Psychologia społeczna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PSS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia społeczna 1 WF-PS-PSS1 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OS_W10 OS_U10 OS_K10 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: poznawczy: zdobycie wiedzy o zachowaniach społecznych jednostki w grupie, opanowanie teorii psychologicznych wyjaśniających te zachowania. praktyczny: umiejętność interpretacji zachowań jednostek i grup społecznych za pomocą teorii i badań empirycznych Wymagania wstępne: pozytywne zaliczenie pierwszej części wykładów z psychologii społecznej w semestrze zimowym. |
Pełny opis: |
Program wykładów: I. Ogólne prawidłowości dotyczące myślenia o świecie i poznawania ludzi. Rodzaje i funkcje schematów poznawczych. II. Deformacje w spostrzeganiu ludzi. Zjawiska: efekt pierwszeństwa, uporczywości, ukryte teorie osobowości, samospełniające się proroctwa. III. Interpretacja przyczyn zachowania się ludzi. Wiara w sprawiedliwy świat, nierealistyczny optymizm, egotystyczny błąd atrybucyjny, podstawowy błąd atrybucyjny. Funkcje atrybucji przyczynowych. IV. Stereotypy i uprzedzenia. Rodzaje i funkcje stereotypów i uprzedzeń. Metody badania uprzedzeń. Teorie wyjaśniające powstawanie uprzedzeń. V.Stereotypy płciowe. Płeć biologiczna i płeć psychologiczna jednostki. społeczne i osobowościowe różnice międzypłciowe. Biologiczne i kulturowe teorie na temat genezy różnic w funkcjonowaniu kobiet i mężczyzn. VI.Teoria dysonansu poznawczego. Źródła i sposoby redukowania dysonansu. Inni ludzie jako źródło dysonansu. VII. Poznawanie samego siebie. Źródła samowiedzy. Funkcje regulacyjne samowiedzy. VIII. Poczucie umiejscowienia kontroli. Osobowościowe i sytuacyjne uwarunkowania potrzeby sprawowania kontroli. Konsekwencje poczucia i braku sprawstwa dla funkcjonowania jednostki IX. 9. Optymizm i pesymizm. Rodzaje optymizmu i pesymizmu. Konsekwencje przekonań dla funkcjonowania jednostki X. Atrakcyjność interpersonalna. Teorie wyjaśniające zjawisko atrakcyjności. Wyznaczniki atrakcyjności. Miłość i przyjaźń. XI. Manipulowanie własną atrakcyjnością - zjawisko ingracjacji Charakterystyka technik ingracjacji - uwarunkowania ich skuteczności.Wpływ ingracjacji na obraz "ja" ingracjującej jednostki. XII. Autoprezentacja Taktyki i strategie autoprezentacyjne. XIII. Autoprezentacja - różnice indywidualne Samowiedza jednostki a zachowania autoprezentacyjne. Rola lęku społecznego, pragmatyzmu i samooceny w zachowaniach autoprezentacyjnych. XIV. Manipulacja społeczna Kim są makiaweliści? Motywacyjne i sprawnościowe uwarunkowania manipulacji.Reguły życia społecznego wykorzystywane w manipulacji. XV. Techniki manipulacji Wykorzystywanie zasada życia społecznego do manipulowania ludźmi. Techniki manipulacji oparte o regułę wzajemności oraz konsekwencji i zaangażowania. Manipulacyjne wykorzystanie autorytetu oraz społecznego dowodu słuszności. XVI. Wartości Pojęcie wartości w psychologii. Funkcje wartości.Konformizm i samokierowanie jako wartości rodzicielskie. Różnice indywidualne w zakresie zgodności zachowania z wartościami. XVII. Postawy a zachowanie Emocjonalne, poznawcze i behawioralne źródła postaw. Funkcje postaw. Postawy a zachowanie - problem zgodności i rozbieżności zachowań z postawami. XVIII. Zmiana postaw Teorie zmiany postaw. Skuteczność przekazów informacyjnych. Strategie perswazji. Zjawisko reaktancji. Uodparnianie postaw na zmiany, zjawisko immunizacji. XIX. Konformizm Przejawy konformizmu w życiu społecznym. Informacyjny i normatywny wpływ społeczny. Sytuacyjne i osobowościowe uwarunkowania konformizmu. Zjawisko posłuszeństwa wobec autorytetów. XX. Procesy grupowe Wpływ grupy na efektywność działania jednostki: zjawisko facylitacji i próżniactwa społecznego. Myślenie grupowe - charakterystyka zjawiska. Możliwości zapobiegania. XXI. Zachowania prospołeczne Dlaczego pomagamy innym? Charakterystyka podstawowych motywów pomagania. Sytuacyjne determinanty zachowań prospołecznych. XXII. Zachowania prospołeczne - różnice indywidualne Altruizm jako względnie stała cecha osobowości. Osobowość zinternalizowana - kryteria identyfikacji. Płeć a formy pomagania. XXIII. Patologia życia codziennego - agresja Źródła agresji. Genetyczne, kulturowe i sytuacyjne uwarunkowania zachowań agresywnych. Środki masowego przekazu, a zachowania agresywne. Sposoby zmniejszania agresji. XXIV. Patologia życia codziennego - obojętność, "wypalanie się" Patologia dużych skupisk miejskich. Dezindywidualizacja, wandalizm, obojętność wobec osób potrzebujących pomocy. "Wypalanie się" - objawy - możliwości zapobiegania. XXV. Konflikty interpersonalne Żródła konfliktów. Sposoby rozwiązywania konfliktów, style negocjacji. Zasady negocjacji opartych na wspołpracy. Metody oceny: egzamin pisemny - test. Zalicza 50% trafnych odpowiedzi. Wymagana wiedza z wykładu oraz literatury obowiązkowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aronson E., Wilson T.D., Akert R. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań, Zysk i Spółka. Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi.Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Balawajder, K. (1992). Konflikty interpersonalne. Katowice, Uniwersytet Śląski. Cialdini R. (1995). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk, GWP. Leary M. (1999). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Zimbardo Ph. G., Ruch F. L. (1987). Psychologia i życie. Warszawa, PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna podstawowe teorie dotyczące zachowań społecznych (pomocnych i agresywnych) jednostki, posiada wiedzę na temat mechanizmów i technik wpływu społecznego , kształtowania się postaw i możliwości ich zmiany. Zna podstawowe procesy grupowe. Umiejętności: Student potrafi ze zrozumieniem czytać badania psychologiczne z zakresu zachowań społecznych jednostki, potrafi krytycznie analizować metodologię badań, stawiać nowe pytania badawcze. Student potrafi interpretować zachowania ludzi odwołując się do teorii wpływu społecznego, potrafi przewidywać zachowania ludzi w oparciu o wiedzę na temat sytuacyjnych i osobowościowych wyznaczników tych zachowań. Kompetencje: Student efektywnie funkcjonuje w grupie: jest pomocny, kontroluje własną agresję, zachowuje się asertywnie, potrafi krytycznie ocenić własne zachowanie. ECTS: udział w wykładach: 30 godzin udział w ćwiczeniach: 30 godzin przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin przygotowanie do egzaminu: 60 godzin Razem: 150 godzin = 5 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Test Kryteria oceny: 51% poprawnych odpowiedzi - dst 75% poprawnych odpowiedzi - db 95% poprawnych odpowiedzi - bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.