Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of education and socialization

General data

Course ID: WF-PS-N-PES
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of education and socialization
Name in Polish: Psychologia edukacji i socjalizacji
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W08, PS_U05, PS_K01

Short description: (in Polish)

Poznanie problematyki psychologii edukacji i socjalizacji oraz jej zastosowania na gruncie rodzinnym i szkolnym.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji i socjalizacji, a także rozwinięcie umiejętności zastosowania tychże teorii w przyszłej praktyce edukacyjnej.

Kluczowe treści programowe:

 

1.     Psychologia edukacji i socjalizacji – zagadnienia wprowadzające

2.     Podstawy skutecznego nauczania i uczenia się

3.     Rola nauczyciela i rodziców w procesie socjalizacji dziecka

4.     Zadania psychologów w szkołach i poradniach

5.     Wybrane zaburzenia neurorozwojowe – diagnoza, obraz kliniczny, praca z uczniem

6.     Diagnoza psychologiczna w edukacji

7.     Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania

8.     Wsparcie społeczne i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa

9.     Niektóre uwarunkowania kształtowania się cech osobowości dzieci i młodzieży

10.  Przykłady programów wspierających pracę psychologa w placówkach edukacyjnych

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Buther, J,N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

Guz, S. (2005). Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia. Lublin: WUMCS.

Liberska, H., Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.

Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: PWN.

Ormrod, J.E., Anderman, E.M., Anderman, L. (2017). Educational psychology: developing learners. London: Pearson.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Posiadać wiedzę na temat teorii psychologii edukacyjnej i socjalizacji.

Rozumieć role nauczyciela, rodziców i psychologa w procesie edukacyjnym.

Znać podstawy skutecznego nauczania i teorie uczenia się.

Znać zaburzenia neurorozwojowe i umieć diagnozować oraz interweniować.

Umiejętności:

Stosować teorie psychologii edukacyjnej w praktyce.

Projektować skuteczne strategie nauczania.

Diagnozować trudności uczniowskie i tworzyć plany interwencji.

Współpracować z nauczycielami, rodzicami i specjalistami edukacyjnymi.

Analizować i interweniować w przypadkach destrukcyjnych zaburzeń zachowania.

Kompetencje:

Posiadać kompetencje interpersonalne i komunikacyjne.

Wykazywać empatię i zrozumienie różnorodności potrzeb uczniów.

Projektować programy wsparcia psychologicznego w placówkach edukacyjnych.

Rozumieć etyczne aspekty pracy psychologa edukacyjnego.

Demonstrować gotowość do ciągłego doskonalenia zawodowego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny - ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Piotr Brud
Group instructors: Piotr Brud
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)