Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kluczowe kompetecncje w pomocy psychologicznej i psychoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-KKPP
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kluczowe kompetecncje w pomocy psychologicznej i psychoterapii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W16; PS_U07; PS_K04; PS_K01; PS_K06

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

Literatura:

1) Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

2. Czabała, Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

3. Johnson, D. W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

4. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. (Budowanie relacji i ustalanie celów). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

5. Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne – wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

7. Trzebinska, E. (1994). Ogólna charakterystyka przygotowania i przebiegu procesu psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia.Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Brzeziński, J., Toeplitz – Wiśniewska, M. (red.). (2000). Etyczne dylematy psychologa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora.

2. Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały)

3. Fengler, J. (2001). Pomaganie męczy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Gołąb, A. (1980). Normy moralne a gotowość do udzielania pomocy. W: J. Rejkowski. (red.), Osobowość a społeczne zachowanie sie ludzi.Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

5. Goldstein, A. (1983). Metody ulepszania kontaktów służących pomaganiu, Nowiny Psychologiczne, 10.

6. Jedliński, K. (1993). Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.), ABC Pomocy Psychologicznej. Rezonans i Dialog (t. 8, s. 13 – 26). Warszawa:Jacek Santorski & Co Agencja.

7. Rakowska, J. M. (2000). Wymiar etyczny interwencji terapeutycznych,Nowiny psychologiczne, 1, 91 – 102.

8. Santorski, J. (red.). (1984). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: PTHP.

9. Sęk, H. (2001).O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego. W: L.Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia(s. 13-32). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedzy: student wie jakie znaczenie ma relacja terapeutyczna dla procesu psychoterapii, posiada wiedzę na temat najważniejszych czynników leczących w psychoterapii, zna techniki zawierania kontraktu terapeutycznego

umiejętności: student potrafi sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń ., potrafi zastosować technikę zawierania kontraktu psychoterapeutycznego przy pomocy psychodramy "Moreno"

kompetencji społecznych: student staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej., potrafi nazwać czynniki leczące w psychoterapii grupowej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

1. Frekwencja

2. Aktywność na zajęciach

3. Ocena z kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu -

ocena 2( ndst) - student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi

ocena 3 ( dst) 60% poprawnych odpowiedzi

ocena 4( db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę. 70% poprawnych odpowiedzi

ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 90% poprawnych odpowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Prowadzący grup: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.

suma godzin: 90 [90/30(25)=3]

liczba ECTS: 3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

Literatura:

1) Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

2. Czabała, Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

3. Johnson, D. W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

4. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. (Budowanie relacji i ustalanie celów). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

5. Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne – wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

6. Trzebinska, E. (1994). Ogólna charakterystyka przygotowania i przebiegu procesu psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia.Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Brzeziński, J., Toeplitz – Wiśniewska, M. (red.). (2000). Etyczne dylematy psychologa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora.

2. Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały)

3. Fengler, J. (2001). Pomaganie męczy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Gołąb, A. (1980). Normy moralne a gotowość do udzielania pomocy. W: J. Rejkowski. (red.), Osobowość a społeczne zachowanie sie ludzi.Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

5. Goldstein, A. (1983). Metody ulepszania kontaktów służących pomaganiu, Nowiny Psychologiczne, 10.

6. Jedliński, K. (1993). Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.), ABC Pomocy Psychologicznej. Rezonans i Dialog (t. 8, s. 13 – 26). Warszawa:Jacek Santorski & Co Agencja.

7. Rakowska, J. M. (2000). Wymiar etyczny interwencji terapeutycznych,Nowiny psychologiczne, 1, 91 – 102.

8. Santorski, J. (red.). (1984). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: PTHP.

9. Sęk, H. (2001).O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego. W: L.Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia(s. 13-32). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)