Cognitive processes psychology 2
General data
Course ID: | WF-PS-N-PPO2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Cognitive processes psychology 2 |
Name in Polish: | Psychologia procesów poznawczych 2 |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W03 PS_W09 PS_U04 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie głównych teorii procesów poznawczych, w szczególności koncepcji i modeli procesów pamięciowych i uczenia się. Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych, szczególnie zaś pamięci. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa Anderson, J. R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: WSiP. Draaisma D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. Warszawa: PIW. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina. Kahneman D., Sibony O., Sunstein CR. (2022). Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach. Poznań: Media Rodzina. Maruszewski T. Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk 2011. (Rozdziały: 4 pamięć, 5 proc. pamięciowe, 6. pam. autobiogr., 8. pojęcia) Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006. Schacter, D. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: PIW. Uzupełniająca: Brown P.C., Roediger H.L., McDaniel M.A. (2016). Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. Czerniawska, E. red. (2005). Pamięć: zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: WSiP. Draaisma D. Machina metafor. Historia pamięci. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, 2009. Lewicka, M. (1993). Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym. Warszawa-Olsztyn: PTP. Niedźwieńska, A. (2013). Pamięć prospektywna. Wyd. SEDNO. Orzechowski J. (2012). Magiczna liczba jeden. Wyd. UJ. Nieznański, M. (2015). Pamięć informacji kontekstowej. Wydawnictwo UKSW, Warszawa. Pinker S. (2021) Racjonalność. Co to jest, dlaczego jej brakuje, dlaczego ma znaczenie. Wyd. Zysk i S-ka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza W1- student wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii pamięci; W2 - wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne; W3 - zna i rozumie mechanizmy procesów pamięciowych: kodowania, przechowywania i wydobywania, zna pojęcie uczenia się utajonego oraz prymowania, zna klasyfikacje systemów pamięci Umiejętności U1 - student potrafi dobrać odpowiednie metody oceny sprawności funkcji wykonawczych, pamięci roboczej, pamięci epizodycznej, Kompetencje K1 - zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, rozumie potrzebę ugruntowania hipotez w teorii oraz rzetelnego, zgodnego z zasadami metodologii ich weryfikowania K2 - potrafi pracować w grupie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena bardzo dobra: Student wykazuje się rozległą wiedzą na temat wszystkich omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1). Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne (W2) Student rozumie mechanizmy wszystkich omówionych procesów pamięciowych (W3). Student trafnie dobiera metody oceny sprawności poszczególnych rodzajów funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1) Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1) Student rzetelnie i z zaangażowaniem wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2) Ocena dobra: Student wykazuje się wiedzą na temat większości omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1). Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające główne stanowiska teoretyczne (W2) Student rozumie mechanizmy większości omówionych procesów pamięciowych (W3). Student trafnie dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1) Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1) Student rzetelnie wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2) Ocena dostateczna: Student wykazuje się wiedzą na temat podstawowych omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1). Student potrafi wskazać badania uzasadniające najważniejsze stanowiska teoretyczne (W2) Student rozumie na poziomie ogólnym mechanizmy omówionych procesów pamięciowych (W3). Student odpowiednio dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1) Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1) Student wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2) |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
TU CW
CW
W TH FR WYK
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
Lectures, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Group instructors: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
CW
CW
TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
Lectures, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Group instructors: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
CW
CW
TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 25 places
Lectures, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański | |
Group instructors: | Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: udział w wykładzie: 30 udział w ćwiczeniach: 30 przygotowanie referatu: 5 przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 45 przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 10 Suma godzin: 120 [120:30=4] LICZBA ECTS: 4 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.