Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of stress

General data

Course ID: WF-PS-N-PSTRC
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of stress
Name in Polish: Psychologia stresu
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W07

PS_W11

PS_W13

PS_U04

PS_K04

Preliminary Requirements:

(in Polish) Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji i motywacji.


Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu, identyfikacja i klasyfikacją źródeł stresu, oraz poznawnie narzędzi diagnostycznych stosowanych w psychologii stresu.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1-2. Wprowadzenie w psychologię stresu. Przegląd wybranych koncepcji stresu.

3. Stres psychologiczny: wybrane metody pomiaru.

4. Radzenie sobie ze stresem. Efektywność i koszty radzenia sobie.

5. Metody pomiaru radzenia sobie ze stresem.

6. Fizyczne źródła stresu. Metody pomiaru i ograniczanie negatywnych skutków.

7. Kolokwium.

8. Właściwości osoby i sytuacji jako wyznaczniki sposobu radzenia sobie.

9-10. Ocena aktualnego zachowania w naturalnym środowisku badanego - Wprowadzenie.

11-12. Ocena aktualnego zachowania w naturalnym środowisku badanego. Raport diagnostyczny.

13. Psychologiczne źródła stresu.

14. Chronobiologiczne źródła stresu. Metody pomiaru i ograniczanie negatywnych skutków.

15. Kolokwium.

Bibliography: (in Polish)

Aldwin, C.M. (2007). Stress, Coping, and Development. An integrative perspective. New York-London: The Guilford Press.

Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen-Niejodek i Z. Ratajczak (red.) (2000). Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press.

Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotions: a new synthesis. New York: Springer Publishing Company.

Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.

Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres. Koncepcje – źródła – reakcje – radzenie sobie – modyfikatory. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu,

EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,

EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu.

Umiejętności:

EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst naukowy z zakresu psychologii stresu,

EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu,

EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu,

EK 7; analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu.

Kompetencje:

EK 8; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu,

EK 9; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY I KRYTERIA OCENIANIA:

Forma zaliczenia: kolokwium oraz praca zaliczeniowa; uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich.

Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć.

Kryteria oceny:

ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, bardzo dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu;

ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu;

ocena dostateczna (3) - student słabo orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, słabo analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu;

ocena niedostateczna (2) - student nie zna psychologicznych teorii dotyczących zjawiska stresu, nie potrafi analizować zachowań w kontekście określonych teorii psychologicznych, źle dobiera i źle wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu.

OPIS I ZNACZENIE PUNKTÓW ECTS (Nakład pracy studenta):

- aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach = 1 ECTS (30 godzin);

- praca indywidualna oraz grupowa, której celem jest przygotowanie wystąpieńia na określony temat, w oparciu o wskazaną przez prowadzącego literaturę = 0,5 ECTS (15 godzin);

- przygotowanie się do kolokwium = 0,5 ECTS (15 godzin);

(60 godzin/30 = 2 punkty ECTS)

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Monika Małkiewicz
Group instructors: Monika Małkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Halina Dubczak
Group instructors: Halina Dubczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)