ML: Pandemic syndrome and the need for stimulation
General data
Course ID: | WF-PS-N-SPPS |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | ML: Pandemic syndrome and the need for stimulation |
Name in Polish: | WM: Syndrom pandemiczny a potrzeba stymulacji |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00 (differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_W02 PS_W11 PS_K03 UKSW-PO |
Short description: |
(in Polish) Wykład monograficzny dotyczy współczesnej wiedzy na temat granic możliwości adaptacyjnych człowieka do ekstremalnych sytuacji izolacji., na przykładzie badań eksperymentalnych prowadzonych w warunkach laboratoryjnych(np. habitaty Marsjańskie) i naturalnych (Antarktyda i Pandemia). |
Full description: |
(in Polish) W wykładzie zreferowano aktualny stan wiedzy zależności między poziomem stymulacji i aktywacji a poziomem funkcjonowania człowieka z perspektywy pandemii COVID-19 i przyszłych lotów międzyplanetarnych na Księżyc i Marsa. Weryfikowana będzie klasyczna hipoteza postawiona przez Donalda Hebba książce pt. „The Organization of Behavior”, w której Autor uwypuklił awersyjność, zarówno nadmiaru, jak i niedoboru, stymulacji i dążenie organizmu do zachowania optymalnego jej poziomu. Zreferowane będą badania eksperymentalne nad tzw. efektami deprywacji sensorycznej, izolacji socjalnej i uwięzienia. Mimo wielu badań naukowych, pojawiło się, obok stwierdzonych empirycznie faktów, wiele mitów i legend pseudonukowych, które ciągle funkcjonują w okresie Pandemii 2020/2022 oraz projektami kosmicznymi kolonizacji Marsa. Studenci zapoznają się w trakcie wykładu monograficznego z funkcjonowaniem człowieka w tzw. sztucznych środowiskach pracy, które charakteryzują się ograniczeniem dopływu stymulacji, jak np. np. operatorzy morskich wiertniczych wież naftowych, załogi okrętów podwodnych, polarnicy antarktyczni, astronauci, itp. ji). Nic więc dziwnego, że efekty deprywacji i izolacji), analizowane z empirycznego i teoretycznego punktu widzenia, stały się przedmiotem badań specjalistów z różnych dyscyplin: psychologów, psychiatrów, socjologów, fizjologów itp. Psychologów w tym przypadku interesuje głównie rola ograniczania sterowania zewnętrznego poprzez informacje płynące ze środowiska, która ma ważne znaczenie w procesie regulacji zachowania, które jest zaliczane do stresu ekstremalnego, którego widomym skutkiem behawioralnym jest znany: "Syndrom Zimowników Antarktycznych" i "Syndrom Pandemiczny". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Rozszerzenie kompetencji i umiejętności poszukiwania tematycznego piśmiennictwa na temat machanizmów adaptacyjnych człowieka do warunków ekstremalnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna na zadany temat na ocenę. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK_MON
FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Jan Terelak | |
Group instructors: | Jan Terelak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Monographic lecture - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.