA OSOBOWA (3 godz.) • Osobowość dojrzała w różnych ujęciach (G. Allport, Z. Chlewiński, C.W. Graves). • Kryteria dojrzałości osobowej. Aspekt intelektualny. Aspekt etyczny. • Dojrzałość emocjonalna a inteligencja emocjonalna. • Kryteria emocjonalnej dojrzałości wg W. Menningera. • Symptomy niedojrzałości vs dojrzałości emocjonalnej (J. Murray). • Dojrzałe sumienie. Dojrzałe poczucie winy. • Cechy osobowości dojrzałej vs niedojrzałej wg E.H. Eriksona i C.W. Graves’a. WYKŁAD VII I VIII. ROZWÓJ OSOBOWY W UJĘCIU PERSONALISTYCZNYM: BEZ STADIÓW I BEZ GRANIC (6 godz.) • Psychospołeczny a personalistyczny sposób rozumienia mechanizmów rozwojowych. • Pojęcie osoby i rozwoju osobowego (V.E. Frankl G. Allport, A. Gałdowa, M. Opoczyńska, M. Straś-Romanowska). • Człowiek jako osoba. Struktura i stawanie się osoby. • Wymiary społeczny i podmiotowy w świetle metateorii personalistycznej. Rozwój nie kończący się („bez granic”). Relacja podmiotowa Ja-Ty (M. Buber). Psychologia i filozofia spotkania (A. Kępiński). WYKŁAD IX. PRZEKRACZANIE SIEBIE JAKO ROZWÓJ KU WARTOŚCIOM (3 godz.) • Człowiek wobec wartości. Kształtowanie się indywidualnego świata wartości (A. Gałdowa, M. Opoczyńska). Przeżywanie wartości (A. Kępiński) • Przekraczanie siebie jako mechanizm rozwoju. Rozwój w sferze podmiotowej i metafizycznej. Dynamizmy rozwojowe. • Pojęcie auto(samo)transcendowania. Samorealizacja a autotranscendencja. Transcendentalia. Przekraczanie siebie ku transcendentaliom. • Wola i podmiotowość. Aktywność wolicjonalna człowieka. WYKŁAD X. PRZEKRACZANIE SIEBIE JAKO SELF-TRANSCENDENCE. ROZWÓJ DUCHOWY (3 godz.) • Przekraczanie siebie jako rodzaj transgresji. • Wewnętrzna zasada autentycznego przekraczania siebie. Self-transcendence jako samoprzekraczanie świadomości. • Przekraczanie siebie na czterech poziomach świadomości: empirycznym, intelektualnym, racjonalnym i odpowiedzialności. Specyfika poziomu najwyższego. • Rozwój duchowy jako obiekt zainteresowania psychologii. Duchowość psychologicznie – w jakim sensie? |
Literatura: |
Materiały umieszczone na platformie e-learningowej. Chlewiński, Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność. Poznań: „W drodze”. Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wydawnictwo Czarna Owca. Koczanowicz-Dehnel, I. (2017). Pojęcie osoby w psychologii. W: B. Bartosz, E. Dryll, J. Klebaniuk (red.), Jakość życia w refleksji psychologicznej (s. 37-47). Warszawa: ENETEIA. Straś-Romanowska, M. (2016). Podmiot osobowy w świecie współczesnym. Psychologia Rozwojowa, 21(2), 15-25. Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student ma znajomość psychologicznych ujęć dojrzałości osobowej/psychospołecznej/emocjonalnej. 2. Rozpoznaje przejawy dojrzałości vs niedojrzałości osobowej. 3. Posiada wiedzę dotyczącą wyższych stadiów rozwojowych w sferze osobowości, rozwoju poznawczego, moralnego, religijnego, duchowego 4. Zna problematykę związaną z dojrzewaniem w człowieczeństwie i relacją podmiotową JA - TY. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci słuchają wykładów na platformie MS Teams, biorą udział w dyskusjach, przygotowują prezentację wraz z problemami do dyskusji. Na ocenę końcową składają się: - obecność na zajęciach (50%) - aktywność podczas zajęć, w tym prezentacja (25%) - wynik egzaminu końcowego, ustnego (25%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Zagórska | |
Prowadzący grup: | Wanda Zagórska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acZPJBRy6bIP3iw7VcMrj3NBgxO6hJr7xHomMOp-UD-81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=dc34dc31-d408-4ebb-9a02-106dc831d38c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.