Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Health promotion and psychoprevention

General data

Course ID: WF-PS-N-PZP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Health promotion and psychoprevention
Name in Polish: Promocja zdrowia i psychoprofilaktyka
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W08; PS_W13; PS_K02

PS_W13; PS_U05; PS_K01; PS_KO2

Preliminary Requirements:

Knowledge of basic issues in health psychology

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21).

Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań.

Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia).

Bibliography:

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe

Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000).

Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.

Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin

Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne

Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki

EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień promocji zdrowia i psychoprofilaktyki

Umiejętności

EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia-choroby/promocji/profilakyyki

EK4 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać

Kompetencje

EK5 - student jest gotów do zaplanowania i zrealizowania pracy własnej/grupowej z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki

EK6 - student jest gotów do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami

EK 7- student wykazuje zainteresowanie promowaniem zachowań prozdrowotnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność, projekty grupowe

EK1- EK 3 egzamin pisemny

EK 4-EK 7 ocenianie ciągłe (obserwacja poziomu zaangażowania)

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Paulina Rosińska
Group instructors: Paulina Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty ECTS

Udział w wykładzie 30 h

Udział w ćwiczeniach 30 h

Przygotowanie do egzaminu 120 h

Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, konsutacje z wykładowcą 60 h

[240/60=4]

Liczba ECTS=4

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21).

Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań.

Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia).

Bibliography:

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe

Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000).

Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.

Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin

Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne

Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Lectures, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Paulina Rosińska
Group instructors: Paulina Rosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Punkty ECTS

Udział w wykładzie 30 h

Udział w ćwiczeniach 30 h

Przygotowanie do egzaminu 90 h

Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, raporty konsutacje z wykładowcą 90 h

[240/60=4]

Liczba ECTS=4

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz ćwiczeń będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21).

Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań.

Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia).

Bibliography:

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe

Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000).

Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.

Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin

Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne

Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)