Qualitative methods
General data
Course ID: | WF-PS-N-MJK |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Qualitative methods |
Name in Polish: | Metody jakościowe |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W03 PS_U04 PS_U05 |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką badań jakościowych i mieszanych, poznanie podstawowych podejść i metod badawczych stosowanych w takich badaniach, jak również sposobów analizy i interpretacji danych jakościowych. Ponadto ćwiczenia mają pomóc w kształtowaniu umiejętności krytycznej oceny, porównania metod oraz doboru metod do problemów badawczych. |
Full description: |
Introduction 1. Specificity of qualitative methods as compared with quantitative methods; varieties of qualitative methods; specificity of mixed methods; various applications of qualitative and mixed methods 2. Beyond positivism; multiple paradigms in qualitative research 3. Role of theory in qualitative research; grounded theory 4. What psychologist may learn from ethnographer, i.e. field work etc.; interdisciplinary inspirations and specificity of psychological qualitative research as compared with other social sciences 5. Ethics in qualitative research Types of data or how to gather them 6. Biographic method 7. Interview in qualitative and mixed research 8. Participative and non-participative observation; focus group interview 9. Virtual ethnography; visual data Analyzing data 10. Content analysis as quantitative and qualitative method 11. Phenomenological analysis 12. Semantic field analysis and other linguistic methods 13. Discourse analysis Conclusion 14. Topics and methods – practice of projecting research with the use of qualitative and mixed research 15. Quality in qualitative research; evaluating qualitative and mixed research |
Bibliography: |
Basic readings: Creswell, W.J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Further readings: Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Levitt, H. M., Creswell, J. W., Josselson, R. Bamberg, M., Frost, D. M., Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative, meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73 (1), s. 26-46. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.), (2009). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Trzebiński, J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Knowledge: LO1 understands importance of qualitative methods in psychology and its specificity as compared with quantitative methods; understands the term “mixed methods” and their specificity LO2 has knowledge on paradigms which inspire research with the use of qualitative and mixed methods LO3 has knowledge concerning role of theory in various qualitative methods LO4 has knowledge on chosen research projects realized with the use of qualitative or mixed methods Skills: LO5 can find possible use of qualitative and mixed methods in various research projects LO6 can do qualitative analysis of data with the use of chosen theoretical categories and interpretative tools Competence: LO7 is open for the worlds of meanings of other people; is conscious that the openness to dialogue and listening skills are crucial in the process of diagnosis and in the research with the use of qualitative methods LO8 can prepare the research plan with the use of qualitative or mixed methods, serving to solve a chosen social issue ECTS [1ECTS = 30(25) h] participation in the seminar meeting: 30 h preparation to the seminar meeting (individual reading): 20 h preparation to the seminar meeting (interpretative tasks): 10 h Sum: 60 [60/30(25)=2] number of ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK1-4) Student przygotowuje się do zajęć poprzez lekturę tekstów obowiązkowych oraz aktywnie bierze udział w ich omówieniu na zajęciach. Zalicza kolokwium końcowe (część teoretyczną). ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego poniżej 50%. dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 50 do 60% (dst) lub od 61 do 70% (dst+). db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 70 do 80% (db) lub od 80 do 90% (db+). bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także wybrane pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć. Uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 90 do 100%. Umiejętności i Kompetencje (EK5-8) Student wykonuje zadania interpretacyjne przy wykorzystaniu omawianych na zajęciach metod jakościowych oraz zadania dotyczące projektowania badan z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych (projektuje badania na wybrany temat, przygotowując zarys projektu zawierający pytania badawcze, charakterystykę rodzaju analizowanych danych, metody ich analizy). ndst - student wykonuje mniej niż polowe zadań i/lub uzyskuje z zadań średnią poniżej 50% dst – student przy wykonywanych zadaniach wykazuje się wystarczająco trafną interpretacją oraz umiarkowanie dobrym zrozumieniem dla specyfiki metod wybranych do projektu; uzyskuje z zadań średnia na poziomie od 51 do 60% (dst) lub od 61 do 70% (dst+); db – student przy wykonywanych zadaniach wykazuje się trafną interpretacją, dobrym zrozumieniem dla specyfiki wybranych metod; uzyskuje z zadań średnią na poziomie od 71 do 80% (db) lub od 81 do 90% (db+) bdb - przy wykonywanych zadaniach wykazuje się trafną interpretacją, bardzo dobrym zrozumieniem dla specyfiki wybranych metod i twórczym podejściem do projektowania badan (średnia z zadań na poziomie od 91 do 100%); |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Anna Lipska | |
Group instructors: | Anna Lipska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Anna Lipska | |
Group instructors: | Anna Lipska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką badań jakościowych i mieszanych, poznanie podstawowych podejść i metod badawczych stosowanych w takich badaniach, jak również sposobów analizy i interpretacji danych jakościowych. Ponadto ćwiczenia mają pomóc w kształtowaniu umiejętności krytycznej oceny, porównania metod oraz doboru metod do problemów badawczych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Creswell, W.J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Levitt, H. M., Creswell, J. W., Josselson, R. Bamberg, M., Frost, D. M., Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative, meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73 (1), s. 26-46. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.), (2009). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Trzebiński, J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Anna Lipska | |
Group instructors: | Anna Lipska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.