Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-PRO2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Obowiązkowy poprzednik:

Psychologia rozwoju człowieka 1 WF-PS-PRO1

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W04

K_W09

K_U05

Skrócony opis:

WYKŁAD

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele: Wykład służy przekazaniu aktualnej wiedzy z obszaru psychologii rozwoju człowieka dorosłego. Problematyka rozwoju w poszczególnych sferach łączona jest tu z analizą zmian rozwojowych i specyfiki kolejnych etapów dorosłości.

Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka 1

Warunki zaliczenia:obecność na wykładach oraz zadowalająca ocena z egzaminu (z założonym poziomem trudności 60%). Obecność na wszystkich wykładach umożliwia podwyższenie oceny końcowej o pół stopnia.

ĆWICZENIA

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele:

Poznanie podstawowych technik diagnostycznych wykorzystywanych w psychologii rozwoju człowieka oraz poznanie procedury ich adaptacji

Uczestniczenie w naukowym programie badawczym dotyczącym zagadnień rozwoju człowieka.

Poznanie specyfiki problematyki rozwoju człowieka dorosłego z punktu widzenia metod pomiaru.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Rozwój i zmiana w dorosłości. Zagadnienia podstawowe

2. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Havighurst, Duvall,Erikson,Levinson)

3. Rozwój człowieka dorosłego w ujeciu personalistycznym

4. Rozwój poznawczy w dorosłości. Problematyka mądrości

5. Rozwój moralny w biegu życia. Teoria Kohlberga i Gilligan

6. Tożsamość i osobowość w biegu życia

7. Wczesna dorosłość. Zmiany jakościowe w funkcjonowaniu poznawczo-osobowościowym i społecznym

8. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia. Zmiany ilościowe i jakościowe w funkcjonowaniu poznawczo-osobowościowym i społecznym

9. Późna dorosłość. Starzenie się i starość. Kres życia.

10. Umieranie. Śmierć. Żałoba

ĆWICZENIA:

Efekt kształcenia:

1)Znajomość podstawowych metod diagnostycznych wykorzystywanych w psychologii rozwoju człowieka.

2)Znajomość procedur wykorzystywanych w procesie adaptacji i konstrukcji metod.

3)Świadomość ograniczeń metodologicznych przyjętych paradygmatów w psychologii rozwoju człowieka.

Semestr II: Synteza wiedzy o stadiach rozwojowych

Studenci podzieleni na 3-4 osobowe grupy przygotowują wystąpienie z prezentacja multimedialną – syntezę wiedzy na temat kolejnych stadiów rozwojowych. Prezentacja powinna zawierać: (1) charakterystykę stadium; (2) najnowsze badania, znalezione w artykułach naukowych (EBSCO) jako ilustracje aktualnych dyskusji naukowych; (3) praktyczną ilustrację omawianych zagadnień (zdjęcia, filmy, opisy przypadków; wykonane samodzielnie lub pochodzące a innych źródeł - media, literatura piękna, film).

[pozycje od. 1. do 7. patrz Psychologia rozowju człowieka 1]

8. Wczesne dzieciństwo

9. Średnie dzieciństwo

10. Późne dzieciństwo

11. Dorastanie

12. Wczesna dorosłość

13. Średnia dorosłość

14. Późna dorosłość

15. Podsumowanie

Literatura:

LEKTURA DO EGZAMINU Z WYKŁADU II semestr:

Trempała, J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Rozdziały: 4, 11, 12, 13, 17.

LITERATURA DO ĆWICZEŃ

II semestr (propozycje do wyboru):

1)Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju: podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

2)Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

3)Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: PWN.

4)Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa: PWN.

5)Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2003). Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Warszawa: PWN.

6)Brzezińska, I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.

7)Boyd, D., Bee, H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

8)Turner, J., Helms, D. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty wiedzy

EK 1 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju

EK 2 - Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania

EK 3 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych

Efekty umiejętności

EK 4 - Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi

ECTS:

uczestniczenie w wykładach: 30 godzin

lektura podręcznika i tekstów uzupełniających: 120 godzin

suma: 150 godzin

ECTS: 150 : 30 = 5 ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)