Intercultural psychology
General data
Course ID: | WF-PS-N-PMKU |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Intercultural psychology |
Name in Polish: | Psychologia międzykulturowa |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
4.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W01; PS_W12; PS_U01; PS_U04 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zaprezentowanie słuchaczom ciekawych związków między kulturą a procesami psychicznymi. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na zachowanie człowieka. Wykład wspomaga rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. Efekt kształcenia: - nabycie umiejętności definiowania kultury i określenia związków między kulturą a zachowaniem człowieka; -wiedza na temat różnic międzulturowych; - umiejętność pracy z osobami pochodzącymi z różnych kultur Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i społecznej. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Psychologia kultury a psychologia międzykulturowa 2. Metody badawcze w psychologii międzykulturowej. 3. Paradygmaty psychologii międzykulturowej. Model eko-kulturowy Johna Berry`ego 4. Badania Geerta Hofstede i wsp. nad wymiarami kulturowymi 5. Badania wymiarów kulturowych GLOBE 6. Wartości a kultura. Teoria wartości Schwartza oraz teoria rozwoju ludzkiego Welzela i Ingleharta 7. Aksjomaty społeczne 8. Dobrostan psychologiczny i jego uwarunkowania kulturowe. 9. Kultura a ja 10. Uwarunkowania kulturowe narcyzmu i roszczeniowości. 11. Tożsamość a relacje międzygrupowe. 12.Stereotypy narodowe i uprzedzenia. 13. Kultura polska i jej specyfika 14. Psychologia ewolucyjna a międzykulturowa: Natura czy kultura? 15. Religia jako kultura |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Boski, P. (2022). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN, Scholar. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Drogosz, M. (2005). (red.). Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają. Gdańsk: GWP. Gebauer, J., Sedikides, C., Neberich, A. (2012). Religiosity, social self-esteem and psychological adjustment: On the crosscultural specificity of psychological benefits of religiosity. Psychological Science, 1-3. Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa. Różycka, J. (2012). Życie społeczne jako gra. Kontekst międzykulturowy. Gdańsk: Wydawnictwo UG. Żemojtel-Piotrowska, M. (2016). Psychologiczne wyznaczniki roszczeniowości w perspektywie międzykulturowej. Warszawa: Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej. Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej. Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym. Umiejętności: Student potrafi tworzyć opinie na temat zróżnicowanych interpretacji psychologicznych ludzkich zachowań. Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski, przewidywać implikacje praktyczne. Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o charakterze psychoedukacyjnym. Kompetencje: Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości. Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się doświadczeniami. Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to zilustrować w pracy twórczej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) metoda: egzamin testowy sprawdzający wiedzę z zakresu tematyki wykładów i wskazanej literatury Student w ramach dodatkowych aktywności (udział w badaniach psychologicznych, aktywność na zajęciach) może uzyskać dodatkowe punkty. Kryterium zaliczenia: otrzymanie min. 50 % punktów na egzaminie obejmującym zagadnienia przedmiotu. Egzamin obejmuje 20 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności: 10-12: dst 13-14: dst + 15-16: db 17-18: db + 19-20: bdb |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 80 places
|
|
Coordinators: | Jarosław Piotrowski | |
Group instructors: | Jarosław Piotrowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH CW
CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
Lectures, 30 hours, 80 places
|
|
Coordinators: | Michał Sękowski, Magdalena Żemojtel-Piotrowska | |
Group instructors: | Michał Sękowski, Magdalena Żemojtel-Piotrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH CW
CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 22 places
Lectures, 30 hours, 90 places
|
|
Coordinators: | Michał Sękowski, Magdalena Żemojtel-Piotrowska | |
Group instructors: | Michał Sękowski, Magdalena Żemojtel-Piotrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.