Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-PRO1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W04

K_W09

K_U05

Skrócony opis:

I. WYKŁAD

Poziom przedmiotu: podstawowy

Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z:

1. podstawowymi zagadnieniami z zakresu rozwoju człowieka w okresie dzieciństwa i dorastania;

2. najważniejszymi koncepcjami rozwoju dzieci i młodzieży;

3. aktualnymi kierunkami badań.

Efekty kształcenia:

1. Znajomość podstawowych pojęć, koncepcji i metod psychologii rozwojowej;

2. Umiejętność opisu i analizy dziecka i osoby dorastającej w kategoriach osiągnięć właściwych dla jej stadium rozwojowego.

II. ĆWICZENIA

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele:

1. Poznanie metod badania rozwoju (diagnostycznych i naukowych), ich specyfiki i metodologicznych ograniczeń;

2. Umiejętność opisu człowieka w kategoriach właściwych dla danego stadium rozwojowego.

Pełny opis:

I. WYKŁAD

Metody oceny:

Egzamin pisemny w formie testu. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie, uzupełniony wskazanymi fragmentami z literatury.

Treści programowe:

1. Główne problemy psychologii rozwoju (specyfika psychologii rozwoju; pojęcie rozwoju; kierunki rozwoju; problem stadialności rozwoju).

2. Teorie rozwoju dziecka (perspektywa psychoanalityczna; behawioryzm; modele poznawczo-rozwojowe, teorie uczenia się, podejście etologiczne i ekologiczne).

3. Metody badania rozwoju (metody badania prawidłowości rozwojowych; diagnoza rozwoju jednostki).

4. Czynniki rozwoju (spór o dziedziczność i środowisko; aktywność jako główny czynnik rozwoju; zewnętrzne i wewnętrzne determinanty aktywności).

5. Rozwój prenatalny (rozwój od poczęcia do narodzin).

6. Rozwój poznawczy (teoria rozwoju poznawczego Piageta; operacje umysłowe; materiał myślenia).

7. Rozwój procesów poznawczych (rozwój postrzegania; rozwój pamięci).

8. Rozwój mowy (nabywanie i rozwój mowy; gramatyzacja mowy; funkcje mowy).

9. Rozwój emocjonalny (czynniki wywołujące emocje; rozwój w zakresie reakcji emocjonalnych; rodzaje emocji; emocje a działanie).

10. Rozwój społeczny (rozwój percepcji społecznej; rozwój kontaktów społecznych; proces socjalizacji).

11. Rozwój moralny (koncepcja Kohlberga; rozwój systemu wartości; struktura a preferencje wartości).

12. Rozwój osobowości (rozwój systemu motywacyjnego; rozwój potrzeb; bunt młodzieńczy).

13. Kształtowanie tożsamości (kształtowanie tożsamości jako zadanie rozwojowe; kształtowanie się obrazu świata i własnej osoby, style i statusy tożsamości).

14. Człowiek u progu dorosłości (osiągnięcia rozwojowe w okresie dorastania).

15. Podstawowe osiągnięcia rozwojowe począwszy od okresu niemowlęcego do okresu dorastania - posumowanie.

II. ĆWICZENIA

Na zaliczenie zajęć składa się:

1)Ocena z pisemnego kolokwium (w I i II semestrze) obejmującego treści przedstawione na zajęciach;

2)Multimedialna prezentacja na zajęciach (wcześniej ustalonych zagadnień).

Treści programowe:

1. Wprowadzenie organizacyjne.

I. Semestr I: Narzędzia w badaniach diagnostycznych i naukowych w zakresie rozwoju

2. Modele diagnozy w psychologii rozwoju człowieka. Badania diagnostyczne a badania naukowe. „Psychologia rozwojowa” a „psychologia rozwoju”.

3. Narzędzia diagnostyczne w psychologii rozwojowej: Skala Termana-Merill i Skala Brunet-Lezine.

4. Narzędzia diagnostyczne w psychologii rozwojowej: Dziecięca Skala Rozwojowa DSR A. Matczak.

5. Narzędzia diagnostyczne: DMI-2 A. Matczak jako narzędzie do pomiaru możliwości

intelektualnych dziecka.

6. Narzędzia diagnostyczne: Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej M. Frostig; Międzynarodowa Skala

Wykonaniowa Leitera.

7. Inne narzędzia wykorzystywane w badaniach diagnostycznych i naukowych.

Literatura:

I. WYKŁAD

1) Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

II. ĆWICZENIA

Literatura:

I semestr

1)Podręczniki omawianych technik diagnostycznych

2)Gałdowa, A. (2000). Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 41-70.

3)Tokarska, U. (1999). W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne. w: A. Gałdowa (red.) Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 169-204.

4)Trempała, J. (2001). Najważniejsze dokonania psychologii rozwojowej mijającym wieku. w: P. Francuz, P. Oleś, W. Otrębski (red.) Studia z psychologii w KUL, t. 10, 369-381.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty wiedzy

EK 1 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju

EK 2 - Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania

EK 3 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych

Efekty umiejętności

EK 4 - Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi

ECTS:

uczestniczenie w wykładach: 30 godzin

lektura podręcznika i tekstów uzupełniających: 120 godzin

suma: 150 godzin

ECTS: 150 : 30 = 5 ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)