Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Statistics 1

General data

Course ID: WF-PS-STA1
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Statistics 1
Name in Polish: Statystyka 1
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W06

K_U06

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu: Wykład ma na celu zaznajomienie słuchaczy z procesem łączenia teoretycznej wiedzy metodologicznej z podstawami opisu i wnioskowania statystycznego w konkretnej sytuacji badawczej, w której w wyniku obserwacji uzyskuje się mnogość danych podlegających ocenie, analizie i interpretacji. Na wykładzie wprowadzone zostaną treści niezbędne do rozumienia procesu badawczego, planowania badań i interpretacji wyników badań.

Efekt kształcenia:Po zakończeniu kursu (wspartego ćwiczeniami) studenci będę potrafili: ocenić sensowność planu badawczego i wiarygodność wniosków przedstawianych w literaturze przedmiotu krajowej i zagranicznej (na wykładzie stosuje się terminologię dwujęzyczną: polską i angielską). zinterpretować wyniki badań, wykonać zestawienie statystyczne i zobrazować graficznie uzyskane rezultaty; ocenić wiarygodność wyników badań opinii publicznej lub innego typu sondaży przedstawianych w prasie lub w mediach.

Wymagania wstępne:brak

Full description: (in Polish)

Forma zaliczenia: zaliczenie I semestru wykładu odbywa się bez oceny na podstawie pozytywnego zaliczenia I semestru ćwiczeń (na ocenę) ze statystyki.

Warunki zaliczenia: Zakres wiedzy kontrolowanej na egzaminie obejmuje treści wykładu oraz ćwiczeń, nadto treści zawarte w zalecanej literaturze. Sprawdzeniu podlega wiedza teoretyczna oraz umiejętność stosowania jej w konkretnych sytuacjach badawczych.

Treści programowe:

Statystyka opisowa i podstawy wnioskowania

1. Teoria pomiaru i teoria skalowania. Skale pomiarowe. Zmienna losowa.

2. Charakterystyki rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej. Miary centrum rozkładu.

3. Miary rozproszenia, skośności rozkładu i "smukłość" rozkładu.

4. Własności miar centrum i rozproszenia.

5.Transformacje standaryzacji. Wprowadzenie podstawowych pojęć rachunku prawdopodobieństwa.

6. Pojęcie dystrybuanty zmiennej losowej. Rozkład normalny prawdopodobieństwa.

7. Własności dystrybuanty normalnej- rozkład normalny wystandaryzowany.

8. Centralne twierdzenie graniczne oraz inne twierdzenia graniczne. Pojęcie rozkładu z próby statystyki.

9. Przedział ufności dla średniej. Teoria estymacji. Poziom istotności wnioskowania.

10. Schemat wnioskowania statystycznego; błędy I, II, III rodzaju. Postać hipotezy statystycznej.

Metody statystyczne

11. Rozkład prawdopodobieństwa t-Studenta. Test t-Studenta dla jednej próby.

12.Test t-Studenta dla dwu prób niezależnych. Test F- Fishera homogeniczności wariancji

13. Test t-Studenta dla dwu prób zależnych.

14. Pojęcie czynnika kontrolowanego w badaniu i pojęcie efektu głównego działania ustalonego poziomu czynnika na zmienną zależną. Analiza wariancji prosta.

15. Podsumowanie.

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

Aranowska, E. (1996). Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii. Teoria i praktyka. Warszawa: STUDIO 1.

Blalock, H. (1975). Statystyka dla socjologów. Warszawa: PWN.

Domański, Cz. (1979). Statystyczne testy nieparametryczne. Warszawa: PWN.

Domański, Cz. (1990).Testy nieparametryczne. Warszawa: PWE.

Ferguson, G. A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Hays, W. L. (1973). Statistics for the social sciences. New York: Holt Rinehart and Winston. Hollander, M. Wolfe, D.A. (1973). Nonparametric Statistical Methods. New York: John Wiley and Sons.

Pagano, R. R. (1990). Understanding statistics in the behavioral sciences. St. Paul, N. York, Los Angeles. San Francisco: West Publishing Company.

Sobczyk, M. (1997). Statystyka. Warszawa: PWN.

Zieliński, W. (1997). Wybrane testy statystyczne. Warszawa: Fundacja "Rozwój SGGW".

Efekty kształcenia i opis ECTS:

A knowledge of statistics (as well as a knowledge of methodology and logic) is a basic element in a knowledge system of a person who studies any empirical scientific discipline – psychology in particular. The lectures in statistics are designed to present the process of how theoretical methodological knowledge is linked to statistical description and inference. This linkage is presented in particular research situations, in which a researcher deals with a wide range of data that should be described, analysed and interpreted.

Psychology students should understand a position of statistics in empirical sciences. They should be aware that psychology refers mainly to statistics, based on a convenient assumption of an infinite number of elements in each analysed population. This “idealized” approach might not be correct in other cases. In case of a finite population a way of constructing estimators is different.

The students should master the tools of statistical description, estimation and of statistical inference, which are designed to adequately describe and analyse empirical data and to draw correct conclusions on empirically tested hypotheses. The lectures introduce knowledge that is necessary to understand research procedures, to plan an empirical research and to interpret the results of appropriate statistical methods.

The students should master a basic as well as an advance knowledge on how empirical research is planned and on how empirical data (experimental and correlational) is analysed. At the same time, the students should be aware of any factors that may distort a validity of any empirical data.

The program of the first semester covers the basic statistical concepts, which are necessary to built any statistical description of analysed variables. The basic assumptions of statistical inference are also introduced.

Effects of teaching:

1. Knowledge: The students are able to define basic statistical concepts (a population, a sample, a random variable, probability). They know what is measurement in psychology and are able to describe various measurement scales.

Skills: The students are able to identify a sample and a population in a provided example of a research problem. They are able to specify the level of measurement of analysed variables; they can compare different measurement scales and different variables. The students know a difference between the concepts of fraction and probability.

Competences: The students are able to analyse the criteria for how the measurement level is defined for a given attribute and they are able to justify their position in this respect.

2. Knowledge: The students know the concept of a probability distribution and are able to recognize its characteristics. They know which estimator should be referred to in a given research situation. They can describe a transformation of standardization and characterize a normal distribution.

Skills: The students is able to create a distribution of the results (counts and fractions), obtained from the study of a n-element random sample. They are able to characterize the distribution, choosing correct statistical measures and are capable of drawing conclusions on the distribution of the variable at a population level.

Competences: The students synthesize all information on collected data, they are able to critically evaluate it and present the findings in a coherent way.

3. Knowledge: The students are able to explain a concept of an estimator, they know the difference between estimator and statistic. They are able to characterize probability distributions of basic estimators (mean, variance, Student's t statistic): they know their main characteristics, including degrees of freedom and their standard errors.

Skill: The students are able to graphically represent normal distributions and Student's t distribution (as well as their cumulative distribution functions). They are able to determine the range of values taken by the standard errors of statistics.

Competences: The students are aware of the meaning of the estimator and its distribution for a possibility to infer about the population characteristics.

4. Knowledge: The students are able to describe differences between estimation theory and statistical inference. They know concepts of: null hypothesis and alternative hypothesis, simple and composite. They are able to define errors in hypothesis testing. They can explain relations between errors, between errors and power of the test, and how errors are related to the sample size.

Skills: The students are able to construct a confidence interval for a population mean and variance. They are able to draw conclusions about the values of the population parameters considered. They are able to choose the correct test for a given null hypothesis (on a population mean), also accurately choosing between one-tailed and two-tailed tests.

Competences: In given examples of empirical problems, the students are able to make the correct decisions on a level of significance and a sample size.

ECTS:

Lectures - 30 hours

Practical classes - 30 hours

Consultations - 5 hours

Students’ preparations for the lectures - 25 hours

Students’ preparations for the practical classes – 35 hours

Students’ preparation for the assessment test – 55 hours

TOTAL – 180 hours [180 : 30 = 6]

ECTS points = 6

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)