Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stresu 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-PTRS1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W12; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,

K_W13; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu;

K_U04; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu.


Skrócony opis:

Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu

Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany

Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klsyfikacją żródeł stresu.

Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności w diagnozie źródeł stresu oraz przyswojenie teoretycznych pojęć opisujących stres.

Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji i motywacji.

Ćwiczenia - dr Aleksandra Borkowska

Cele ogólne zajęć:

- zaprezentowanie wybranych aspektów teorii stresu psychologicznego oraz radzenia sobie ze stresem; dokonanie analizy implikacji praktycznych,

- przedstawienie aspektów stresu akulturacyjnego; dokonanie analizy implikacji praktycznych,

- analiza współczesnych wyzwań cywilizacyjnych i ruchów ludnościowych.

Pełny opis:

Pełny opis przedmiotu.

Metody oceny cz. 1 wykładu: zaliczenie za obecność na zajęciach.

Wykład obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe:

1) Wprowadzenie w tematykę wykładu.

2) Geneza i charakterystyka biologicznych koncepcji stresu;

3) Geneza i charakterystyka medycznych koncepcji stresu;

4) Geneza i charakterystyka psychologicznych koncepcji stresu;

5) Miejsce polskich koncepcji stresu w literaturze światowej;

6). Klasyfikacja źródeł stresu.

7) Charakterystyka klimatycznych źródeł stresu.

8) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 1 (hałas, wibracje, oświetlenie, promieniowanie mikrofalowe i jonizujące);

10) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 2. (hipoksja, przyspieszenia, nieważkość);

11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz. 1 (rytmy okołodobowe i sezonowe).

11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz.2.

(nagła zmiana strefy czasu);

12) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 1 (deprywacja sensoryczna, percepcyjna i izolacja socjalna);

13) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 2 (przeciążenie, sytuacje ekstremalne);

14) Charakterystyka organizacyjnych źródeł stresu.

15) Podsumowanie wykładów

Ćwiczenia - dr Aleksandra Borkowska

Forma zaliczenia: kolokwium pisemne oraz praca zaliczeniowa: jedna w semestrze

Po zrealizowanych zajęciach student potrafi:

- zdefiniować stres psychologiczny w ujęciu: Hobfolla, Antonovsky'ego, Strelaua, Folkman i Lazarusa,

- zdefiniować radzenie sobie ze stresem w kategoriach: procesu, stylu, strategii,

- określić na czym polega weryfikowanie efektywności oraz opłacalności radzenia sobie ze stresem we współczesnej psychologii,

- wskazać różnice w sposobach wyróżniania i opisywania stylów radzenia sobie ze stresem i określić wynikające z tych różnic implikacje praktyczne,

- wytłumaczyć stresogenną naturę globalizacji, emigracji, akulturacji i terroryzmu.

Treści programowe:

1.Różne pomysły na opisywanie stresu psychologicznego.

2. Czym jest radzenie sobie ze stresem?

3. Radzenie sobie - efektywność.

4. Radzenie sobie - opłacalność.

5. Radzenie sobie ze stresem: kwestionariusze.

6. Globalizacja i jej paradoksy.

7. Globalizacja a terroryzm.

8. Zainteresowania i dokonania psychologii terroryzmu.

9. Współczesne zagrożenia i wyzwania cywilizacyjne.

10. Współczesne ruchy ludnościowe: zostać czy wyjechać?

11.Wybrane zagadnienia z psychologii międzykulturowej.

12 - 14. Trochę praktyki czyli specyfika poradnictwa dla imigrantów.

15. Repetytorium.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

1. Terelak, J.F.(2017). "Stres. życia: Perspektywa psychologiczna", Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW, .

2.Terelak, J.F. (2005). Stres organizacyjny. Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG: Warszawa.

Bibliografia:

1. Fink, G. (Ed) (2007). Encyklopedia of Stress. Second edition, Four volume set. Academic Press, Elsevier.

2. Selye, H. (1979). Stres okiełznany. Warszawa: PIW.

3. Terelak, J.F. (1997). Studia z psychologii stresu: Radzenie sobie ze stresem: uwarunkowania i strategie. Wyd. ATK: Warszawa.

4.Terelak, J.F. (red.) (1999). Źródła stresu:Teoria i badania. Wyd. ATK. Warszawa.

5.Terelak, J.F. (red) (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Wydawnictwo UKSW: Warszawa.

Ćwiczenia - dr A. Borkowska:

Berry, J. W. (1988). Acculturative Stress. W: J. W. Berry J., R. C. Annis (red.), Ethnic psychology: research and practice with immigrants, refugees, native people, ethnic groups and sojourners. Amsterdam.

Boski, P., Jarymowicz, M. i Malewska-Peyre, H. (1992). Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.

Golka M. (2000). Poczucie zagrożeń i wyzwań cywilizacyjnych. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora

Gradziuk, A. (2002). Polska w procesie globalizacji. Polski Przegląd Dyplomatyczny, 2, 3, 51-73.

Heszen-Niejodek, I. (2000). Stres i radzenie sobie - główne kontrowersje. W: I. Heszen-Niejodek i Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne (s 12-43. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kurcz, Z. i Podkański, W. (1991). Emigracja z Polski po 1980 roku. W: W. Misiak (red.), Nowa emigracja i wyjazdy zarobkowe za granicę (s. 31-92). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mostwin, D. (1995). Trzecia wartość. Wykorzenienie i tożsamość. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Robbins, S. P. (1991). Organizational behavior: Concepts, controversies, and applications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Romaniszyn, K. (1999). Kulturowe implikacje współczesnych migracji międzynarodowych. Zarys problematyki na przykładzie Polski. Studia Polonijne, 20, 85-109.

Rotweld, A. D. (2006). Polska w niepewnym świecie. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1; student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu psychologii stresu,

EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,

EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na psychologii stresu.

Umiejętności:

EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu psychologii stresu,

EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu filozofii przyrody nieożywionej oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska,

EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu.

Kompetencje:

EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu,

EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

przygotowanie referatu: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.

suma godzin: 150 [150/30(25)=5]

liczba ECTS: 5

Metody i kryteria oceniania:

Szczegóły dotyczące metod i kryteriów ocenienia zostaną podane podczas zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)