Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Konwersatorium: Klasyczne i najnowsze koncepcje temperamentu: teoria i pomiar

General data

Course ID: WF-PS-N-KKT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Konwersatorium: Klasyczne i najnowsze koncepcje temperamentu: teoria i pomiar
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Konwersatoria nadobowiązkowe - Psychologia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W18, PS_U01, PS_U04, PS_K03

Short description: (in Polish)

Zajęcia obejmują przegląd klasycznych, jak i również najnowszych ujęć teoretycznych skoncentrowanych wokół temperamentu człowieka, a także prezentację kwestionariuszy służących do pomiaru cech temperamentu postulowanych w omawianych teoriach i modelach. Będą one jednak poświęcone szczególnie rozważaniom z zakresu struktury temperamentu rozpatrywanej w świetle zaprezentowanych analiz teoretycznych prowadzonych na tym polu oraz w odniesieniu do najnowszych badań empirycznych. Najważniejszym celem zajęć będzie zaś prowadzona w tym obszarze wspólna refleksja oraz dyskusja odnośnie najbardziej fundamentalnych metawymiarów temperamentu.

• Zajęcia przeznaczone są dla Studentów III, IV i V roku studiów z psychologii.

• Planowo zajęcia będą odbywać się stacjonarnie.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Temperament – korzenie, podstawowe pojęcia, specyfika obszaru

2. Typologia oparta na właściwościach ośrodkowego układu nerwowego (I. Pawłow)

3. Biologiczna teoria PEN (H. J. Eysenck)

4. Teoria wrażliwości na wzmocnienia (J. A. Gray)

5. Psychobiologiczny model temperamentu (C. R. Cloninger)

6. Biologiczna teoria poszukiwania doznań (M. Zuckerman) oraz Model Alternatywnej Piątki (M. Zuckerman i D. M. Kuhlman)

7. Regulacyjna Teoria Temperamentu (J. Strelau)

8. Interakcyjna teoria temperamentu (A. Thomas i S. Chess)

9. Behawioralno-genetyczna teoria temperamentu (A. H. Buss i R. Plomin)

10. Rozwojowy model temperamentu (M. K. Rothbart i D. Derryberry)

11. Struktura temperamentu w świetle głównych teorii z tego obszaru – dyskusja

12. Fundamentalne wymiary temperamentu w świetle najnowszych danych empirycznych

13. W kierunku integracji i syntezy – propozycja nowego modelu temperamentu

14. Podsumowanie i zaliczenia

Bibliography: (in Polish)

Mervielde, I., De Pauw, S. S. W. (2012). Models of child temperament. W: M. Zentner, R. L. Shiner (red.), Handbook of temperament (s. 21–40). The Guilford Press.

Strelau, J. (2012). Psychologia temperamentu (wyd. 2 zmien.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowanie (wyd. 2). Scholar.

Zuckerman, M. (2012). Models of adult temperament. W: M. Zentner, R. L. Shiner (red.), Handbook of temperament (s. 41–66). The Guilford Press.

Literatura dodatkowa, zgłębiająca zagadnienia dotyczące kolejno omawianych tematów będzie podawana na bieżąco podczas zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty wiedzy

Student:

1) definiuje pojęcie temperamentu

2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu

3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu

4) zna badania dotyczące eksploracji w zakresie struktury temperamentu

5) wymienia podstawowe metody pomiaru temperamentu

Efekty umiejętności

Student:

1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu

2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury

3) umie zastosować wybrane kwestionariusze do pomiaru temperamentu

Efekty kompetencji

Student:

1) zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii

2) wykazuje zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności

ECTS: 2 punkty (udział w konwersatorium: 30 godzin, przygotowanie do zajęć, w tym do prezentacji i dyskusji: 25 godzin; konsultacje: 5 godzin), [60:30=2]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest obecność na zajęciach oraz aktywność w ich trakcie.

1) Obecność:

Dopuszczalne są 2 nieobecności.

Każda kolejna nieobecność wymaga usprawiedliwienia, jednakże łączna liczba wszystkich nieobecności nie może przekroczyć 5.

2) Aktywność:

Podczas trwania zajęć Studenci zdobywają punkty za aktywność. Obejmuje ona następujące składowe:

• przygotowanie krótkiej prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia stanowiącego fragment omawianego tematu (w ramach realizowania tematów 2–10)

• aktywne uczestnictwo w zaplanowanej dyskusji (w ramach tematu 11)

• bieżąca aktywność w trakcie zajęć

Na podstawie zebranych punktów oceny końcowe będą wystawiane według następującego rozkładu:

• (ndst.) < 51%

• (dst.) 51–60%

• (dst.+) 61–70%

• (db.) 71–80%

• (db.+) 81–90%

• (bdb.) 91–100%

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Klaudia Ponikiewska
Group instructors: Klaudia Ponikiewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

optional with unlimited choices

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zajęcia przeznaczone są dla Studentów III, IV i V roku studiów z psychologii.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)