Projektowanie uniwersalne-aspekty psychologiczne i społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PUPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie uniwersalne-aspekty psychologiczne i społeczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04; PS_W15; PS_U07; PS_K01 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie tematyką przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi zasadami projektowania uniwersalnego, aktami prawnymi regulującymi tę kwestię, jak również uwrażliwienie na szczególne potrzeby, bariery fizyczne i społeczne, napotykane przez osoby o szczególnych potrzebach. |
Pełny opis: |
Opis przedmiotu Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi zasadami projektowania uniwersalnego, aktami prawnymi regulującymi tę kwestię, jak również uwrażliwienie na szczególne potrzeby, bariery fizyczne i społeczne, napotykane przez osoby o szczególnych potrzebach. Podstawowymi efektami szeroko pojętego projektowania uniwersalnego, jak również efektami udziału w niniejszym przedmiocie, jest stworzenie środowiska dostosowanego do samodzielnego korzystania przez wszystkich członków społeczeństwa, w tym osób o szczególnych potrzebach. Dlatego też, przedmiot ma na celu popularyzację wiedzy w zakresie projektowania uniwersalnego wśród studentów kierunków poza technicznych oraz zaprezentowanie korzyści płynących z zastosowania zasad projektowania uniwersalnego. Jest to istotny element inkluzji społecznej osób o szczególnych potrzebach. Szczególny nacisk w przedmiocie położony jest na aspekty psychologiczne i społeczne projektowania uniwersalnego. Praca psychologa jest szczególnie istotna we wspieraniu interdyscyplinarnych zespołów obejmujących szereg specjalistów z różnych dziedzin (jak transport, architektura, projektowanie cyfrowe itp.), w zakresie rozumienia potrzeb psychicznych i społecznych osób o szczególnych potrzebach. Jest to istotny element podnoszenia jakości życia i dobrostanu tych osób. Podczas zajęć, studenci poznają również koncepcję projektowania uniwersalnego w edukacji, które jest pomocne w pracy z uczniami o szczególnych potrzebach, a także zapoznają się z podstawami badań jakościowych i tematyką badań user experience w celu zrozumienia potrzeb użytkowników produktów i usług. W czasie trwania zajęć, studenci będą mieli szansę wziąć udział w szeregu ćwiczeń praktycznych (jak symulacja warunków funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami ruchowymi czy sensorycznymi, zaprojektowanie rozwiązania dostosowanego do potrzeb tych osób, panele dyskusyjne czy praca w grupach), co pozwoli im zastosować podstawowe zasady projektowania uniwersalnego w praktyce i realnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Udział w prezentowanych zajęciach zapewni zdobycie wiedzy z zakresu projektowania uniwersalnego, umiejętności praktyczne związane z pracą z osobami o szczególnych potrzebach, jak również rozwój kompetencji społecznych prowadzących do inkluzji osób o szczególnych potrzebach. |
Literatura: |
Literatura Spis zalecanych lektur: • Beaudry, J-S. (2016). Beyond (models of) disability? Journal of Medicine and Philosophy, 41, 210–228. • Charytonowicz J, Nowakowski P. (2009). Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych. Wrocław: Jesień Wieku. • Galasiński D. (2013). Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 4(9). • Grabarek, I. Mrochen, A. Panasiewicz, D. Zawadzka, M. Wysocki (2019). Moduły zajęć Projektowania uniwersalnego w ramach wybranych obszarów kształcenia, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Konkurs „Projektowanie uniwersalne” w ramach PO WER, Warszawa. • Kowalski. K.(2018). Włącznik. Projektowanie bez barier. Warszawa: Fundacja Integracja. • Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50) • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696). • World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. World Health Organization. • World Health Organization (WHO). (2002). Towards a common language for functioning, disability and health ICF. World Health Organization. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotow Efekty uczenia się: Wiedza: W1 – Student zna podstawowe definicje i pojęcia związane z projektowaniem uniwersalnym. W2 – Student zna charakterystykę barier fizycznych i społecznych utrudniających inkluzję społeczną osób o szczególnych potrzebach. W3 – Student zna problematykę badań user experience, podstawy projektowania grup fokusowych jako ważny element badania potrzeb odbiorcy w procesie projektowania uniwersalnego. W4 – Student zna rolę i możliwości dla pracy psychologa w procesie projektowania uniwersalnego. Umiejętności: U1 – Student potrafi zaprojektować wybrany produkt lub usługę z poszanowaniem zasad projektowania uniwersalnego. U2 – Student potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie wypracowywania rozwiązań projektowych. U3 – Student potrafi zastosować podstawowe zasady projektowania uniwersalnego w ramach swojego przyszłego zawodu. Kompetencje społeczne: K1 – Student jest wrażliwy na potrzeby osób z ograniczeniami mobilności i innymi osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym. K2 – Student ma świadomość społecznych konsekwencji wykluczenia osób o specjalnych potrzebach. K3 – Student rozumie konieczność dostosowywania produktów i usług do różnorodnych potrzeb odbiorców o szczególnych potrzebach. K4 – Student rozumie znaczenie projektowania uniwersalnego dla podniesienia jakości życia osób o szczególnych potrzebach. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena bardzo dobra (5) – Student bardzo dobrze zna terminologię związaną z projektowaniem uniwersalnym, dokumenty regulujące to zagadnienie, ma świadomość barier w funkcjonowaniu osób o szczególnych potrzebach i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce poprzez rozwiązywanie realnych problemów stawianych podczas zajęć. ocena dobra (4) – Student dysponuje min. 80% wiedzy omawianej na zajęciach i potrafi wykorzystać ją w praktyce. ocena dostateczna (3) – Student dysponuje min. 60% wiedzy omawianej na zajęciach i częściowo potrafi tę wiedzę wykorzystać w praktyce. ocena niedostateczna (2) – Student dysponuje mniej niż 60% wiedzy omawianej na zajęciach i nie potrafi wykorzystać jej w praktyce. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 ECTS = 50 h. 30 h: praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie zajęć) 20 h: praca własna (czas studenta poświęcony na przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, wykonanie takich zadań jak pisemne prace zaliczeniowe, semestralne/roczne/dyplomowe, projekty realizowane w laboratorium, samokształcenie, prace terenowe itp.) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.