Poradnictwo rodzinne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PROD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo rodzinne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08, PS_K01, PS_K02 |
Wymagania wstępne: | Znajomość przedmiotu "Psychologia małżeństwa i rodziny" oraz "Psychoseksuologia" |
Skrócony opis: |
Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie. Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z parą i rodziną, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychologicznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii 2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny 3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji 4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny 5. Praca z parami: kryzysy i zdrada 6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne): - przewartościowanie (reframing) - wizualizacja, relaksacja - prawidłowe definiowanie celu - metoda ABC Ellisa w pracy z parami - technika wyjścia z impasu - trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną - trening komunikacji w pracy z rodziną - spór konstruktywny - interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską) 7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe 8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości 9. Terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson) |
Literatura: |
Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa. Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk. Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP. Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak. Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP. Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka". Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie Efekty wiedza: zna i rozumie specyfikę funkcjonowania pary i rodziny oraz głównych kryzysów i dysfunkcji Efekty umiejętności: student potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent Efekty kompetencje: jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury. Wiedza: - na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości. - na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości. - na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z rodzinnego poradnictwa psychologicznego. Umiejętności: - na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego. - na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego. - na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym). - na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej. Kompetencje (postawy): Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego. Na ocenę końcową składa się: ocena z egzaminu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie. Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z parą i rodziną, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychologicznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii 2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny 3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji 4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny 5. Praca z parami: kryzysy i zdrada 6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne): - przewartościowanie (reframing) - wizualizacja, relaksacja - prawidłowe definiowanie celu - metoda ABC Ellisa w pracy z parami - technika wyjścia z impasu - trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną - trening komunikacji w pracy z rodziną - spór konstruktywny - interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską) 7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe 8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości; terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson) |
|
Literatura: |
Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN. Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa. Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk. Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP. Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL. Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak. Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP. Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka". Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.