Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PPR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W08 K_W16 K_U03 K_K06 |
Pełny opis: |
Wykład Założenia i cele: takie jak w pierwszym semestrze Forma zaliczenia: egzamin ustny Warunki zaliczenia: napisanie pracy na uzgodniony temat. Treści programowe: 1-2. Podkultura więzienna : system komunikacji grupowej, gwara więzienna, kodeks grypserski, hierarchia grupowa, stosunki społeczne w więzieniu, zmiany w podkulturze na tle przemian ostatnich lat. 3. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje. 4-5. Tatuaże więzienne: funkcje, podstawowe właściwości, rodzaje, treść i symbolika tatuaży. 5. Wytwory uczestników podkultury - psychologiczne tło: ballady i piosenki, wyroby użytkowe, listy ozdobne, akcesoria do samoagresji. 6. Koncepcje genetycznego uwarunkowania przestępczości: badania nad bliźniętami, badania adopcyjne. 7. Poziom sprawności umysłowej a przestępczość: przedstawienie badań i wniosków. 8. Zaburzenia hormonalne a nieprawidłowe zachowanie człowieka: przedstawienie badań i wniosków. 9-10. Diagnoza psychologiczna w procesie karnym: przedmiot i zakres diagnozy, postępowanie diagnostyczne, formy opinii psychologicznych. 11. Psychika złodzieja : kradzież zwykła, kradzież z rozbojem, oszuści, malwersanci. 12. Psychika przestępców seksualnych: motywy czynów, terapia. 13-14. Psychika mordercy: motywy morderstw, typologia, osobowość i wartości morderców 15. Przedstawienie własnych doświadczeń z pracy wśród więźniów. |
Literatura: |
Wykład Lektury obowiązkowe: Podane w pierwszym semestrze |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Cele: Cele poznawcze przedmiotu to poznanie systemów penitencjarnych, mechanizmów funkcjonowania człowieka w izolacji więziennej, osobowości przestępcy, zagadnień patologii społecznej, zasad skutecznej resocjalizacji. Podstawowy cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami, w celu przychodzenia im ze skuteczną pomocą. Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy terapeutycznej z więźniami i osobami z patologii społecznej. Efekt kształcenia: Postawa – ukształtowanie postawy naznaczonej gotowością udzielania pomocy psychologicznej więźniom i zarazem innym osobom z patologii społecznej. Kompetencja – znajomość dyscypliny – psychologia penitencjarna i resocjalizacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.