Psychologia rozwoju człowieka 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PRO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W04 K_W09 K_U05 |
Skrócony opis: |
I. WYKŁAD Poziom przedmiotu: podstawowy Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z: 1. podstawowymi zagadnieniami z zakresu rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa i dorastania; 2. najważniejszymi koncepcjami rozwoju dzieci i młodzieży; 3. aktualnymi kierunkami badań. Efekty kształcenia: 1. Znajomość podstawowych pojęć, koncepcji i metod psychologii rozwojowej; 2. Umiejętność opisu i analizy dziecka i osoby dorastającej w kategoriach osiągnięć właściwych dla jej stadium rozwojowego. II. ĆWICZENIA Poziom przedmiotu: podstawowy Cele: 1. Poznanie metod badania rozwoju (diagnostycznych i naukowych), ich specyfiki i metodologicznych ograniczeń; 2. Umiejętność opisu człowieka w kategoriach właściwych dla danego stadium rozwojowego. |
Pełny opis: |
I. WYKŁAD Metody oceny: Egzamin pisemny w formie testu. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie, uzupełniony wskazanymi fragmentami z literatury. Treści programowe: 1. Główne problemy psychologii rozwoju (specyfika psychologii rozwoju; pojęcie rozwoju; kierunki rozwoju; problem stadialności rozwoju). 2. Teorie rozwoju dziecka (perspektywa psychoanalityczna; behawioryzm; modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się, podejście etologiczne i ekologiczne). 3. Metody badania rozwoju (metody badania prawidłowości rozwojowych; diagnoza rozwoju jednostki). 4. Czynniki rozwoju (spór o dziedziczność i środowisko; aktywność jako główny czynnik rozwoju; zewnętrzne i wewnętrzne determinanty aktywności). 5. Rozwój prenatalny (rozwój od poczęcia do narodzin). 6. Rozwój poznawczy (teoria rozwoju poznawczego Piageta; operacje umysłowe; materiał myślenia). 7. Rozwój procesów poznawczych (rozwój postrzegania; rozwój pamięci). 8. Rozwój mowy (nabywanie i rozwój mowy; gramatyzacja mowy; funkcje mowy). 9. Rozwój emocjonalny (czynniki wywołujące emocje; rozwój w zakresie reakcji emocjonalnych; rodzaje emocji; emocje a działanie). 10. Rozwój społeczny (rozwój percepcji społecznej; rozwój kontaktów społecznych; proces socjalizacji). 11. Rozwój moralny (koncepcja Kohlberga; rozwój systemu wartości; struktura a preferencje wartości). 12. Rozwój osobowości (rozwój systemu motywacyjnego; rozwój potrzeb; bunt młodzieńczy). 13. Kształtowanie tożsamości (kształtowanie tożsamości jako zadanie rozwojowe; kształtowanie się obrazu świata i własnej osoby, style i statusy tożsamości). 14. Człowiek u progu dorosłości (osiągnięcia rozwojowe w okresie dorastania). 15. Podstawowe osiągnięcia rozwojowe począwszy od okresu niemowlęcego do okresu dorastania - posumowanie. II. ĆWICZENIA Na zaliczenie zajęć składa się: 1)Ocena z pisemnego kolokwium (w I i II semestrze) obejmującego treści przedstawione na zajęciach; 2)Multimedialna prezentacja na zajęciach (wcześniej ustalonych zagadnień). Treści programowe: 1. Wprowadzenie organizacyjne. I. Semestr I: Narzędzia w badaniach diagnostycznych i naukowych w zakresie rozwoju 2. Modele diagnozy w psychologii rozwoju człowieka. Badania diagnostyczne a badania naukowe. „Psychologia rozwojowa” a „psychologia rozwoju”. 3. Narzędzia diagnostyczne w psychologii rozwojowej: Skala Termana-Merill i Skala Brunet-Lezine. 4. Narzędzia diagnostyczne w psychologii rozwojowej: Dziecięca Skala Rozwojowa DSR A. Matczak. 5. Narzędzia diagnostyczne: DMI-2 A. Matczak jako narzędzie do pomiaru możliwości intelektualnych dziecka. 6. Narzędzia diagnostyczne: Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig; Międzynarodowa Skala Wykonaniowa Leitera. 7. Inne narzędzia wykorzystywane w badaniach diagnostycznych i naukowych. |
Literatura: |
I. WYKŁAD 1) Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. II. ĆWICZENIA Literatura: I semestr 1)Podręczniki omawianych technik diagnostycznych 2)Gałdowa, A. (2000). Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 41-70. 3)Tokarska, U. (1999). W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne. w: A. Gałdowa (red.) Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 169-204. 4)Trempała, J. (2001). Najważniejsze dokonania psychologii rozwojowej mijającym wieku. w: P. Francuz, P. Oleś, W. Otrębski (red.) Studia z psychologii w KUL, t. 10, 369-381. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy EK 1 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju EK 2 - Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania EK 3 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych Efekty umiejętności EK 4 - Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi ECTS: uczestniczenie w wykładach: 30 godzin lektura podręcznika i tekstów uzupełniających: 120 godzin suma: 150 godzin ECTS: 150 : 30 = 5 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.