Health promotion and psychoprevention
General data
Course ID: | WF-PS-N-PZP |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Health promotion and psychoprevention |
Name in Polish: | Promocja zdrowia i psychoprofilaktyka |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_W08; PS_W13; PS_K02 PS_W13; PS_U05; PS_K01; PS_KO2 |
Preliminary Requirements: | Knowledge of basic issues in health psychology |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21). Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań. Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia). |
Bibliography: |
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000). Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień promocji zdrowia i psychoprofilaktyki Umiejętności EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia-choroby/promocji/profilakyyki EK4 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać Kompetencje EK5 - student jest gotów do zaplanowania i zrealizowania pracy własnej/grupowej z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki EK6 - student jest gotów do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami EK 7- student wykazuje zainteresowanie promowaniem zachowań prozdrowotnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność, projekty grupowe EK1- EK 3 egzamin pisemny EK 4-EK 7 ocenianie ciągłe (obserwacja poziomu zaangażowania) |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Paulina Rosińska | |
Group instructors: | Paulina Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty ECTS Udział w wykładzie 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie do egzaminu 120 h Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, konsutacje z wykładowcą 60 h [240/60=4] Liczba ECTS=4 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21). Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań. Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia). |
|
Bibliography: |
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000). Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Paulina Rosińska | |
Group instructors: | Paulina Rosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Classes - graded credit Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty ECTS Udział w wykładzie 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie do egzaminu 90 h Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, raporty konsutacje z wykładowcą 90 h [240/60=4] Liczba ECTS=4 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz ćwiczeń będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21). Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań. Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia). |
|
Bibliography: |
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000). Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.