Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Early development support

General data

Course ID: WF-PS-N-WWR
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Early development support
Name in Polish: Wczesne wspomaganie rozwoju
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

PS_W08; PS_U05; PS_K01

Preliminary Requirements:

(in Polish) Psychologia rozwoju człowieka

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami i metodami wielospecjalistycznego wspomagania rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością lub zagrożonego niepełnosprawnością i jego rodziny o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, rehabilitacyjnym i terapeutycznym.

Full description: (in Polish)

1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – główne założenia i problemy

2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – ocena, diagnoza i planowanie

3. Rozwój psychomotoryczny małego dziecka. Podstawowe problemy rozwojowe tego okresu.

4. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do ok. 7 roku życia w następujących obszarach: sprawność motoryczna i manualna, spostrzeganie wzrokowe, percepcja słuchowa, mowa i komunikacja, zachowania społeczne i rozwój emocjonalny, kształtowanie się dominacji stronnej

Metody i techniki pracy wykorzystywane w ramach WWR

5. Stymulacja sensoryczna, terapia integracji sensorycznej

6. Terapia ręki i arteterapia

7. Bajkoterapia

8. Terapia logopedyczna

9. AAC

10. Zabawa

11. TUS

12. TEACCH

13. Wspomaganie rozwoju w zależności od zdiagnozowanych trudności (autyzm, Zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce)

14. Współpraca z rodzicami

15. Konstruowanie programów wspierania rozwoju dziecka

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

B. Cytowska, B. Winczura, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014.

J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2007

Literatura uzupełniająca:

H.R. Schafer, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

E. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010

A.J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Harmonia, 2015

T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia.

Na ocenę składa się:

- aktywność studenta na zajęciach,

- ćwiczenia indywidualne/grupowe,

- prawidłowo skonstruowany program wspierania rozwoju dziecka

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Anna Lipska
Group instructors: Anna Lipska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Anna Lipska
Group instructors: Anna Lipska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)