Early development support
General data
Course ID: | WF-PS-N-WWR |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Early development support |
Name in Polish: | Wczesne wspomaganie rozwoju |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS_W08; PS_U05; PS_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Psychologia rozwoju człowieka |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami i metodami wielospecjalistycznego wspomagania rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością lub zagrożonego niepełnosprawnością i jego rodziny o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, rehabilitacyjnym i terapeutycznym. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – główne założenia i problemy 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – ocena, diagnoza i planowanie 3. Rozwój psychomotoryczny małego dziecka. Podstawowe problemy rozwojowe tego okresu. 4. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do ok. 7 roku życia w następujących obszarach: sprawność motoryczna i manualna, spostrzeganie wzrokowe, percepcja słuchowa, mowa i komunikacja, zachowania społeczne i rozwój emocjonalny, kształtowanie się dominacji stronnej Metody i techniki pracy wykorzystywane w ramach WWR 5. Stymulacja sensoryczna, terapia integracji sensorycznej 6. Terapia ręki i arteterapia 7. Bajkoterapia 8. Terapia logopedyczna 9. AAC 10. Zabawa 11. TUS 12. TEACCH 13. Wspomaganie rozwoju w zależności od zdiagnozowanych trudności (autyzm, Zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce) 14. Współpraca z rodzicami 15. Konstruowanie programów wspierania rozwoju dziecka |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: B. Cytowska, B. Winczura, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014. J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2007 Literatura uzupełniająca: H.R. Schafer, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 E. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010 A.J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Harmonia, 2015 T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Na ocenę składa się: - aktywność studenta na zajęciach, - ćwiczenia indywidualne/grupowe, - prawidłowo skonstruowany program wspierania rozwoju dziecka |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Anna Lipska | |
Group instructors: | Anna Lipska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Anna Lipska | |
Group instructors: | Anna Lipska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.