Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Key competencies in psychological assistance and psychotherapy

General data

Course ID: WF-PS-N-KKPP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Key competencies in psychological assistance and psychotherapy
Name in Polish: Kluczowe kompetecncje w pomocy psychologicznej i psychoterapii
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W16; PS_U07; PS_K04

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu psychologii klinicznej i psychopatologii

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

Bibliography: (in Polish)

1) Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

2. Czabała, Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

3. Johnson, D. W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

4. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. (Budowanie relacji i ustalanie celów). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

5. Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne – wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

7. Trzebinska, E. (1994). Ogólna charakterystyka przygotowania i przebiegu procesu psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia.Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Brzeziński, J., Toeplitz – Wiśniewska, M. (red.). (2000). Etyczne dylematy psychologa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora.

2. Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały)

3. Fengler, J. (2001). Pomaganie męczy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Gołąb, A. (1980). Normy moralne a gotowość do udzielania pomocy. W: J. Rejkowski. (red.), Osobowość a społeczne zachowanie sie ludzi.Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

5. Goldstein, A. (1983). Metody ulepszania kontaktów służących pomaganiu, Nowiny Psychologiczne, 10.

6. Jedliński, K. (1993). Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.), ABC Pomocy Psychologicznej. Rezonans i Dialog (t. 8, s. 13 – 26). Warszawa:Jacek Santorski & Co Agencja.

7. Rakowska, J. M. (2000). Wymiar etyczny interwencji terapeutycznych,Nowiny psychologiczne, 1, 91 – 102.

8. Santorski, J. (red.). (1984). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: PTHP.

9. Sęk, H. (2001).O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego. W: L.Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia(s. 13-32). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedzy: student wie jakie znaczenie ma relacja terapeutyczna dla procesu psychoterapii, posiada wiedzę na temat najważniejszych czynników leczących w psychoterapii, zna techniki zawierania kontraktu terapeutycznego

umiejętności: student potrafi sporządzić diagnozę psycho-społecznych przyczyn zaburzeń ., potrafi zastosować technikę zawierania kontraktu psychoterapeutycznego przy pomocy psychodramy "Moreno"

kompetencji społecznych: student staje się wrażliwy na znaczenie relacji terapeutycznej., potrafi nazwać czynniki leczące w psychoterapii grupowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się:

1. Frekwencja

2. Aktywność na zajęciach

3. Ocena z kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu -

ocena 2( ndst) - student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi

ocena 3 ( dst) 60% poprawnych odpowiedzi

ocena 4( db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę. 70% poprawnych odpowiedzi

ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 90% poprawnych odpowiedzi

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Group instructors: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.

suma godzin: 90 [90/30(25)=3]

liczba ECTS: 3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z psychoterapią, rozwijanie podstawowych umiejętności przygotowujących do rozumienia procesu psychoterapii i pomocy psychoterapeutycznej. Jakie są wskazania czy przeciwwskazania do kierowania na psychoterapię, motywacja do psychoterapii. Zapoznanie studentów ze specyficznymi czynnikami związanymi z nawiązaniem relacji terapeutycznej, jej roli w całym procesie terapeutycznym, z przebiegiem procesu psychoterapii, jakie umiejętności wpływają na właściwe zbudowanie relacji terapeutycznej, : , specyfika naboru i prowadzenia terapii grupowej , zapoznanie studentów z metoda psychodramy Moreno jako technika pracy podczas prowadzenia terapii grupowej. Przedstawienie i omówienie czynników leczących w procesie terapii grupowej.

Bibliography: (in Polish)

1) Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

2. Czabała, Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

3. Johnson, D. W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

4. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. (Budowanie relacji i ustalanie celów). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

5. Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne – wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

6. Trzebinska, E. (1994). Ogólna charakterystyka przygotowania i przebiegu procesu psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia.Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Brzeziński, J., Toeplitz – Wiśniewska, M. (red.). (2000). Etyczne dylematy psychologa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora.

2. Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały)

3. Fengler, J. (2001). Pomaganie męczy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Gołąb, A. (1980). Normy moralne a gotowość do udzielania pomocy. W: J. Rejkowski. (red.), Osobowość a społeczne zachowanie sie ludzi.Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

5. Goldstein, A. (1983). Metody ulepszania kontaktów służących pomaganiu, Nowiny Psychologiczne, 10.

6. Jedliński, K. (1993). Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.), ABC Pomocy Psychologicznej. Rezonans i Dialog (t. 8, s. 13 – 26). Warszawa:Jacek Santorski & Co Agencja.

7. Rakowska, J. M. (2000). Wymiar etyczny interwencji terapeutycznych,Nowiny psychologiczne, 1, 91 – 102.

8. Santorski, J. (red.). (1984). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: PTHP.

9. Sęk, H. (2001).O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego. W: L.Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia(s. 13-32). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)