Poradnictwo zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PROZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo zawodowe |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W11, PS_K01, PS_K02 |
Wymagania wstępne: | Wiedza i kompetencje z zakresu prowadzenia diagnozy psychologicznej, zastosowania narzędzi psychometrycznych, pomocy psychologicznej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowej wiedzy, informacji i narzędzi przydatnych w procesie prowadzenia poradnictwa zawodowego przez psychologa. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowej wiedzy, informacji i narzędzi przydatnych w procesie prowadzenia poradnictwa zawodowego przez psychologa. W szczególności student po ukończeniu zajęć zwiększy swoją wiedzę i zrozumienie psychologicznych aspektów pracy, organizacji i zarządzania, dzięki czemu możliwe będzie skuteczniejsze dopasowanie predyspozycji klienta to wymogów rynku pracy (PS_W11). Student po ukończeniu zajęć zwiększy swoje kompetencje w zakresie budowania kontaktu i pracy z klientem w kontekście procesu poradnictwa zawodowego. (PS_K01). Student będzie potrafił wykorzystać narzędzia dostępne psychologom w celu sprawdzenia potencjału klienta w różnych aspektach, w zależności od preferencji klienta co do wykonywanego zawodu oraz wymagań runku pracy (PS_K02). |
Literatura: |
Paszkowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe: Wybrane metody badań. Difin. Rosalska, M., & Wawrzonek, A. (2012). Między szkołą a rynkiem pracy: Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych. Difin. Sidor-Rządkowska, M. (2018). Coaching kariery: Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy. Wolters Kluwer Polska. Sobierajski, T. (2013). Doradztwo zawodowe: Uniwersalizm i konceptualizacja. Instytut Stosowanych Nauk Społecznych. Uniwersytet Warszawski. Solarczyk-Ambrozik, E. (2016). Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Stańczyk, I. (2013). Doradztwo personalne i zawodowe. Difin. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1: student zna ogólne procesy związane z zatrudnianiem i rekrutacją W2: student zna ogólne zasady sterujące rynkiem pracy K1: student potrafi nawiązywać kontakt z klientem K2: student potrafi prowadzić proces poradnictwa zawodowego w podstawowym zakresie K3: student potrafi wykorzystać narzędzia dostępne psychologom w celu zwiększenia szansy klienta na znalezienie i realizację drogi kariery |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 5 student potrafi w sposób bardzo dobry rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać mocne i słabe strony klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje adekwatne narzędzia pracy psychologa Na ocenę 4,5 student potrafi w sposób dobry rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać część mocnych i słabych stron klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje narzędzia pracy psychologa Na ocenę 4 student potrafi w sposób dobry rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać część mocnych i słabych stron klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje w niewielkim stopniu narzędzia pracy psychologa Na ocenę 3,5 student potrafi w sposób dostateczny rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać pojedyncze mocne i słabe strony klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; wykorzystuje w niewielkim stopniu narzędzia pracy psychologa Na ocenę 3 student potrafi w sposób dostateczny rozpocząć proces doradztwa zawodowego, wskazać pojedyncze mocne i słabe strony klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; nie wykorzystuje narzędzi pracy psychologa Na ocenę 2 student nie potrafi w sposób dostateczny rozpocząć proces doradztwa zawodowego lub nie, wskazuje mocnych i słabych stron klienta w odniesieniu do jego preferencji ścieżki kariery oraz rynku pracy; nie wykorzystuje narzędzi pracy psychologa |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS = 75 h pracy studenta, w tym: 30 h - uczestnictwo w zajęciach 30 h - praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, przygotowanie prac domowych na zajęcia 15 h - przygotowanie do kolokwium końcowego |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.