Psychologia ogólna: osobowość 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna: osobowość 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W02 K_W05 K_U03 K_U04 K_U05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele:Celem wykładów jest zapoznanie ze sposobami interpretacji pojęcia osobowość oraz ze stylami analizy struktury i mechanizmów kształtowania się osobowości. Stąd konieczne zdaje się uwzględnienie podstawowych i kluczowych dla współczesnych analiz teorii psychodynamicznych, organicystycznych, egzystencjalnych, teorii uczenia, aktywistyczno- regulacyjnych, kulturowych i in. Efekt kształcenia: znajomość schematów interpretacji pojęcia osobowości, mechanizmów rozwoju i zmiany osobowości, możliwości spojrzenia na człowieka z perspektywy jego niepowtarzalnej indywidualności osobowej i interpretacji zachowań w świetle całościowego ujęcia człowieka. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu psychologii osobowości. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu Metody oceny:pisemny egzamin testowy z materiału prezentowanego na wykładach oraz uzupełnionego poprzez studiowanie literatury Treści programowe Korzenie i tradycje w badawcze psychologii osobowości; wkład klasycznej psychologii do współczesnych teorii osobowości(tradycje badawcze, okresy). Kontrowersje wokół psychologii osobowości.Wiedza potoczna a wiedza naukowa o osobowości; Przyrodniczy i humanistyczny model interpretacji osobowości; Kryteria teorii osobowości; Teoria osobowości jako ogólna teoria zachowania; O metodach stosowanych w psychologii osobowości; Perspektywy analizy teorii osobowości Podmiot i jego właściwości – teorie cech. Podstawowe sposoby i strategie interpretacji cech we współczesnej psychologii; Konstytucjonalne teorie osobowości; Cechy jako realnie istniejące struktury neuropsychiczne; (cechy jako właściwości adaptacyjne w propozycji R.Cloningera; czynnikowa teoria osobowości H.J.Eysencka;; neurofizjologiczne podstawy ekstrawersji i neurotyzmu – kontrowersje i rozwiązania; humanistyczne podejście G.Allporta Człowiek jako podmiot i jego właściwości - leksykalno – statystyczne podejście do interpretacji cech osobowości. Czynnikowa teoria cech R.Cattella; Wielka Piątka; cechy jako właściwości interpersonalne; cechy jako konstrukcje społeczne Kontrowersje wokół teorii cech – sytuacjonizm a teorie cech. Sposoby rozwiązania dylematu sytuacja – cecha - w obronie teorii cech; relacja podmiot- sytuacja – sięgając ku przeszłości (podejście Dollarda i Millera, teoria Skinnera); interpretacja relacji podmiot – sytuacja w teorii pola K.Lewina Interakcyjne modele cech – ogólne współczesne trendy interpretacji - modele oparte na społecznym uczeniu i procesach regulacji. Podmiot kształtowany w procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze kreowanej przez kulturę 1. Proces adaptacji jako podstawa rozwoju osobowości (współczesne trendy interpretacyjne; społeczno – analityczna interpretacja osobowości według R.Hogana. Kultura i jej znaczenie – teorie kulturowe osobowości (kultura a osobowość w interpretacji szkoły wzorców kulturowych). Współczesne kierunki badań nad relacją kultura – osobowość(uwarunkowanie środowiskowo- kulturowe a osobowość; problem akulturacji a rozwój osobowości; transmisja kulturowa jako czynnik kreujący osobowość; Uniwersalia kulturowe a osobowość) Ewolucja podstawą osobowości. Podmiot i jego potrzeby naturalne w interakcji – psychoanaliza S.Freuda Podmiot i kultura wpisana w naturę a indywidualna linia rozwoju – C.G.Jung Podmiot i jego potrzeby a formy adaptacji do społeczności i kultury Kultura a potrzeby podmiotu– perspektywa psychoanalityczna E.Fromma; propozycja H.S.Sullivana; propozycja K.Horney; człowiek i jego dążenie do twórczej adaptacji – podstawy teorii A.Adlera. Uwagi o teoriach relacji z obiektem Człowiek jako podmiot w procesie adaptacji i rozwoju własnego potencjału – ku odkrywaniu własnej tożsamości. Psychologia ego; teoria psychospołecznego rozwoju ego E.H.Eriksona; kontynuatorzy myśli eriksonowskiej; dążenie do spełnienia jako cel rozwoju w ujęciu Ch.Buhler Człowiek jako podmiot działający i samoregulujący - aktywistyczno–regulacyjne teorie osobowości.Ogólne podstawy teorii aktywistyczno – regulacyjnych (teoria Leontjewa). Teorie polskich psychologów- osobowość w interpretacji S.Gerstmana; propozycja T.Mądrzyckiego; regulacyjna Teoria Osobowości J.Reykowskiego; osobowość jako organizacja informacji w interpretacji W.Łukaszewskiego; zadania podstawą rozwoju osobowości w interpretacji K.Obuchowskiego. Główne współczesne problemy aktywistycznej interpretacji Od spełnienia pOd spełnienia potrzeb i doświadczania siebie ku tworzeniu własnej tożsamości. Teorie organicystyczne.Teoria Kelly. Personologia, podmiot doświadczający. Egzystencjalna psychologia osobowośc |
Literatura: |
Literatura obowiążkowa: Gasiul, H. (2012). Psychologia osobowości. Nurty teorie koncepcje. Warszawa: Diffin Literatura pomocnicza: Ashcraft, D. (2001). Teorie osobowości. Studia przypadków. Warszawa: PWN. Gałdowa, A. (red.) (1999). Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków, UJ. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2004). Teorie osobowości. Warszawa: PWN. Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: WN Scholar. Pervin, L.A., John, O.P. (2002). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: UJ. Siek, S. (1983). Wybrane metody badania osobowości. Warszawa, ATK. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 - Student rozumie specyfikę psychologii osobowości i wie na czym polegają różnice pomiędzy tradycjami badawczymi w psychologii osobowości EK_2 - Student posiada wiedzę na temat różnych koncepcji i teorii osobowości (ich wartości i słabości), umie je rozróżnić i identyfikować EK_3 - Student rozumie znaczenie czynników biologicznych i kulturowo-środowiskowych w kształtowaniu osobowości EK_4 - Student identyfikuje i rozróżnia podstawowe techniki badania osobowości, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną; rozumie relacje pomiędzy odmiennością metod badania osobowości a odmiennością teorii osobowości Umiejętności: EK_5 - Student potrafi wyjaśnić na czym polegają różnice w zakresie interpretacji osobowości pomiędzy odmiennymi szkołami, teoriami, koncepcjami EK_6 - Student potrafi posługiwać się technikami pomiaru osobowości, interpretować wyniki EK_7 - Student potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o osobowości jednostki zdobytą z różnych źródeł EK_8 - Student samodzielnie interpretuje osobowość z perspektywy poznanych teorii osobowości Kompetencje EK_9 - Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod badania badania osobowości specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz społeczno-etycznego kontekstu badania EK_10 - Student zdaje sobie sprawę z ograniczeń możliwości poznania złożoności osobowości człowieka ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 120 [120/30(25)=4] liczba ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.