Psychology of stress
General data
Course ID: | WF-PS-N-PSTRC |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of stress |
Name in Polish: | Psychologia stresu |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W07 PS_W11 PS_W13 PS_U04 PS_K04 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji i motywacji. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu, identyfikacja i klasyfikacją źródeł stresu, oraz poznawnie narzędzi diagnostycznych stosowanych w psychologii stresu. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1-2. Wprowadzenie w psychologię stresu. Przegląd wybranych koncepcji stresu. 3. Stres psychologiczny: wybrane metody pomiaru. 4. Radzenie sobie ze stresem. Efektywność i koszty radzenia sobie. 5. Metody pomiaru radzenia sobie ze stresem. 6. Fizyczne źródła stresu. Metody pomiaru i ograniczanie negatywnych skutków. 7. Kolokwium. 8. Właściwości osoby i sytuacji jako wyznaczniki sposobu radzenia sobie. 9-10. Ocena aktualnego zachowania w naturalnym środowisku badanego - Wprowadzenie. 11-12. Ocena aktualnego zachowania w naturalnym środowisku badanego. Raport diagnostyczny. 13. Psychologiczne źródła stresu. 14. Chronobiologiczne źródła stresu. Metody pomiaru i ograniczanie negatywnych skutków. 15. Kolokwium. |
Bibliography: |
(in Polish) Aldwin, C.M. (2007). Stress, Coping, and Development. An integrative perspective. New York-London: The Guilford Press. Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen-Niejodek i Z. Ratajczak (red.) (2000). Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press. Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotions: a new synthesis. New York: Springer Publishing Company. Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta. Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres. Koncepcje – źródła – reakcje – radzenie sobie – modyfikatory. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu, EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. Umiejętności: EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst naukowy z zakresu psychologii stresu, EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu, EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu, EK 7; analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu. Kompetencje: EK 8; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu, EK 9; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Forma zaliczenia: kolokwium oraz praca zaliczeniowa; uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć. Kryteria oceny: ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, bardzo dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu; ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu; ocena dostateczna (3) - student słabo orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, słabo analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu; ocena niedostateczna (2) - student nie zna psychologicznych teorii dotyczących zjawiska stresu, nie potrafi analizować zachowań w kontekście określonych teorii psychologicznych, źle dobiera i źle wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu. OPIS I ZNACZENIE PUNKTÓW ECTS (Nakład pracy studenta): - aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach = 1 ECTS (30 godzin); - praca indywidualna oraz grupowa, której celem jest przygotowanie wystąpieńia na określony temat, w oparciu o wskazaną przez prowadzącego literaturę = 0,5 ECTS (15 godzin); - przygotowanie się do kolokwium = 0,5 ECTS (15 godzin); (60 godzin/30 = 2 punkty ECTS) |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Monika Małkiewicz | |
Group instructors: | Monika Małkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Halina Dubczak | |
Group instructors: | Halina Dubczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.