Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia stresu 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-PTRS2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Obowiązkowy poprzednik:

Psychologia stresu 1 WF-PS-PTRS1

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W12; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,

K_W 13; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu,

K_U04; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu.


Skrócony opis:

Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu

Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany

Cel wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii radzenia sobie ze stresem i zmiennymi modyfikującymi procesy zaradcze

Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności w diagnozie reakcji na stres oraz w zakresie odróżniania strategii i stylów radzenia sobie ze stresem.

Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej z zakresu osobowości, emocji i motywacji.

Ćwiczenia - dr Aleksandra Borkowska

Cele ogólne zajęć:

- analiza dorobku psychologii ekologicznej,

- zaprezentowanie zainteresowań psychologii pozytywnej; dokonanie analizy implikacji praktycznych,

- zaprezentowanie podstaw przygotowywania profesjonalnych prezentacji publicznych.

Pełny opis:

Pełny opis przedmiotu:

Metody oceny: Egzamin testowy obejmujący część 1 i 2 wykładu.

Treści programowe:

1)Diagnoza reakcji na stres: fizjologicznych wskaźniki reakcji.

2)Diagnoza reakcji na stres: emocjonalne i behawioralne wzorce reakcji.

3)Diagnoza reakcji na stres: poznawczy model reakcji.

4)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: pracoholizm.

5)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: wypalenie zawodowe.

6)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: chroniczne zmęczenie.

7)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: choroby cywilizacyjne.

8)Kontrowersje wokół pojęć „odporność na stres” i „radzenie sobie ze stresem”.

9)Model radzenia sobie ze stresem Lazarusa i Folkman.

10)Zrewidowany model radzenia sobie ze stresem Folkman

11)Różnice między procesem, strategią i stylem radzenia sobie ze stresem.

12)Rodzaje strategii radzenia sobie ze stresem wg Lazarusa i Folkman i ich pomiar.

13) Rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem i ich pomiar.

14) Zmienne psychologiczne modyfikujące wybór strategii i stylów radzenia sobie ze stresem.

15)Podsumowanie wykładów.

Ćwiczenia

Forma zaliczenia: kolokwium pisemne oraz praca zaliczeniowa: jedna w semestrze

Po zrealizowanych zajęciach student potrafi:

- określić zainteresowania psychologii pozytywnej,

- określić zainteresowania psychologii ekologicznej,

- przedstawić wybrane implikacje praktyczne wynikające ze sposobu definiowania subiektywnego dobrostanu psychicznego

(poradnictwo, działania prewencyjne i promocyjne, edukacja),

- wymienić 7 podstawowych błędów popełnianych podczas publicznych wystąpień (wg programu Dorothy Leeds).

Treści programowe:

1.Jak w praktyce można korzystać z dorobku psychologii ekologicznej?.

2.Psychologia pozytywna jako nauka o sile i zdrowiu człowieka.

3. Subiektywny dobrostan psychiczny (SD) a kultura.

4. SD a środowisko pracy.

5. SD a pieniądze.

6. SD a mechanizmy radzenia sobie.

7. - 8.Trochę praktyki czyli zastosowanie dorobku psychologii pozytywnej

w poradnictwie.

9. - 10. Wybrane zagadnienia dot. realizowania prezentacji publicznych

- zasady przygotowania i realizowania wystąpień publicznych wg Dorothy Leeds.

11. - 14. Program D. Leeds w praktyce:

Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii pracy, psychologii ekologicznej i psychologii międzykulturowej

w prezentacjach studentów.

15. Kolokwium zaliczające semestr.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA.

2. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Literatura pomocnicza:

1. Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press.

2.Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG.

6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL.

Ćwiczenia - dr A. Borkowska:

Czapiński J. (2001) Szczęście - złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych. W: M. Kofta, T. Szutrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. (s. 266-306). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czapiński, J. (red.). (2005). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Diener, E, Suh, E., Lucas, R i Smith, H. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302

Diener, E. (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 95, 3, 542-575.

Eliasz, A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Robbins, S. P. (1991). Organizational behavior: Concepts, controversies, and applications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Rotweld, A. D. (2006). Polska w niepewnym świecie. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu,

EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,

EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu.

Umiejętności:

EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu psychologii stresu,

EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu,

EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu.

Kompetencje:

EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu,

EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

udział w ćwiczeniach: 30 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

przygotowanie referatu: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.

suma godzin: 150 [150/30(25)=5]

liczba ECTS: 5

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny zostaną podane podczas zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)