Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Promocja zdrowia i psychoprofilaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Promocja zdrowia i psychoprofilaktyka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W08; PS_W13; PS_K02

PS_W13; PS_U05; PS_K01; PS_KO2

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z psychologii zdrowia

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21).

Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań.

Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia).

Literatura:

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo PWN

Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Wydawnictwo SCHOLAR

Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Wydawnictwo Uczelni Łazarskiego,

H. Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3.Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.Wydawnictwo Difin

Stawiarska, P. (2019). Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencj zaburzeń. Wydawnictwo Difin

Wilczek-Rużyczka, E., Kwak, M. (2022). Zdrowie psychiczne. Wybrane zagadnienia i możliwości wzmacniania. Wydawnictwo PZWL

Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Difin

Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne. Bogucki Wydawnictwo Naukowe

Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Wydawnictwo PWN

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki

EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień promocji zdrowia i psychoprofilaktyki

Umiejętności

EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia-choroby/promocji/profilakyyki

EK4 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać

Kompetencje

EK5 - student jest gotów do zaplanowania i zrealizowania pracy własnej/grupowej z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki

EK6 - student jest gotów do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami

EK 7- student wykazuje zainteresowanie promowaniem zachowań prozdrowotnych

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność, projekty grupowe

EK1- EK 3 egzamin pisemny

EK 4-EK 7 ocenianie ciągłe (obserwacja poziomu zaangażowania)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Rosińska
Prowadzący grup: Paulina Rosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty ECTS

Udział w wykładzie 30 h

Udział w ćwiczeniach 30 h

Przygotowanie do egzaminu 120 h

Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, konsutacje z wykładowcą 60 h

[240/60=4]

Liczba ECTS=4

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21).

Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań.

Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia).

Literatura:

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe

Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000).

Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.

Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin

Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne

Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Rosińska
Prowadzący grup: Paulina Rosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty ECTS

Udział w wykładzie 30 h

Udział w ćwiczeniach 30 h

Przygotowanie do egzaminu 90 h

Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, raporty konsutacje z wykładowcą 90 h

[240/60=4]

Liczba ECTS=4

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz ćwiczeń będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21).

Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań.

Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia).

Literatura:

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe

Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Uczelnia Łazarskiego,

H. (2000).Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.

Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. WWydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Difin

Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne

Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Wydawnictwo PWN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)