Psychology of development support
General data
Course ID: | WF-PS-N-PWR |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of development support |
Name in Polish: | Psychologia wspomagania rozwoju |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM5oL2AXVHig3-iTeWKr7cgeE4pH87v8MqXi3MSOYJ-41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1846935f-7124-4c29-abbd-36393f754c91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ukończony kurs z psychologii rozwojowej. |
Short description: |
(in Polish) Wykład skupia się na zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju. Omawia trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Prezentuje przykładowe metody pracy z trudnościami w wybranych okresach życia człowieka. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają. Proponowane treści zajęć: - Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju. - Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka. - Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci. - Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy. - Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. - Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością. - Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie. - Podsumowanie wykładów W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola. Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN. Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP. Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12. Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN. Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58. Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii wspomagania rozwoju, EK 2; student ma uporządkowaną wiedzę na temat trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka, EK 3; student posiada wiedzę na temat psychospołecznych uwarunkowań trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka, EK 4; student wymienia i charakteryzuje różne metody wspomagania rozwoju, które odpowiadają na konkretne potrzeby i możliwości osoby wspomaganej, Umiejętności: EK 5; student potrafi zidentyfikować i opisać trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka, EK 7; student potrafi zaproponować odpowiednie metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka, EK 8; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła wiedzy z zakresu psychologii wspomagania rozwoju, Kompetencje: EK 7; student potrafi dobrać odpowiednie metody wspomagania oraz narzędzia pracy w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne EK 9; student ma świadomość konieczności rozwijania swojej wiedzy i umiejętności psychologicznych koniecznych do pracy z klientem oraz aktywnie angażuje się w proces rozwijania swoich zawodowych kompetencji. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda oceny: zaliczenie na ocenę, uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć. Kryteria oceniania: ocena bardzo dobra (5) – student bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, bardzo dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student bardzo dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. ocena dostateczna (3) – student słabo orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, słabo identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student słabo dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. ocena niedostateczna (2) - student nie zna zagadnień związanych z psychologią wspomagania rozwoju, nie potrafi zidentyfikuje oraz scharakteryzować trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student źle dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 80 places
|
|
Coordinators: | Monika Małkiewicz | |
Group instructors: | Monika Małkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają. |
|
Full description: |
(in Polish) Proponowane treści zajęć: - Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju. - Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka. - Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci. - Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy. - Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. - Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością. - Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie. - Podsumowanie wykładów W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola. Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN. Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP. Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12. Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN. Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58. Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Monika Małkiewicz | |
Group instructors: | Monika Małkiewicz | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeVRJgv6pAtbGScreSZdEoQxYc92ezff2MyQjLsq8aD81%40thread.tacv2/conversations?groupId=be83448b-6cae-4b7a-9970-2c6511e536ca&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają. |
|
Full description: |
(in Polish) Proponowane treści zajęć: - Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju. - Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka. - Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci. - Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy. - Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. - Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością. - Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie. - Podsumowanie wykładów W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN. Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola. Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN. Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP. Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12. Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia. Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN. Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58. Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Halina Dubczak | |
Group instructors: | Halina Dubczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.