Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cognitive processes psychology 2

General data

Course ID: WF-PS-N-PPO2
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Cognitive processes psychology 2
Name in Polish: Psychologia procesów poznawczych 2
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W03

PS_W09

PS_U04

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie głównych teorii procesów poznawczych, w szczególności koncepcji i modeli procesów pamięciowych i uczenia się. Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych, szczególnie zaś pamięci.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa

Anderson, J. R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: WSiP.

Draaisma D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. Warszawa: PIW.

Jagodzińska, M. (2008). Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion.

Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.

Kahneman D., Sibony O., Sunstein CR. (2022). Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach. Poznań: Media Rodzina.

Maruszewski T. Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk 2011. (Rozdziały: 4 pamięć, 5 proc. pamięciowe, 6. pam. autobiogr., 8. pojęcia)

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006.

Schacter, D. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: PIW.

Uzupełniająca:

Brown P.C., Roediger H.L., McDaniel M.A. (2016). Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Czerniawska, E. red. (2005). Pamięć: zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: WSiP.

Draaisma D. Machina metafor. Historia pamięci. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, 2009.

Lewicka, M. (1993). Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym. Warszawa-Olsztyn: PTP.

Niedźwieńska, A. (2013). Pamięć prospektywna. Wyd. SEDNO.

Orzechowski J. (2012). Magiczna liczba jeden. Wyd. UJ.

Nieznański, M. (2015). Pamięć informacji kontekstowej. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Pinker S. (2021) Racjonalność. Co to jest, dlaczego jej brakuje, dlaczego ma znaczenie. Wyd. Zysk i S-ka.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

W1- student wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii pamięci;

W2 - wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne;

W3 - zna i rozumie mechanizmy procesów pamięciowych: kodowania, przechowywania i wydobywania, zna pojęcie uczenia się utajonego oraz prymowania, zna klasyfikacje systemów pamięci

Umiejętności

U1 - student potrafi dobrać odpowiednie metody oceny sprawności funkcji wykonawczych, pamięci roboczej, pamięci epizodycznej,

Kompetencje

K1 - zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, rozumie potrzebę ugruntowania hipotez w teorii oraz rzetelnego, zgodnego z zasadami metodologii ich weryfikowania

K2 - potrafi pracować w grupie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena bardzo dobra:

Student wykazuje się rozległą wiedzą na temat wszystkich omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).

Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne (W2)

Student rozumie mechanizmy wszystkich omówionych procesów pamięciowych (W3).

Student trafnie dobiera metody oceny sprawności poszczególnych rodzajów funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)

Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)

Student rzetelnie i z zaangażowaniem wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)

Ocena dobra:

Student wykazuje się wiedzą na temat większości omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).

Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające główne stanowiska teoretyczne (W2)

Student rozumie mechanizmy większości omówionych procesów pamięciowych (W3).

Student trafnie dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)

Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)

Student rzetelnie wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)

Ocena dostateczna:

Student wykazuje się wiedzą na temat podstawowych omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).

Student potrafi wskazać badania uzasadniające najważniejsze stanowiska teoretyczne (W2)

Student rozumie na poziomie ogólnym mechanizmy omówionych procesów pamięciowych (W3).

Student odpowiednio dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)

Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)

Student wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Group instructors: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Group instructors: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 25 places more information
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański
Group instructors: Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

udział w wykładzie: 30

udział w ćwiczeniach: 30

przygotowanie referatu: 5

przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 45

przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 10

Suma godzin: 120 [120:30=4]

LICZBA ECTS: 4

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)