Psychologia rozwoju człowieka 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PRO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia rozwoju człowieka 1 WF-PS-PRO1 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W04 K_W09 K_U05 |
Skrócony opis: |
WYKŁAD Poziom przedmiotu: podstawowy Cele: Wykład służy przekazaniu aktualnej wiedzy z obszaru psychologii rozwoju człowieka dorosłego. Problematyka rozwoju w poszczególnych sferach łączona jest tu z analizą zmian rozwojowych i specyfiki kolejnych etapów dorosłości. Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka 1 Warunki zaliczenia:obecność na wykładach oraz zadowalająca ocena z egzaminu (z założonym poziomem trudności 60%). Obecność na wszystkich wykładach umożliwia podwyższenie oceny końcowej o pół stopnia. ĆWICZENIA Poziom przedmiotu: podstawowy Cele: Poznanie podstawowych technik diagnostycznych wykorzystywanych w psychologii rozwoju człowieka oraz poznanie procedury ich adaptacji Uczestniczenie w naukowym programie badawczym dotyczącym zagadnień rozwoju człowieka. Poznanie specyfiki problematyki rozwoju człowieka dorosłego z punktu widzenia metod pomiaru. |
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Rozwój i zmiana w dorosłości. Zagadnienia podstawowe 2. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Havighurst, Duvall,Erikson,Levinson) 3. Rozwój człowieka dorosłego w ujeciu personalistycznym 4. Rozwój poznawczy w dorosłości. Problematyka mądrości 5. Rozwój moralny w biegu życia. Teoria Kohlberga i Gilligan 6. Tożsamość i osobowość w biegu życia 7. Wczesna dorosłość. Zmiany jakościowe w funkcjonowaniu poznawczo-osobowościowym i społecznym 8. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia. Zmiany ilościowe i jakościowe w funkcjonowaniu poznawczo-osobowościowym i społecznym 9. Późna dorosłość. Starzenie się i starość. Kres życia. 10. Umieranie. Śmierć. Żałoba ĆWICZENIA: Efekt kształcenia: 1)Znajomość podstawowych metod diagnostycznych wykorzystywanych w psychologii rozwoju człowieka. 2)Znajomość procedur wykorzystywanych w procesie adaptacji i konstrukcji metod. 3)Świadomość ograniczeń metodologicznych przyjętych paradygmatów w psychologii rozwoju człowieka. Semestr II: Synteza wiedzy o stadiach rozwojowych Studenci podzieleni na 3-4 osobowe grupy przygotowują wystąpienie z prezentacja multimedialną – syntezę wiedzy na temat kolejnych stadiów rozwojowych. Prezentacja powinna zawierać: (1) charakterystykę stadium; (2) najnowsze badania, znalezione w artykułach naukowych (EBSCO) jako ilustracje aktualnych dyskusji naukowych; (3) praktyczną ilustrację omawianych zagadnień (zdjęcia, filmy, opisy przypadków; wykonane samodzielnie lub pochodzące a innych źródeł - media, literatura piękna, film). [pozycje od. 1. do 7. patrz Psychologia rozowju człowieka 1] 8. Wczesne dzieciństwo 9. Średnie dzieciństwo 10. Późne dzieciństwo 11. Dorastanie 12. Wczesna dorosłość 13. Średnia dorosłość 14. Późna dorosłość 15. Podsumowanie |
Literatura: |
LEKTURA DO EGZAMINU Z WYKŁADU II semestr: Trempała, J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Rozdziały: 4, 11, 12, 13, 17. LITERATURA DO ĆWICZEŃ II semestr (propozycje do wyboru): 1)Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju: podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2)Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. 3)Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: PWN. 4)Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa: PWN. 5)Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2003). Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Warszawa: PWN. 6)Brzezińska, I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP. 7)Boyd, D., Bee, H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 8)Turner, J., Helms, D. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy EK 1 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju EK 2 - Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania EK 3 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych Efekty umiejętności EK 4 - Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkimi ECTS: uczestniczenie w wykładach: 30 godzin lektura podręcznika i tekstów uzupełniających: 120 godzin suma: 150 godzin ECTS: 150 : 30 = 5 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.