Penitential and resocialization psychology 1
General data
Course ID: | WF-PS-PPR1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Penitential and resocialization psychology 1 |
Name in Polish: | Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 1 |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | K_W08 K_W16 K_U03 K_K06 |
Full description: |
(in Polish) Założenia i cele: Cele poznawcze przedmiotu to poznanie systemów penitencjarnych, mechanizmów funkcjonowania człowieka w izolacji więziennej, osobowości przestępcy, zagadnień patologii społecznej, zasad skutecznej resocjalizacji. Podstawowy cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami, w celu przychodzenia im ze skuteczną pomocą. Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy terapeutycznej z więźniami i osobami z patologii społecznej. Forma zaliczenia: egzamin ustny Warunki zaliczenia: napisanie pracy na uzgodniony temat. Treści programowe: 1. Wykolejenie społeczne: przejawy, przyczyny wykolejenia. 2. Osobowość jednostek wykolejonych: cechy neurotyczności, cechy psychopatii. 3-4.Wychowanie resocjalizujące: pojęcie, modele, funkcje, zasady resocjalizacji. 5. Ekonomia punktowa w resocjalizacji: reguły i formy zastosowania tej ekonomii. 6. Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech osobowościowych osób poddawanych temu oddziaływaniu: zróżnicowanie podatności na resocjalizację, typologia Herberta Quaya. 7. Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych: oddziaływania indywidualne, zakłady resocjalizacyjne dla nieletnich, komuny terapeutyczne. 8. Profilaktyka: profilaktyka powstrzymująca, eliminująco- objawowa, eliminująco- uprzedzająca, kreatywna. 9-10. Samobójstwa: kierunek socjologiczny, psychologiczny i psychiatryczny, suicydenci w zakładach penitencjarnych. 11.Rozwody: przyczyny i skutki rozwodów, rozwody a przestępczość. 12. Prostytucja: przyczyny i skutki prostytucji, prostytucja a przestępczość. 13. Bezrobocie problemem społecznym: rozmiary bezrobocia, bezrobocie a przestępczość. 14-15. System penitencjarny w Polsce: zakłady karne, areszty śledcze. |
Bibliography: |
(in Polish) Wykład: Lektury obowiązkowe: Czapów, C. (1978). Wychowanie resocjalizujące. Warszawa: W. Polak. Frączek, A. (1986). Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji interpersonalnej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Moir, A., Jessel, D. (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu. Warszawa: Książka i Wiedza. Ostrowska, K., Milewska, E. (1998). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Warszawa: ATK. Ostrowska, K., Wójcik, D. (1986). Teorie kryminologiczne. Warszawa: ATK. Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". Literatura dodatkowa: Najnowsze artykuły z psychologii penitencjarnej i sądowej, kryminologii, resocjalizacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Objectives: The objectives of the course is to know the cognitive penitentiary systems, mechanisms of human functioning in isolation in prison, criminal personality, issues of social pathology, principles of effective rehabilitation. The primary objective of the course is to teach trainee ability to establish communication with the prisoners, to coming to them with effective means. Educational objective is to motivate students object to therapeutic work with prisoners and people with a social pathology. The effect of education: Attitude - shaping attitudes marked by psychological readiness to provide assistance to prisoners and other people at the same time the social pathology. Competence - knowledge of disciplines - psychology penitentiary and rehabilitation. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.