Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju osób w późnej dorosłości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-WRO
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie rozwoju osób w późnej dorosłości
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W08; PS_W13; PS_W17



Wymagania wstępne:

Zainteresowanie psychologicznym funkcjonowaniem osób w wieku starszym

Skrócony opis:

Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W

Pełny opis:

Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W szczególności studenci zostaną zapoznani z najnowszymi trendami we współczesnej psychologii w tym obszarze, które radykalnie zmieniają klasyczne ujęcia wieku starszego, akcentując możliwość intensywnego rozwoju psycho-emocjonalnego w tym okresie życia.

Literatura:

1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569.

2. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM.

3. Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości ujęcie geragogiczne. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

4. Kilian, M. (2019). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin.

5. Starzomska, M. (2006). Mądrość osób starszych w świetle współczesnej psychologii rozwojowej. Psychogeriatria Polska, 3(3), 167-173.

6. Starzomska, M. (2011). Spełnienie czy rozpacz? Rozwiązanie kryzysu starości. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? (s. 45-60). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit.

7. Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN.

8. Zasępa, E., Misiec M. (2022). Doświadczając starości. Warszawa: Difin.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS_W08 - zna i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych

PS_W13 - zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom

PS_W17 - zna i rozumie typologię i zachowania osób będących w izolacji społecznej oraz procedury związane z psychologicznym orzecznictwem sądowym

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

-na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.

-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.

-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.

-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia.

Umiejętności

-na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.

-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.

-na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.

-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób.

Kompetencje

-na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo umiejętnie rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój.

-na ocenę 4: Student będzie potrafił dość umiejętnie rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój.

-na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój.

-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami starszymi, tym samym nie wspomagając ich dobrostanu psychicznego i rozwoju.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia.

Pełny opis:

Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W szczególności studenci zostaną zapoznani z najnowszymi trendami we współczesnej psychologii w tym obszarze, które radykalnie zmieniają klasyczne ujęcia wieku starszego, akcentując możliwość intensywnego rozwoju psycho-emocjonalnego w tym okresie życia.

Literatura:

1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569.

2. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM.

3. Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości ujęcie geragogiczne. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

4. Kilian, M. (2019). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin.

5. Starzomska, M. (2006). Mądrość osób starszych w świetle współczesnej psychologii rozwojowej. Psychogeriatria Polska, 3(3), 167-173.

6. Starzomska, M. (2011). Spełnienie czy rozpacz? Rozwiązanie kryzysu starości. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? (s. 45-60). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit.

7. Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN.

8. Zasępa, E., Misiec M. (2022). Doświadczając starości. Warszawa: Difin.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia.

Pełny opis:

Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W szczególności studenci zostaną zapoznani z najnowszymi trendami we współczesnej psychologii w tym obszarze, które radykalnie zmieniają klasyczne ujęcia wieku starszego, akcentując możliwość intensywnego rozwoju psycho-emocjonalnego w tym okresie życia.

Literatura:

1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569.

2. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM.

3. Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości ujęcie geragogiczne. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

4. Kilian, M. (2019). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin.

5. Starzomska, M. (2006). Mądrość osób starszych w świetle współczesnej psychologii rozwojowej. Psychogeriatria Polska, 3(3), 167-173.

6. Starzomska, M. (2011). Spełnienie czy rozpacz? Rozwiązanie kryzysu starości. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? (s. 45-60). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit.

7. Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN.

8. Zasępa, E., Misiec M. (2022). Doświadczając starości. Warszawa: Difin.

oraz materiały dostarczone przez prowadzącego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)