Psychologia stresu 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PTRS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stresu 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W12; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, K_W13; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu; K_U04; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. |
Skrócony opis: |
Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klsyfikacją żródeł stresu. Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności w diagnozie źródeł stresu oraz przyswojenie teoretycznych pojęć opisujących stres. Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji i motywacji. Ćwiczenia - dr Aleksandra Borkowska Cele ogólne zajęć: - zaprezentowanie wybranych aspektów teorii stresu psychologicznego oraz radzenia sobie ze stresem; dokonanie analizy implikacji praktycznych, - przedstawienie aspektów stresu akulturacyjnego; dokonanie analizy implikacji praktycznych, - analiza współczesnych wyzwań cywilizacyjnych i ruchów ludnościowych. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu. Metody oceny cz. 1 wykładu: zaliczenie za obecność na zajęciach. Wykład obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe: 1) Wprowadzenie w tematykę wykładu. 2) Geneza i charakterystyka biologicznych koncepcji stresu; 3) Geneza i charakterystyka medycznych koncepcji stresu; 4) Geneza i charakterystyka psychologicznych koncepcji stresu; 5) Miejsce polskich koncepcji stresu w literaturze światowej; 6). Klasyfikacja źródeł stresu. 7) Charakterystyka klimatycznych źródeł stresu. 8) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 1 (hałas, wibracje, oświetlenie, promieniowanie mikrofalowe i jonizujące); 10) Charakterystyka fizycznych źródeł stresu: cz. 2. (hipoksja, przyspieszenia, nieważkość); 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz. 1 (rytmy okołodobowe i sezonowe). 11) Charakterystyka chronobiologicznych źródeł stresu: cz.2. (nagła zmiana strefy czasu); 12) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 1 (deprywacja sensoryczna, percepcyjna i izolacja socjalna); 13) Charakterystyka psychologicznych źródeł stresu: cz. 2 (przeciążenie, sytuacje ekstremalne); 14) Charakterystyka organizacyjnych źródeł stresu. 15) Podsumowanie wykładów Ćwiczenia - dr Aleksandra Borkowska Forma zaliczenia: kolokwium pisemne oraz praca zaliczeniowa: jedna w semestrze Po zrealizowanych zajęciach student potrafi: - zdefiniować stres psychologiczny w ujęciu: Hobfolla, Antonovsky'ego, Strelaua, Folkman i Lazarusa, - zdefiniować radzenie sobie ze stresem w kategoriach: procesu, stylu, strategii, - określić na czym polega weryfikowanie efektywności oraz opłacalności radzenia sobie ze stresem we współczesnej psychologii, - wskazać różnice w sposobach wyróżniania i opisywania stylów radzenia sobie ze stresem i określić wynikające z tych różnic implikacje praktyczne, - wytłumaczyć stresogenną naturę globalizacji, emigracji, akulturacji i terroryzmu. Treści programowe: 1.Różne pomysły na opisywanie stresu psychologicznego. 2. Czym jest radzenie sobie ze stresem? 3. Radzenie sobie - efektywność. 4. Radzenie sobie - opłacalność. 5. Radzenie sobie ze stresem: kwestionariusze. 6. Globalizacja i jej paradoksy. 7. Globalizacja a terroryzm. 8. Zainteresowania i dokonania psychologii terroryzmu. 9. Współczesne zagrożenia i wyzwania cywilizacyjne. 10. Współczesne ruchy ludnościowe: zostać czy wyjechać? 11.Wybrane zagadnienia z psychologii międzykulturowej. 12 - 14. Trochę praktyki czyli specyfika poradnictwa dla imigrantów. 15. Repetytorium. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: 1. Terelak, J.F.(2017). "Stres. życia: Perspektywa psychologiczna", Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW, . 2.Terelak, J.F. (2005). Stres organizacyjny. Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG: Warszawa. Bibliografia: 1. Fink, G. (Ed) (2007). Encyklopedia of Stress. Second edition, Four volume set. Academic Press, Elsevier. 2. Selye, H. (1979). Stres okiełznany. Warszawa: PIW. 3. Terelak, J.F. (1997). Studia z psychologii stresu: Radzenie sobie ze stresem: uwarunkowania i strategie. Wyd. ATK: Warszawa. 4.Terelak, J.F. (red.) (1999). Źródła stresu:Teoria i badania. Wyd. ATK. Warszawa. 5.Terelak, J.F. (red) (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Wydawnictwo UKSW: Warszawa. Ćwiczenia - dr A. Borkowska: Berry, J. W. (1988). Acculturative Stress. W: J. W. Berry J., R. C. Annis (red.), Ethnic psychology: research and practice with immigrants, refugees, native people, ethnic groups and sojourners. Amsterdam. Boski, P., Jarymowicz, M. i Malewska-Peyre, H. (1992). Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Instytut Psychologii PAN. Golka M. (2000). Poczucie zagrożeń i wyzwań cywilizacyjnych. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora Gradziuk, A. (2002). Polska w procesie globalizacji. Polski Przegląd Dyplomatyczny, 2, 3, 51-73. Heszen-Niejodek, I. (2000). Stres i radzenie sobie - główne kontrowersje. W: I. Heszen-Niejodek i Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne (s 12-43. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Kurcz, Z. i Podkański, W. (1991). Emigracja z Polski po 1980 roku. W: W. Misiak (red.), Nowa emigracja i wyjazdy zarobkowe za granicę (s. 31-92). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mostwin, D. (1995). Trzecia wartość. Wykorzenienie i tożsamość. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Robbins, S. P. (1991). Organizational behavior: Concepts, controversies, and applications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc. Romaniszyn, K. (1999). Kulturowe implikacje współczesnych migracji międzynarodowych. Zarys problematyki na przykładzie Polski. Studia Polonijne, 20, 85-109. Rotweld, A. D. (2006). Polska w niepewnym świecie. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu psychologii stresu, EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na psychologii stresu. Umiejętności: EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu psychologii stresu, EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu filozofii przyrody nieożywionej oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska, EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. Kompetencje: EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. przygotowanie referatu: 15 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS: 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Szczegóły dotyczące metod i kryteriów ocenienia zostaną podane podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.