Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-STA1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W06

K_U06

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu: Wykład ma na celu zaznajomienie słuchaczy z procesem łączenia teoretycznej wiedzy metodologicznej z podstawami opisu i wnioskowania statystycznego w konkretnej sytuacji badawczej, w której w wyniku obserwacji uzyskuje się mnogość danych podlegających ocenie, analizie i interpretacji. Na wykładzie wprowadzone zostaną treści niezbędne do rozumienia procesu badawczego, planowania badań i interpretacji wyników badań.

Efekt kształcenia:Po zakończeniu kursu (wspartego ćwiczeniami) studenci będę potrafili: ocenić sensowność planu badawczego i wiarygodność wniosków przedstawianych w literaturze przedmiotu krajowej i zagranicznej (na wykładzie stosuje się terminologię dwujęzyczną: polską i angielską). zinterpretować wyniki badań, wykonać zestawienie statystyczne i zobrazować graficznie uzyskane rezultaty; ocenić wiarygodność wyników badań opinii publicznej lub innego typu sondaży przedstawianych w prasie lub w mediach.

Wymagania wstępne:brak

Pełny opis:

Forma zaliczenia: zaliczenie I semestru wykładu odbywa się bez oceny na podstawie pozytywnego zaliczenia I semestru ćwiczeń (na ocenę) ze statystyki.

Warunki zaliczenia: Zakres wiedzy kontrolowanej na egzaminie obejmuje treści wykładu oraz ćwiczeń, nadto treści zawarte w zalecanej literaturze. Sprawdzeniu podlega wiedza teoretyczna oraz umiejętność stosowania jej w konkretnych sytuacjach badawczych.

Treści programowe:

Statystyka opisowa i podstawy wnioskowania

1. Teoria pomiaru i teoria skalowania. Skale pomiarowe. Zmienna losowa.

2. Charakterystyki rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej. Miary centrum rozkładu.

3. Miary rozproszenia, skośności rozkładu i "smukłość" rozkładu.

4. Własności miar centrum i rozproszenia.

5.Transformacje standaryzacji. Wprowadzenie podstawowych pojęć rachunku prawdopodobieństwa.

6. Pojęcie dystrybuanty zmiennej losowej. Rozkład normalny prawdopodobieństwa.

7. Własności dystrybuanty normalnej- rozkład normalny wystandaryzowany.

8. Centralne twierdzenie graniczne oraz inne twierdzenia graniczne. Pojęcie rozkładu z próby statystyki.

9. Przedział ufności dla średniej. Teoria estymacji. Poziom istotności wnioskowania.

10. Schemat wnioskowania statystycznego; błędy I, II, III rodzaju. Postać hipotezy statystycznej.

Metody statystyczne

11. Rozkład prawdopodobieństwa t-Studenta. Test t-Studenta dla jednej próby.

12.Test t-Studenta dla dwu prób niezależnych. Test F- Fishera homogeniczności wariancji

13. Test t-Studenta dla dwu prób zależnych.

14. Pojęcie czynnika kontrolowanego w badaniu i pojęcie efektu głównego działania ustalonego poziomu czynnika na zmienną zależną. Analiza wariancji prosta.

15. Podsumowanie.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

Aranowska, E. (1996). Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Teoria i praktyka. Warszawa: STUDIO 1.

Blalock, H. (1975). Statystyka dla socjologów. Warszawa: PWN.

Domański, Cz. (1979). Statystyczne testy nieparametryczne. Warszawa: PWN.

Domański, Cz. (1990).Testy nieparametryczne. Warszawa: PWE.

Ferguson, G. A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Hays, W. L. (1973). Statistics for the social sciences. New York: Holt Rinehart and Winston. Hollander, M. Wolfe, D.A. (1973). Nonparametric Statistical Methods. New York: John Wiley and Sons.

Pagano, R. R. (1990). Understanding statistics in the behavioral sciences. St. Paul, N. York, Los Angeles. San Francisco: West Publishing Company.

Sobczyk, M. (1997). Statystyka. Warszawa: PWN.

Zieliński, W. (1997). Wybrane testy statystyczne. Warszawa: Fundacja "Rozwój SGGW".

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Znajomość statystyki – podobnie jak metodologii i logiki – należy do podstawowego zakresu wiedzy każdego człowieka kształcącego się w jakiejkolwiek dyscyplinie empirycznej, w szczególności w psychologii. Wykłady mają na celu przedstawienie studentom procesu łączenia teoretycznej wiedzy metodologicznej z podstawami opisu i wnioskowania statystycznego w konkretnej sytuacji badawczej, w której (w wyniku obserwacji) uzyskuje się mnogość danych podlegających ocenie, analizie i interpretacji.

Absolwent psychologii powinien rozumieć miejsce statystyki w naukach empirycznych i zdawać sobie sprawę z faktu, że w psychologii stosowana jest głównie statystyka bazująca na wygodnym założeniu stanowiącym o nieskończonej liczbie elementów każdej analizowanej populacji i że ta „wyidealizowana” część statystyki nie jest poprawna w innych przypadkach. W przypadku populacji skończonych sposób postępowania na poziomie konstrukcji sprawdzianów testów jest odmienny. Absolwent powinien opanować narzędzia opisu statystycznego, teorii estymacji i wnioskowania statystycznego, które służą zarówno poprawnej analizie oraz opisowi zebranego materiału empirycznego, jak również poprawnemu wnioskowaniu w odniesieniu do empirycznie sprawdzanych hipotez badawczych. Na wykładach wprowadzane są treści niezbędne do rozumienia procesu badawczego, planowania badań i interpretacji wyników badań po zastosowaniu najbardziej efektywnych(ej) metod(y) wnioskowania statystycznego. Psycholog powinien zatem opanować zarówno podstawową, jak i zaawansowaną wiedzę z zakresu planowania badań empirycznych, jak również z zakresu analizy statystycznej danych zebranych w dwojakiego rodzaju badaniach empirycznych: eksperymentalnych i nieeksperymentalnych (w szczególności korelacyjnych ), równocześnie - winien zdawać sobie sprawę z czynników zakłócających trafność wszelkiego rodzaju badań obserwacyjnych.

Program nauczania semestru pierwszego obejmuje problematykę podstawowych pojęć statystycznych na bazie których formułuje się opis statystyczny analizowanych zmiennych oraz wprowadza wnioskowanie statystyczne.

Efekty kształcenia:

1. Wiedza - student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne (populacja, próba, zmienna losowa, prawdopodobieństwo), wie na czym polega pomiar w psychologii oraz zna podstawowe skale pomiarowe.

Umiejętności - student rozpoznaje w przypadku konkretnego problemu badawczego co jest próbą, a co populacją; potrafi określić rodzaj pomiaru analizowanych zmiennych; potrafi porównać ze sobą rodzaje skal pomiarowych, jak i różne rodzaje zmiennych; zna różnice pomiędzy pojęciami frakcji i prawdopodobieństwa.

Kompetencje: Student potrafi dokonać analizy kryteriów doboru skal pomiarowych analizowanych atrybutów i uzasadnić swoją decyzję.

2. Wiedza - student zna pojęcie rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej i rozróżnia charakterystyki tego rozkładu, wiedząc, którymi z estymatorów należy się posłużyć w konkretnej sytuacji. Potrafi opisać na czym polega transformacja standaryzacji wyników surowych oraz dokonać charakterystyki zmiennej o rozkładzie normalnym.

Umiejętności - student potrafi sporządzić rozkład frekwencji/frakcji wyników uzyskanych z badania n-elementowej próby losowej, zaplanować sposób jego charakterystyki, posługując się odpowiednimi miarami opisu i wnioskuje o ewentualnym charakterze rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej w populacji.

Kompetencje - student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.

3. Wiedza - student umie wyjaśnić, co to jest estymator, ile ma stopni swobody i jakimi odznacza się własnościami, zna różnicę między pojęciami estymatora a statystyki oraz potrafi scharakteryzować rozkłady prawdopodobieństwa podstawowych estymatorów (średniej, wariancji, statystyki t-Studenta) ze szczególnym uwzględnieniem ich błędu standardowego.

Umiejętności - potrafi przedstawić graficznie rozkłady prawdopodobieństwa: normalny oraz t-Studenta, a także ich dystrybuanty. Wyznacza zakres wartości przyjmowanych przez błędy standardowe statystyk.

Kompetencje - student ma świadomość znaczenia pojęcia estymatora i rozkładu z próby danej statystyki dla możliwości wnioskowania o własnościach populacji.

4. Wiedza - student potrafi wskazać różnice pomiędzy teorią estymacji i wnioskowaniem statystycznym. Zna pojęcia: hipotezy zerowej i alternatywnej, prostej i złożonej. Potrafi zdefiniować błędy jakimi obciążone jest wnioskowanie statystyczne oraz wyjaśnić relację między nimi, między błędami i mocą testu oraz ich związek z wielkością próby.

Umiejętności - student potrafi skonstruować przedział ufności dla wartości oczekiwanej populacji oraz wariancji zmiennej oraz sformułować wnioski probabilistyczne na temat wartości rozważanych parametrów. Student potrafi dobrać właściwy test do weryfikacji konkretnej hipotezy zerowej (dotyczącej wartości oczekiwanych), ale też potrafi dokonać wyboru między testem jedno i dwustronnym.

Kompetencje - rozwiązując konkretne zagadnienia empiryczne, student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii wyboru określonego poziomu istotności i wielkości prób.

ECTS:

udział w wykładzie - 30 godzin

udział w ćwiczeniach - 30 godzin

konsultacje - 5 godziny

przygotowanie do wykładu - 25 godzin

przygotowanie do ćwiczeń - 35 godzin

przygotowanie do kolokwium - 55 godzin

SUMA GODZIN = 180 (180 : 30 = 6)

LICZBA ECTS - 6

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)