Psychology of health and stress
General data
Course ID: | WF-PS-N-PZS |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Psychology of health and stress |
Name in Polish: | Psychologia zdrowia i stresu |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W13, PS_W14, PS_U12, PS_K04 |
Preliminary Requirements: | Interest in the topics of health psychology and stress |
Short description: |
The aim of the course will be to familiarize students with the state of contemporary knowledge on health psychology and stress psychology. |
Full description: |
The purpose of the class will be to acquaint students with the state of contemporary knowledge of health psychology. During the class, the following will be presented: definitions of health psychology, models used in health psychology and models of health behavior, factors that positively influence health, and forms of psychological help used in the field of health psychology. In addition, three ways of understanding stress and coping strategies will be presented, and the consequences of experiencing stress, especially chronic stress, on the body will be discussed. |
Bibliography: |
1. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Heszen-Niejodek I (2000) Psychologiczne problemy chorych somatycznie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 3, s. 513-531). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Heszen-Niejodek I (2021) Psychologia stresu. Warszawa: Akademia Psychologii. 5. Heszen-Niejodek I, Wrześniewski K (2000) Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 443-492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS_W13 the student knows and understands the importance of stress, crises, conflicts in human life and has knowledge of how to prevent and counteract these phenomena. PS_W14 the student knows and understands how to analyze and interpret the role of factors that promote health behaviors, addictions, prevention of potential developmental disorders and pathologies in the field of mental processes. PS_U12 the student is able to plan and carry out psychopreventive and psychoeducational interactions. PS_K04 the student is ready to organize training courses presenting psychological problems and analyze practical psychological issues. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Knowledge -for a grade of 5: The student will have a rich knowledge of selected issues in health psychology and stress psychology. -for a grade of 4: The student will have a fairly rich knowledge of selected issues in health psychology and stress psychology. -for a grade of 3: The student will have little but sufficient knowledge of selected issues in health psychology and stress psychology. -for a grade of 2: The student will have insufficient knowledge of selected issues in health psychology and stress psychology. Skills -for a grade of 5: The student will have a very strong ability to identify emerging problems in the environment that can be addressed from a health psychology or stress psychology perspective. -for a grade of 4: The student will have a fairly strong ability to identify emerging problems in the environment that can be solved from a health psychology or stress psychology perspective. -for a grade of 3: The student will have a slight, although sufficient, ability to identify emerging problems in the environment that can be solved from a health psychology or stress psychology perspective. -for a grade of 2: The student will not have sufficient ability to identify emerging problems in the environment that can be addressed from a health psychology or stress psychology perspective. Kompetencje -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu. -na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychologii zdrowia lub psychologii stresu. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Group instructors: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia i psychologii stresu. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z stanem współczesnej wiedzy na temat psychologii zdrowia. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane: definicje psychologii zdrowia, modele stosowane w psychologii zdrowia i modele zachowań zdrowotnych, czynniki wpływające pozytywnie na zdrowie oraz formy pomocy psychologicznej stosowanej w obszarze psychologii zdrowia. Ponadto przedstawione zostaną trzy sposoby rozumienia stresu oraz strategie radzenia sobie z nim oraz omówione zostaną konsekwencje doświadczania stresu, szczególnie przewlekłego, dla organizmu. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Heszen-Niejodek I (2000) Psychologiczne problemy chorych somatycznie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 3, s. 513-531). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Heszen-Niejodek I (2021) Psychologia stresu. Warszawa: Akademia Psychologii. 5. Heszen-Niejodek I, Wrześniewski K (2000) Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 443-492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 100 places
|
|
Coordinators: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Group instructors: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
The aim of the course will be to familiarize students with the state of contemporary knowledge on health psychology and stress psychology. |
|
Full description: |
The purpose of the class will be to acquaint students with the state of contemporary knowledge of health psychology. During the class, the following will be presented: definitions of health psychology, models used in health psychology and models of health behavior, factors that positively influence health, and forms of psychological help used in the field of health psychology. In addition, three ways of understanding stress and coping strategies will be presented, and the consequences of experiencing stress, especially chronic stress, on the body will be discussed. |
|
Bibliography: |
1. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Heszen-Niejodek I (2000) Psychologiczne problemy chorych somatycznie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 3, s. 513-531). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Heszen-Niejodek I (2021) Psychologia stresu. Warszawa: Akademia Psychologii. 5. Heszen-Niejodek I, Wrześniewski K (2000) Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 443-492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.