Psychologia stresu 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PTRS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stresu 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia stresu 1 WF-PS-PTRS1 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W12; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, K_W 13; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu, K_U04; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu. |
Skrócony opis: |
Nazwa przedmiotu: Psychologia stresu Poziom przedmiotu:średnio zaawansowany Cel wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii radzenia sobie ze stresem i zmiennymi modyfikującymi procesy zaradcze Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności w diagnozie reakcji na stres oraz w zakresie odróżniania strategii i stylów radzenia sobie ze stresem. Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii teoretycznej z zakresu osobowości, emocji i motywacji. Ćwiczenia - dr Aleksandra Borkowska Cele ogólne zajęć: - analiza dorobku psychologii ekologicznej, - zaprezentowanie zainteresowań psychologii pozytywnej; dokonanie analizy implikacji praktycznych, - zaprezentowanie podstaw przygotowywania profesjonalnych prezentacji publicznych. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu: Metody oceny: Egzamin testowy obejmujący część 1 i 2 wykładu. Treści programowe: 1)Diagnoza reakcji na stres: fizjologicznych wskaźniki reakcji. 2)Diagnoza reakcji na stres: emocjonalne i behawioralne wzorce reakcji. 3)Diagnoza reakcji na stres: poznawczy model reakcji. 4)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: pracoholizm. 5)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: wypalenie zawodowe. 6)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: chroniczne zmęczenie. 7)Charakterystyka objawów stresu chronicznego: choroby cywilizacyjne. 8)Kontrowersje wokół pojęć „odporność na stres” i „radzenie sobie ze stresem”. 9)Model radzenia sobie ze stresem Lazarusa i Folkman. 10)Zrewidowany model radzenia sobie ze stresem Folkman 11)Różnice między procesem, strategią i stylem radzenia sobie ze stresem. 12)Rodzaje strategii radzenia sobie ze stresem wg Lazarusa i Folkman i ich pomiar. 13) Rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem i ich pomiar. 14) Zmienne psychologiczne modyfikujące wybór strategii i stylów radzenia sobie ze stresem. 15)Podsumowanie wykładów. Ćwiczenia Forma zaliczenia: kolokwium pisemne oraz praca zaliczeniowa: jedna w semestrze Po zrealizowanych zajęciach student potrafi: - określić zainteresowania psychologii pozytywnej, - określić zainteresowania psychologii ekologicznej, - przedstawić wybrane implikacje praktyczne wynikające ze sposobu definiowania subiektywnego dobrostanu psychicznego (poradnictwo, działania prewencyjne i promocyjne, edukacja), - wymienić 7 podstawowych błędów popełnianych podczas publicznych wystąpień (wg programu Dorothy Leeds). Treści programowe: 1.Jak w praktyce można korzystać z dorobku psychologii ekologicznej?. 2.Psychologia pozytywna jako nauka o sile i zdrowiu człowieka. 3. Subiektywny dobrostan psychiczny (SD) a kultura. 4. SD a środowisko pracy. 5. SD a pieniądze. 6. SD a mechanizmy radzenia sobie. 7. - 8.Trochę praktyki czyli zastosowanie dorobku psychologii pozytywnej w poradnictwie. 9. - 10. Wybrane zagadnienia dot. realizowania prezentacji publicznych - zasady przygotowania i realizowania wystąpień publicznych wg Dorothy Leeds. 11. - 14. Program D. Leeds w praktyce: Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii pracy, psychologii ekologicznej i psychologii międzykulturowej w prezentacjach studentów. 15. Kolokwium zaliczające semestr. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA. 2. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Literatura pomocnicza: 1. Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press. 2.Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. 3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG. 6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL. Ćwiczenia - dr A. Borkowska: Czapiński J. (2001) Szczęście - złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych. W: M. Kofta, T. Szutrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. (s. 266-306). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Czapiński, J. (red.). (2005). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Diener, E, Suh, E., Lucas, R i Smith, H. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302 Diener, E. (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 95, 3, 542-575. Eliasz, A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Robbins, S. P. (1991). Organizational behavior: Concepts, controversies, and applications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc. Rotweld, A. D. (2006). Polska w niepewnym świecie. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu, EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. Umiejętności: EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu psychologii stresu, EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu, EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. Kompetencje: EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. przygotowanie referatu: 15 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz. suma godzin: 150 [150/30(25)=5] liczba ECTS: 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny zostaną podane podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.