Osoby o szczególnych potrzebach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-OSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Osoby o szczególnych potrzebach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04; PS_W15; PS_U07; PS_K01 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie tematyką przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeb rozmaitych grup odbiorców o szczególnych potrzebach zgodnie z zasadami inkluzji społecznej i projektowania uniwersalnego urządzeń, przedmiotów i usług |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeb rozmaitych grup odbiorców o szczególnych potrzebach zgodnie z zasadami inkluzji społecznej i projektowania uniwersalnego urządzeń, przedmiotów i usług. Uczestnicy poznają podstawowe definicje i kategorie osób o specjalnych potrzebach, ze szczególnym naciskiem na przedstawienie barier komunikacyjnych i społecznych charakterystycznych dla każdej z tych grup oraz społecznych i psychologicznych konsekwencji wykluczenia. Uczestnicy nabędą również wiedzę w zakresie stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji oraz rozwiną umiejętność reagowania na zachowania dyskryminacyjne i stereotypizujące. Celem przedmiotu jest także uwrażliwienie na specjalne potrzeby różnych grup społecznych, co może zaowocować stworzeniem środowiska przyjaznego wszystkim jego członkom, w tym osobom o szczególnych potrzebach. Przedmiot ma na celu również przekazywanie wiedzy w zakresie projektowania uniwersalnego, jako niezbędnego elementu inkluzji społecznej. W czasie trwania zajęć, studenci będą mieli szansę wziąć udział w szeregu ćwiczeń praktycznych (jak symulacja warunków funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami ruchowymi i sensorycznymi, analiza własnego otoczenia pod kątem dostępności dla osób o szczególnych potrzebach oraz próba rozwiązania problemów z dostępnością) co pozwoli im lepiej zrozumieć czym jest wykluczenie społeczne i na jakie realne problemy w codziennym funkcjonowaniu napotykają osoby o szczególnych potrzebach w zakresie mobilności, jak również pomoże przeciwdziałać stereotypizacji i dyskryminacji tych osób. Udział w zajęciach zapewni nie tylko zdobycie wiedzy w zakresie niepełnosprawności i innych przyczyn wykluczenia społecznego, ale da również studentom umiejętności praktyczne związane z pracą z osobami o szczególnych potrzebach, a także pozwoli na rozwój ich kompetencji społecznych umożliwiających inkluzję tych osób. |
Literatura: |
Spis zalecanych lektur: • Beaudry, J-S. (2016). Beyond (models of) disability? Journal of Medicine and Philosophy, 41, 210–228. • Charytonowicz J, Nowakowski P. (2009). Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych. Wrocław: Jesień Wieku. • Galasiński D. (2013). Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 4(9). • Organizacja Narodów Zjednoczonych. (2016). Leaving no one behind: the imperative of inclusive development. Report on the World Social Situation 2016. Organizacja Narodów jednoczonych: Nowy Jork. • Pooley, C. (2016). Mobility, Transport and Social Inclusion: Lessons from History. Social Inclusion, 4(3), 100–109. • Wesselmann, E. D., Grzybowski, M. R., Steakley-Freeman, D. M., DeSouza, E. R., Nezlek, J. B., & Williams, K. D. (2016). Social exclusion in everyday life. In P. Riva & J. Eck (Eds.), Social exclusion: Psychological approaches to understanding and reducing its impact (pp. 3–23). Springer International Publishing. • World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. World Health Organization. • World Health Organization (WHO). (2002). Towards a common language for functioning, disability and health ICF. World Health Organization. • Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50) • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W1 – Student zna podstawowe definicje i pojęcia związane różnymi kategoriami grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. W2 – Student zna charakterystykę barier fizycznych, psychologicznych i społecznych utrudniających inkluzję społeczną osób o szczególnych potrzebach. W3 – Student zna mechanizmy i przyczyny powstawania stereotypów i uprzedzeń dotyczących osób o szczególnych potrzebach. Umiejętności: U1 – Student potrafi wskazać bariery będące przeszkodą w inkluzji społecznej osób o szczególnych potrzebach występujące w jego własnym otoczeniu. U2 – Student potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie rozwiązywania problemów dostępności. U3 – Student potrafi wskazać fałszywe i stereotypizujące postawy i przekonania przeszkadzające w inkluzji społecznej osób o szczególnych potrzebach. Kompetencje społeczne: K1 – Student jest wrażliwy na potrzeby osób z ograniczeniami mobilności i innymi osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. K2 – Student ma świadomość społecznych konsekwencji wykluczenia osób o specjalnych potrzebach. K3 – Student rozumie społeczne konsekwencje stereotypizacji i dyskryminacji. K4 – Student rozumie znaczenie inkluzji społecznej dla podniesienia jakości życia osób o szczególnych potrzebach. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena bardzo dobra (5) – Student posiada wiedzę na temat kategorii osób o szczególnych potrzebach, ich codziennych trudności i napotykanych przez nich barier zarówno fizycznych, jak i społecznych. Potrafi scharakteryzować poszczególne grupy i ich potrzeby, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami. Zna zagadnienie wykluczania i włączania społecznego oraz mechanizmy powstawania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji, jak również potrafi wskazać przykłady zapobiegania tym zjawiskom, które są dostępne dla większości członków społeczeństwa. Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce poprzez rozwiązywanie realnych problemów stawianych podczas zajęć. ocena dobra (4) – Student dysponuje min. 80% wiedzy omawianej na zajęciach i potrafi wykorzystać ją w praktyce. ocena dostateczna (3) – Student dysponuje min. 60% wiedzy omawianej na zajęciach i częściowo potrafi tę wiedzę wykorzystać w praktyce. ocena niedostateczna (2) – Student dysponuje mniej niż 60% wiedzy omawianej na zajęciach i nie potrafi wykorzystać jej w praktyce. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS = 50 h 30 h - praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie zajęć) 20 h - praca własna (czas studenta poświęcony na przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, wykonanie takich zadań jak pisemne prace zaliczeniowe, semestralne/roczne/dyplomowe, projekty realizowane w laboratorium, samokształcenie, prace terenowe itp.) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Literatura: |
Spis zalecanych lektur: • Beaudry, J-S. (2016). Beyond (models of) disability? Journal of Medicine and Philosophy, 41, 210–228. • Charytonowicz J, Nowakowski P. (2009). Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych. Wrocław: Jesień Wieku. • Galasiński D. (2013). Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 4(9). • Organizacja Narodów Zjednoczonych. (2016). Leaving no one behind: the imperative of inclusive development. Report on the World Social Situation 2016. Organizacja Narodów jednoczonych: Nowy Jork. • Pooley, C. (2016). Mobility, Transport and Social Inclusion: Lessons from History. Social Inclusion, 4(3), 100–109. • Wesselmann, E. D., Grzybowski, M. R., Steakley-Freeman, D. M., DeSouza, E. R., Nezlek, J. B., & Williams, K. D. (2016). Social exclusion in everyday life. In P. Riva & J. Eck (Eds.), Social exclusion: Psychological approaches to understanding and reducing its impact (pp. 3–23). Springer International Publishing. • World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. World Health Organization. • World Health Organization (WHO). (2002). Towards a common language for functioning, disability and health ICF. World Health Organization. • Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50) • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.