Psychologia wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-PWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W04 K_W09 K_U04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele wykładu: przekazanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania rodziny i szkoły; zapoznanie studentów z metodami diagnozy i opisu właściwości środowiska wychowawczego. Cele ćwiczeń: zapoznanie studentów ze sposobami diagnozowania problemów wychowawczych oraz podstawowymi narzędziami psychologicznymi wykorzystywanymi w badaniach środowiska wychowawczego. Efekty kształcenia: Wdrożenie do wykorzystywania wiedzy psychologicznej do rozwiązywania problemów wychowawczych i nabycie praktycznych umiejętności stosowania narzędzi do diagnozy środowiska wychowawczego oraz interpretacji wyników. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (pytania otwarte) Forma zaliczenia ćwiczeń: praca pisemna (studium przypadku) Warunki zaliczenia wykładu: pomyślne zdanie egzaminu – obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie, uzupełniony danymi z lektur obowiązkowych i literatury dodatkowej. Warunki zaliczenia ćwiczeń: Obecność i aktywny udział na zajęciach (możliwe trzy nieobecności), terminowe oddanie pracy pisemnej i jej pozytywna ocena. Treści programowe wykładu: 1. Wprowadzenie do psychologii wychowawczej: pojęcie wychowania, cele wychowania w koncepcjach pedagogicznych i psychologicznych. 2. Środki oddziaływań wychowawczych. 3. Funkcjonowanie kar i nagród 4.Naśladowanie i modelowanie: koncepcje wyjaśniające naśladowanie, wyznaczniki efektywności modelowania. 5. Kształtowanie postaw i wpajanie norm: proces internalizacji wartości i norm, wychowawcze uwarunkowania rozwoju moralnego. 6. Mechanizmy wychowania w rodzinie. 7. Postawy rodzicielskie: wymiary postaw rodzicielskich, typologie i wyznaczniki postaw rodzicielskich, konsekwencje postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka. 8. Rola rodziny w świetle wybranych koncepcji. 9. Rola ojca w wychowaniu dziecka. 10. Metody badań nad rolą rodziny w rozwoju dziecka. 11. Typologie zachowań nauczycielskich i błędów nauczycielskich. 12. Wyznaczniki zachowań nauczycielskich: rola oczekiwań nauczyciela, ukryte programy nauczycieli. 13. Środowiskowe i pedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów i wskaźniki powodzenia szkolnego. 14. Biopsychiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów: rola czynników biopsychicznych (stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej i ruchowej, inteligencji i zdolności, motywacji, czynników temperamentalnych), interakcyjny charakter wpływów. 15. Trudności wychowawcze: typy trudności, geneza trudności. Treści programowe ćwiczeń: 1. Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń. 2. Sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego rodziny. 3. Kwestionariuszowe techniki badania środowiska rodzinnego na przykładzie Skal Oceny Rodziny według Olsona (SOR). 4. Badanie relacji rodzinnych w percepcji młodzieży przy użyciu Kwestionariusza Relacji Rodzinnych KRR M. Plopy i P. Połomskiego. 5. Kwestionariuszowe techniki badania postaw rodzicielskich we własnej percepcji matek i ojców na przykładzie Kwestionariusza SPR M. Plopy. 6. Kwestionariuszowe techniki badania postaw rodzicielskich w percepcji dzieci na przykładzie Kwestionariusza KPR-Roc M. Plopy. 7. Test "Rysunek Rodziny" A. Frydrychowicz jako przykład rysunkowej techniki projekcyjnej używanej w diagnozie stosunków rodzinnych – wprowadzenie teoretyczne. 8. Test "Rysunek Rodziny" A. Frydrychowicz jako przykład rysunkowej techniki projekcyjnej używanej w diagnozie stosunków rodzinnych – analiza przykładów. 9. Diagnoza funkcjonowania szkolnego dzieci i młodzieży. 10. Nieprawidłowe oddziaływania wychowawcze jako przyczyna problemów w rozwoju i funkcjonowaniu dziecka – dyskusja na podstawie danych empirycznych z literatury przedmiotu. 11. Zasady przygotowania pracy pisemnej: poszukiwanie zależności pomiędzy właściwościami środowiska rodzinnego a funkcjonowaniem społeczno-emocjonalnym i szkolnym dziecka w oparciu o dostępną literaturę i przeprowadzone przez studentów badania. 12. Pomoc psychologiczna w obszarze psychologii wychowawczej – zajęcia warsztatowe. 13. Podstawy konstruowania i prowadzenia programów profilaktycznych i psychokorekcyjnych dla dzieci i młodzieży – zajęcia warsztatowe (część 1). 14. Podstawy konstruowania i prowadzenia programów profilaktycznych i psychokorekcyjnych dla dzieci i młodzieży – zajęcia warsztatowe (część 2). 15. Omówienie prac końcowych i podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
LITERATURA DO ĆWICZEŃ Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4 i 5). Warszawa: PTP. Dembo M., H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP. Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPP-P. Jaworowska, A., Matczak, A. (1998). Test Niedokończonych Zdań Rottera (RISB). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Margasiński, A. (2009). Skale Oceny Rodziny SOR. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cohesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Postaw Rodziców (KPR-Roc). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich (SPR). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T.2. (rozdziały 26, 29, 30). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stemplewska-Żakowicz, K. (red.), (1998). Nowe spojrzenie na Test Zdań Niedokończonych J. Rottera. Interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Strelau, J. (2007). Psychologia. T. 1. (rozdz. 12). Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1) definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii wychowania 2) wyjaśnia mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych 3) wskazuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka 4) opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych rodziców i nauczycieli 5) wyjaśnia poznawcze wyznaczniki zachowań nauczycieli 6) wymienia środowiskowe i podmiotowe czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne ucznia 7) wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych 8) charakteryzuje techniki diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego Umiejętności: 1) wykorzystuje wiedzę o mechanizmach wpływu wychowawczego do wyjaśniania konkretnych zachowań dzieci i młodzieży 2) stosuje narzędzia psychologiczne do diagnozy środowiska wychowawczego i interpretuje wyniki badań 3) planuje oddziaływania wychowawcze 4) ma podstawowe umiejętności w zakresie niesienia pomocy psychologicznej Kompetencje (postawy): 1) ma świadomość możliwości i potrzeby ingerencji wychowawczej 2) szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców 3) pojmuje ideę harmonii między rozwojem jednostki i jej socjalizacją jako dwoma głównymi celami wychowania ECTS: 6 udział w wykładzie - 30 udział w ćwiczeniach - 30 lektura tekstów - 25 przygotowanie do egzaminu - 25 przygotowanie pracy zaliczeniowej z ćwiczeń- 35 konsultacje - 5 RAZEM 150 [150:25=6] |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.