Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of religiosity and spirituality

General data

Course ID: WF-PS-N-PRiD
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of religiosity and spirituality
Name in Polish: Psychologia religijności i duchowości
Organizational unit: Faculty of Christian Philosophy
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W01; PS_W12; PS_U01; PS_U04

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: zaprezentowanie bogatej problematyki psychicznych kontekstów życia religijnego/duchowego, prezentacja dorobku współczesnych psychologów religijności i duchowości, wyników badań empirycznych dotyczących religijności i duchowości, prezentacja metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie.

Efekty kształcenia: osiągnięcie kompetencji w zakresie psychologicznej interpretacji doświadczeń religijnych/duchowych oraz zdolność różnicowania szczytowych przeżyć religijnych oraz zjawisk patologicznych w religijności indywidualnej i zbiorowej.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie do psychologii religijności i duchowości.

2. Zarys historii studiów nad religijnością i duchowością.

3. Sposoby wierzenia – ujęcie z perspektywy psychologii różnic indywidualnych.

4. Uduchowieni i uduchowieni niereligijni – różnorodność duchowości.

5. Ewolucja wierzeń – kognitywne teorie religijności oraz teorie początków.

6. Psychologia modlitwy, medytacji i stanów transcendentnych – znaczenie inwencji w doświadczeniu duchowym/religijnym.

7. Udział w życiu grupy religijnej – znaczenie wspólnoty.

8. Doświadczenie religijne/duchowe w nurcie psychologii psychodynamicznej.

9. Wstyd a poczucie winy w doświadczeniu religijnym.

10. Teoria przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego.

11. „Religia, która szkodzi” – zaburzona religijność/duchowość.

12. Uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.

13. Rozwój życia religijnego/duchowego w ciągu życia.

14. Doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego – procesy konwersji i dekonwersji.

15. Religijność/duchowość i poczucie sensu.

Bibliography:

Frankl, V.E. (2009). A man in search of meaning; Part II: Basics of Logotherapy, pp. 149-198.

Głaz, S. (ed.) (2006). Basic issues of the psychology of religion; from part VI "The meaning of religious life from the perspective of the psychology of religion" pp. 423-510.

Krok, D. (2009). Religiosity and spirituality - differences and similarities from the perspective of the psychology of religion. Polish Psychological Forum, 14(1), pp. 126-141.

Szydłowski, P. (2019). Cognitive styles and religiosity. Warsaw: Liberi Libri, pp. 18-31.

Walesa, Cz., Tatala, M. (2020). The development of human religiosity, vol. II Youth; chapter 2: Psychological issues of religiosity, pp. 31-55.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KNOWLEDGE

K_W02 - The student know and understand differences in interpretations of man's religious behavior from various perspectives (psychoanalytical, behavioral, cognitive- social, humanistic).

K_w17 - The student know basic dimensions used to describe individual differences concerning living through religious experiences.

SKILLS

K-U01 - The student is able to form opinions and judgments on the value of various approaches and psychological interpretations in relation to religious human behavior.

K_U04 - The student is able to choose appropriate techniques to study religious experience, type of religiosity, religious attitudes, value preferences, functioning in social relations in religious groups.

COMPETENCE

K_K03 - The student is able to independently supplement knowledge and skills depending on emerging needs, changes in the field of psychology of religion.

ECTS [1 ECTS = 30(25)hours.]:

lecture attendance: 15 hours

reading for the exam: 45 hours

total: 60 [60/30(25)=2]

ECTS points: 2

Assessment methods and assessment criteria:

Written exam with a passing threshold of 60% (18 points out of 30 possible) - 30-item single-choice test.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lectures, 30 hours, 80 places more information
Coordinators: Romuald Jaworski
Group instructors: Romuald Jaworski, Piotr Szydłowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

Course level: elementary

Aims of the course: presenting the problems of psychic contexts of religious life; achievements of contemporary psychologists of religion and research results concerning religiousness; showing research methods for the discipline

Goals: competence in psychological interpretation of religious experiences, differentiating climactic religious experiences and pathological phenomena in individual and collective religiousness; competence in employing research strategies in the psychology of religion.

Full description:

Assumptions and goals:

Lectures in psychology of religion help students to acquire the knowledge of the relation of man toward transcendental reality, including genesis, structure, and function of religious experiences.

Special attention is put on the specificity of religious experiences connected with prayer, meditation, asceticism, and contemplation. Social context of experiences and religious behavior is stressed together with their distortions in sects. Majority of lectures is devoted to religious development, criteria of mature religious attitudes, surfacing religious crises, conversion and apostasy. The course has cognitive and educational aims. There is room for discussing religious attitudes, in particular religious experiences and behaviors. There is an opportunity to get to know the literature on the subject and enhance discussion on religiousness of individuals and social groups.

Program content:

1. Anthropological and methodological non-systemary assumptions, (reductionistic and non-reductionist trends) in the study of the psychology of religion:

2. Religious experience.

3. Religious manifestations: asceticism,

4. Religious manifestations, prayer, meditation.

5. Religious development: periodization of development, criteria of religious maturity.

6. Religiosity in difficult situations: religious crises, conversions, apostasy and atheism.

7. Movements and small religious groups: psychosocial functioning of religious groups and movements, psychological characteristics of the main religious movements in Poland,

8. Opportunities and risks related to belonging to religious movements.

9. Pseudo-religious groups, sects: definition and division of sects,

10. Destructive functioning of sects, prevention and therapy.

11.New Age.

12. Psychopathology and religious life: disorders of religious life, religious life of people with mental disorders.

13.Typologization of religiosity.

14. Methods of religious studies.

15. Intercultural and interfaith research on religiosity.

Bibliography:

Obligatory reading list:

Wulff, D.The Psychology of Religion. Copyright 1997 bu John Wiley& Sons.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lectures, 30 hours, 80 places more information
Coordinators: Piotr Szydłowski, Wanda Zagórska
Group instructors: Piotr Szydłowski, Wanda Zagórska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lectures, 30 hours, 80 places more information
Coordinators: Piotr Szydłowski
Group instructors: Piotr Szydłowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie do psychologii religijności i duchowości.

2. Zarys historii studiów nad religijnością i duchowością.

3. Sposoby wierzenia – ujęcie z perspektywy psychologii różnic indywidualnych.

4. Uduchowieni i uduchowieni niereligijni – różnorodność duchowości.

5. Ewolucja wierzeń – kognitywne teorie religijności oraz teorie początków.

6. Psychologia modlitwy, medytacji i stanów transcendentnych – znaczenie inwencji w doświadczeniu duchowym/religijnym.

7. Udział w życiu grupy religijnej – znaczenie wspólnoty.

8. Doświadczenie religijne/duchowe w nurcie psychologii psychodynamicznej.

9. Wstyd a poczucie winy w doświadczeniu religijnym.

10. Teoria przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego.

11. „Religia, która szkodzi” – zaburzona religijność/duchowość.

12. Uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.

13. Rozwój życia religijnego/duchowego w ciągu życia.

14. Doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego – procesy konwersji i dekonwersji.

15. Religijność/duchowość i poczucie sensu.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)