Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of disability

General data

Course ID: WF-PS-N-PN
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of disability
Name in Polish: Psychologia niepełnosprawności
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W08; PS_W13; PS_KO1

PS_U05; PS_K01; PS_KO2

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowe wiadomości z psychologii osobowości, emocji i motywacji, klinicznej, społecznej

Short description: (in Polish)

Celem nauczania jest dostarczenie podstawowych informacji z zakresu psychologii niepełnosprawności (w tym psychologii rehabilitacji i rewalidacji). Równie ważnym celem jest rozwijanie otwartości i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością i budowanie umiejętności pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiadomości o specyfice funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, procesie rehabilitacji/rewalidacji osób z niepełnosprawnością, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi z niepełnosprawnością, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy.

Bibliography: (in Polish)

Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321) Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Harmonia

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Understanding disability (2011). W: World report on disability (1 – 17), Geneva: WHO.

Literatura szczegółowa

Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge

Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge

Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428.

Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425.

Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420.

Zabłocki K. J. (1998). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty wiedzy

EK 1 Student posiada podstawowe wiadomości z obszaru rewalidacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

EK 2 Student potrafi wymienić przeszkody (z podziałem na zewnętrzne i wewnętrzne) procesu rehabilitacji

EK 3 Student opisuje specyficzne trudności osoby w zależności od rodzaju niepełnosprawności

EK 4 Student zna uwarunkowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością

Efekty umiejętności

EK 5 Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z zakresu psychologii niepełnosprawności

EK 6 Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru psychologii rewalidacyjnej , poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać

Efekty kompetencji

EK 7 Student wykazuje otwartość na problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami

EK 8 Student wykazuje kreatywność w wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej i próbie przełożenia jej na przyszłą pracę psychologiczną (np. konstruowanie skutecznych programów z zakresu oddziaływań psychospołecznych w procesie rewalidacji i rehabilitacji )

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK 1- EK 6 egzamin pisemny (pytania otwarte, zamknięte)

EK 7 EK 8- ocenianie ciągłe, praca projektowa

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Paulina Rosińska
Group instructors: Paulina Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty ECTS


Udział w wykładzie 30 h


Udział w ćwiczeniach 30 h


Przygotowanie do egzaminu 80 h


Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, praca projektowa, konsutacje z wykładowcą 40 h


[180/60=3]


Liczba ECTS=3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem nauczania jest dostarczenie podstawowych informacji z zakresu psychologii niepełnosprawności (w tym psychologii rehabilitacji i rewalidacji). Równie ważnym celem jest rozwijanie otwartości i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością i budowanie umiejętności pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiadomości o specyfice funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, procesie rehabilitacji/rewalidacji osób z niepełnosprawnością, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi z niepełnosprawnością, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy.

Bibliography: (in Polish)

Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR

Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Understanding disability (2011). W: World report on disability (1 – 17), Geneva: WHO.

Literatura szczegółowa

Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge

Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge

Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428.

Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425.

Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420.

Zabłocki K. J. (1998). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Lectures, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Paulina Rosińska
Group instructors: Paulina Rosińska
Course homepage: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=41954
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty ECTS


Udział w wykładzie 30 h


Udział w ćwiczeniach 30 h


Przygotowanie do egzaminu 15 h


Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, praca projektowa, konsutacje z wykładowcą 15 h


90 [90/30(25)=3


Liczba ECTS=3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem nauczania jest dostarczenie podstawowych informacji z zakresu psychologii niepełnosprawności (w tym psychologii rehabilitacji i rewalidacji). Równie ważnym celem jest rozwijanie otwartości i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością i budowanie umiejętności pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie wiadomości o specyfice funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, procesie rehabilitacji/rewalidacji osób z niepełnosprawnością, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi z niepełnosprawnością, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy.

Bibliography: (in Polish)

Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle

Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR

Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością.Wydawnictwo Harmonia

Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie.Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Literatura dodatkowa

Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge

Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge

Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428.

Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425.

Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)