Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of development support

General data

Course ID: WF-PS-N-PWR
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology of development support
Name in Polish: Psychologia wspomagania rozwoju
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM5oL2AXVHig3-iTeWKr7cgeE4pH87v8MqXi3MSOYJ-41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1846935f-7124-4c29-abbd-36393f754c91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Ukończony kurs z psychologii rozwojowej.

Short description: (in Polish)

Wykład skupia się na zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju. Omawia trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Prezentuje przykładowe metody pracy z trudnościami w wybranych okresach życia człowieka.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają.

Proponowane treści zajęć:

- Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju.

- Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka.

- Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci.

- Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy.

- Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się.

- Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością.

- Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie.

- Podsumowanie wykładów

W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN.

Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP.

Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12.

Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia.

Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN.

Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58.

Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii wspomagania rozwoju,

EK 2; student ma uporządkowaną wiedzę na temat trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka,

EK 3; student posiada wiedzę na temat psychospołecznych uwarunkowań trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka,

EK 4; student wymienia i charakteryzuje różne metody wspomagania rozwoju, które odpowiadają na konkretne potrzeby i możliwości osoby wspomaganej,

Umiejętności:

EK 5; student potrafi zidentyfikować i opisać trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka,

EK 7; student potrafi zaproponować odpowiednie metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka,

EK 8; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła wiedzy z zakresu psychologii wspomagania rozwoju,

Kompetencje:

EK 7; student potrafi dobrać odpowiednie metody wspomagania oraz narzędzia pracy w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka,

EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

EK 9; student ma świadomość konieczności rozwijania swojej wiedzy i umiejętności psychologicznych koniecznych do pracy z klientem oraz aktywnie angażuje się w proces rozwijania swoich zawodowych kompetencji.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda oceny: zaliczenie na ocenę, uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć.

Kryteria oceniania:

ocena bardzo dobra (5) – student bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, bardzo dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student bardzo dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, dobrze identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student dobrze dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

ocena dostateczna (3) – student słabo orientuje się w zagadnieniach związanych z psychologią wspomagania rozwoju, słabo identyfikuje oraz charakteryzuje trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student słabo dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

ocena niedostateczna (2) - student nie zna zagadnień związanych z psychologią wspomagania rozwoju, nie potrafi zidentyfikuje oraz scharakteryzować trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Student źle dobiera metody wspomagania w zależności od zgłoszonego problemu oraz etapu życia człowieka.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 80 places more information
Coordinators: Monika Małkiewicz
Group instructors: Monika Małkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:


udział w wykładzie: 30 godz.


przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.


suma godzin: 60 [60/30(25)=2]


liczba ECTS: 2

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają.

Full description: (in Polish)

Proponowane treści zajęć:

- Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju.

- Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka.

- Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci.

- Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy.

- Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się.

- Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością.

- Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie.

- Podsumowanie wykładów

W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN.

Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP.

Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12.

Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia.

Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN.

Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58.

Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Monika Małkiewicz
Group instructors: Monika Małkiewicz
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeVRJgv6pAtbGScreSZdEoQxYc92ezff2MyQjLsq8aD81%40thread.tacv2/conversations?groupId=be83448b-6cae-4b7a-9970-2c6511e536ca&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do zaliczenia: 30 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z psychologią wspomagania rozwoju. Podczas zajęć omawiane będą trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka oraz ich psychospołeczne uwarunkowania. Zostaną także zaprezentowane przykładowe metody pracy wspomagającej rozwój w różnych okres życia człowiek. Wykład ma na celu pogłębienie świadomości słuchaczy o konieczności zindywidualizowanej pracy w zależności od potrzeb i możliwości wspieranych osób, a także o konieczności nieustannego rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych u osób, które tego wsparcia udzielają.

Full description: (in Polish)

Proponowane treści zajęć:

- Wprowadzenie do psychologii wspomagania rozwoju.

- Psychospołeczne uwarunkowania trudności z realizacją zadań rozwojowych w różnych okresach życia człowieka.

- Wybrane zagadnienia dotyczące wspomagania rozwoju dzieci.

- Okres średniej dorosłości – wybrane trudności w realizowaniu zadań rozwojowych oraz metody pomocy.

- Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się.

- Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością.

- Wybrane zagadnienia i metody pracy z osobami chorymi somatycznie.

- Podsumowanie wykładów

W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN.

Czerwińska-Jasiewicz, M. (2018). Wspieranie młodzieży w zakresie samopoznania, planowania własnego życia oraz podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.407-418). Warszawa: PWN.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2019), Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Heszen, I. (2010). Psychologia stresu. Warszawa:PWN.

Kaja, B.M. (2010). Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Sopot: GWP.

Plutecka, K. (2015). Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, IV, 4-12.

Wegner-Jezierska, M. (2021). Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. Gdańsk: Harmonia.

Węglarz, J., Bentkowska, D. (2021). Trening umiejętności społecznych. Gdańsk: Harmonia.

Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Zając-Lamparska, L. (2018). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się, W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s.419-431). Warszawa: PWN.

Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26, 54-58.

Szczegółowa literatura do poszczególnych tematów zajęć będzie podawana podczas ich omawiania.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zalecany jest uprzedni udział w kursie z psychologii rozwojowej.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 100 places more information
Coordinators: Halina Dubczak
Group instructors: Halina Dubczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)