Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Clinical Psychology and Psychotherapy

General data

Course ID: WF-PS-N-PKP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Clinical Psychology and Psychotherapy
Name in Polish: Psychologia kliniczna i psychoterapia
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W02; PS_W03;

PS_W04; PS_W08;

PS_W09; PS_W11;

PS_W13; PS_W14;

PS_W16; PS_U03;

PS_U04; PS_U05;

PS_U11; PS_K01;

PS_K02; PS_K04;

PS_K06

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami psychologii klinicznej i psychoterapii oraz nabycie umiejętności rozróżniania subdyscyplin psychologii klinicznej i szkół psychoterapeutycznych. Ma także służyć rozeznaniu studenta w pracy psychologa klinicznej i psychoterapeuty, tak aby mógł podjąć decyzję w sprawie ewentualnego kształcenia w tym kierunku. Obejmuje wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. Przedstawione zostaną kluczowe subdyscypliny psychologii klinicznej, w tym psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji oraz psychogerontologia.Program wykładów obejmuje także zapoznanie studentów z głównymi systemami i podejściami psychoterapeutycznymi (psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna; terapia poznawczo-behawioralna; psychoterapia egzystencjalna i humanistyczna; koncepcje systemowe). Omówione zostanie znaczenie praktyki opartej na dowodach empirycznych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa (obowiązkowa):

Cierpiałkowska, L. i Sęk, H. (red). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Feltham, C., Horton, I. (red.) (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Freyberger, H. J., Schneider, W. i Stieglitz, R. D. (red.). (2014). Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej. Warszawa: Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Grzesiuk, L. (red). (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.

Grzesiuk, L. i Suszek, H. (red). (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.

Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

W 1. Student zna i rozumie aspekty pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty.

W 2. Student posiada wiedzę na temat historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców.

W 3. Student identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, służące analizowaniu i interpretowaniu roli czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym,

jak i patologii w zakresie procesów psychicznych.

W 4. Student zna i rozumie na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw (m.in. psychoanalitycznej i psychodynamicznej, poznawczej i behawioralnej, humanistyczno-doświadczeniowej, systemowej).

W 5. Student rozróżnia wybrane metody diagnozy oraz interwencji psychologicznej w psychologii klinicznej oraz psychoterapii.

Umiejętności:

U 1. Student potrafi dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną do specyficznych form psychopatologii.

Kompetencje społeczne:

K 1. Student jest wrażliwy na rozwiązywanie problemów życiowych oraz zorientowany na pomoc psychologiczną.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W1-W2

Na ocenę bardzo dobrą:

- student bezbłędnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)

Na ocenę dobrą:

- student w zdecydowanej większości poprawnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student w większości poprawnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)

U1:

Na ocenę bardzo dobrą:

- student w pełnie adekwatnie potrafi dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)

Na ocenę dobrą:

- student w zdecydowanej większości potrafi adekwatnie dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)

Na ocenę dostateczną:

- student w większości potrafi adekwatnie dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)

K1:

Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną:

- student osiągnął efekt uczenia się (jest wrażliwy na rozwiązywanie problemów życiowych oraz zorientowany na pomoc psychologiczną)

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 80 places more information
Coordinators: Patryk Łakuta
Group instructors: Patryk Łakuta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Cykl wykładów stanowiących wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Marcin Kłosowski
Group instructors: Marcin Kłosowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w wykładzie: 30 godz.

samodzielne studium literatury: 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godzin (1 ECTS)

liczba ECTS: 2


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Marcin Kłosowski
Group instructors: Marcin Kłosowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:


udział w wykładzie: 30 godz.

samodzielne studium literatury: 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godzin (1 ECTS)

liczba ECTS: 2

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)