Psychology of education and socialization
General data
Course ID: | WF-PS-N-PES |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of education and socialization |
Name in Polish: | Psychologia edukacji i socjalizacji |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_W08, PS_U05, PS_K01 |
Short description: |
(in Polish) Poznanie problematyki psychologii edukacji i socjalizacji oraz jej zastosowania na gruncie rodzinnym i szkolnym. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji i socjalizacji, a także rozwinięcie umiejętności zastosowania tychże teorii w przyszłej praktyce edukacyjnej. Kluczowe treści programowe:
1. Psychologia edukacji i socjalizacji – zagadnienia wprowadzające 2. Podstawy skutecznego nauczania i uczenia się 3. Rola nauczyciela i rodziców w procesie socjalizacji dziecka 4. Zadania psychologów w szkołach i poradniach 5. Wybrane zaburzenia neurorozwojowe – diagnoza, obraz kliniczny, praca z uczniem 6. Diagnoza psychologiczna w edukacji 7. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania 8. Wsparcie społeczne i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa 9. Niektóre uwarunkowania kształtowania się cech osobowości dzieci i młodzieży 10. Przykłady programów wspierających pracę psychologa w placówkach edukacyjnych |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Buther, J,N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. Guz, S. (2005). Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia. Lublin: WUMCS. Liberska, H., Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN. Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: PWN. Ormrod, J.E., Anderman, E.M., Anderman, L. (2017). Educational psychology: developing learners. London: Pearson. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Posiadać wiedzę na temat teorii psychologii edukacyjnej i socjalizacji. Rozumieć role nauczyciela, rodziców i psychologa w procesie edukacyjnym. Znać podstawy skutecznego nauczania i teorie uczenia się. Znać zaburzenia neurorozwojowe i umieć diagnozować oraz interweniować. Umiejętności: Stosować teorie psychologii edukacyjnej w praktyce. Projektować skuteczne strategie nauczania. Diagnozować trudności uczniowskie i tworzyć plany interwencji. Współpracować z nauczycielami, rodzicami i specjalistami edukacyjnymi. Analizować i interweniować w przypadkach destrukcyjnych zaburzeń zachowania. Kompetencje: Posiadać kompetencje interpersonalne i komunikacyjne. Wykazywać empatię i zrozumienie różnorodności potrzeb uczniów. Projektować programy wsparcia psychologicznego w placówkach edukacyjnych. Rozumieć etyczne aspekty pracy psychologa edukacyjnego. Demonstrować gotowość do ciągłego doskonalenia zawodowego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny - ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Piotr Brud | |
Group instructors: | Piotr Brud | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.