Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Poradnictwo rodzinne

General data

Course ID: WF-PS-N-PROD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Poradnictwo rodzinne
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W08, PS_K01, PS_K02

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość przedmiotu "Psychologia małżeństwa i rodziny" oraz "Psychoseksuologia"

Short description: (in Polish)

Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie.

Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z parą i rodziną, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychologicznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii

2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny

3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji

4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny

5. Praca z parami: kryzysy i zdrada

6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):

- przewartościowanie (reframing)

- wizualizacja, relaksacja

- prawidłowe definiowanie celu

- metoda ABC Ellisa w pracy z parami

- technika wyjścia z impasu

- trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną

- trening komunikacji w pracy z rodziną

- spór konstruktywny

- interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską)

7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe

8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości

9. Terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson)

Bibliography: (in Polish)

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat

Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri

Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.

Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.

Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.

Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.

Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".

Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekt kształcenia (ogólnie): uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie

Efekty wiedza:

zna i rozumie specyfikę funkcjonowania pary i rodziny oraz głównych kryzysów i dysfunkcji

Efekty umiejętności:

student potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent oraz wnioskować na ich podstawie o diagnozie

potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do problemu, z którym zgłasza się do poradni pacjent

Efekty kompetencje:

jest gotów do udzielania pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w poradnictwie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny: egzamin pisemny, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach i znajomość literatury.

Wiedza:

- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.

- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

Umiejętności:

- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze potrafi dobrać odpowiednie techniki do diagnozy problemu, trafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje bardzo dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

- na ocenę 4 (db): dobrze potrafi dobrać techniki diagnostyczne do problemu, dobrze diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje umiarkowanie dobrze dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej odwołując się do wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem technik diagnozy problemu i postawieniem diagnozy oraz zaproponowaniem metody pomocy psychologicznej w stopniu wystarczającym (dostatecznym).

- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi dobrać technik diagnostycznych do problemu, nietrafnie diagnozuje problem przedstawiony przez klientów poradni, proponuje nietrafnie dobrane do problemu techniki interwencji i pomocy psychologicznej lub nie potrafi zaproponować żadnej.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego.

Na ocenę końcową składa się: ocena z egzaminu końcowego

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Anna Czyżkowska
Group instructors: Anna Czyżkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Efekt kształcenia: uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu rodzinnego poradnictwa psychologicznego i nabycie umiejętności doradzania psychologicznego parze i rodzinie.

Cele przedmiotu: przekazanie studentom współczesnej wiedzy na temat szeroko rozumianego rodzinnego poradnictwa psychologicznego, rozpoczynając od metod budowania kontaktu, poprzez pracę z parą i rodziną, zbieranie wywiadu (w tym wywiadów specjalistycznych - seksuologicznego, psychologicznego), aż do omówienia podstaw poradnictwa, w tym także poradnictwa seksuologicznego.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Zasady w poradnictwie a zasady psychoterapii

2. Diagnoza: mapa przestrzeni życiowej rodziny

3. Diagnoza: style miłości, styl komunikacji

4. Diagnoza: wywiad seksuologiczny

5. Praca z parami: kryzysy i zdrada

6. Podstawy poradnictwa psychologicznego (podstawowe interwencje psychologiczne):

- przewartościowanie (reframing)

- wizualizacja, relaksacja

- prawidłowe definiowanie celu

- metoda ABC Ellisa w pracy z parami

- technika wyjścia z impasu

- trening rozwiązywania problemów w pracy z rodziną

- trening komunikacji w pracy z rodziną

- spór konstruktywny

- interwencje w pracy ze stresem i złością (partnerską i rodzicielską)

7. Poradnictwo seksuologiczne: metody treningowe

8. Przywiązanie i zaburzenia przywiązania w dorosłości; terapia par oparta na emocjach (Greenberg&Johnson)

Bibliography: (in Polish)

Chrząstowski S. (2014). Nie tylko schemat. Praktyka systemowej terapii rodzin, Warszawa, Paradygmat

Czabała C., Kluczyńska S. (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, PWN.

Czyżkowska, A. (2018). Krótka książka o miłości. Wyd. Liberi Libri

Depko, A. (2006). Pytania do seksuologa.

Heaton, J.A. (2003). Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk.

Kottler, J.A. (2007). Opór w psychoterapii, Gdańsk, GWP.

Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii, Warszawa, PZWL.

Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź, Kraków, Znak.

Wojciszke, B. (2000). Psychologia miłości, Gdańsk, GWP.

Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc, Poznań, "Zysk i S-ka".

Yalom, I.D. (2005). Kiedy Nietzsche szlochał, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, W-wa (oraz inne pozycje tego autora)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)