Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo rodzinne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PROD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo rodzinne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W08, PS_K01, PS_K02

Wymagania wstępne:

Znajomość przedmiotu "Psychologia małżeństwa i rodziny" oraz "Psychoseksuologia"

Skrócony opis:

Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie.

Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z parą i rodziną, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychologicznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii

2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny

3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji

4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny

5. Praca z parami: kryzysy i zdrada

6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):

- przewartościowanie (reframing)

- wizualizacja, relaksacja

- prawidłowe definiowanie celu

- metoda ABC Ellisa w pracy z parami

- technika wyjścia z impasu

- trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną

- trening komunikacji w pracy z rodziną

- spór konstruktywny

- interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską)

7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe

8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości

9. Terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson)

Literatura:

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat

Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri

Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.

Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.

Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.

Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.

Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".

Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie

Efekty wiedza:

zna i rozumie specyfikę funkcjonowania pary i rodziny oraz głównych kryzysów i dysfunkcji

Efekty umiejętności:

student potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie

potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent

Efekty kompetencje:

jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury.

Wiedza:

- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.

- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

Umiejętności:

- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

- na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym).

- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

Na ocenę końcową składa się: ocena z egzaminu końcowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie.

Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z parą i rodziną, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychologicznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii

2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny

3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji

4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny

5. Praca z parami: kryzysy i zdrada

6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):

- przewartościowanie (reframing)

- wizualizacja, relaksacja

- prawidłowe definiowanie celu

- metoda ABC Ellisa w pracy z parami

- technika wyjścia z impasu

- trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną

- trening komunikacji w pracy z rodziną

- spór konstruktywny

- interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską)

7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe

8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości; terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson)

Literatura:

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat

Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri

Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.

Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.

Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.

Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.

Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".

Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)