Technologia informacyjna w pracy psychologa 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-TK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna w pracy psychologa 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.psychologia.wfch.uksw.edu.pl/node/108 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W06 K_U05 K_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem poznawczym jest zaznajomienie studentów z technologiami komputerowymi przydatnymi w pracy psychologa. Celem kształcącym jest nabycie umiejętności korzystania z technologii komputerowych w codziennej działalności psychologicznej. Celem wychowawczym jest poznanie różnych sposobów prezentacji wiedzy psychologicznej przy wykorzystaniu multimediów. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1)Zajęcia organizacyjne, zapoznanie ze specyfiką przedmiotu, regulamin laboratorium. 2)Techniki komputerowe, ich podział i możliwości wykorzystania w pracy psychologa, bhp podczas pracy z komputerem (nośniki informacji). 3))Architektura komputera i jego peryferia. 4) Konfiguracja paneli, nawigacja, wirusy komputerowe. 5)Pakery i archiwizery. 6)Cyberuzależnienia i ich skutki zdrowotne i psychologiczne 7)Edytory tekstów, rodzaje, możliwości i specyfika. 8)Arkusze kalkulacyjne, tworzenie tabel, modyfikowanie kształtu, zmiany w szerokości i wysokości komórek, dodawanie i kasowanie elementów. 9)Wykresy i rysunki. 10)Programy graficzne, symbole i znaki specjalne. 11)VR i jej rola w psychologii, 12)Korzystanie ze skanera i obróbka obrazków. 13)OCR i wykorzystanie. 14)Przetwarzanie tekstów 15)Zajęcia zaliczeniowe Metody oceny: 1.Forma zaliczenia: •kolokwium [15 pytań, czas 45 min.], termin- drugi tydzień grudnia [0÷150 punktów], •wykonanie i prezentacja multimedialnej w PowerPoint [0÷50 punktów], 2. Warunki zaliczenia: •udział w zajęciach (dopuszcza się 3 nieobecności usprawiedliwione), •kolokwium (min. 80 punktów), •prezentacja multimedialna (min. 30 punktów). |
Literatura: |
Access, READ ME, Łódź 2005, Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, W>n> PWN, Warszawa 2005, INTERNET, Excel, READ ME, Łódź 2005, Frydrychowicz A., Jaworska J., Woynarowska T., Matuszewski A., Inwentarza Zainteresowań, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pegagogicznej MEN, Warszawa 1994, Jaworowska A., Bateria testów APIS-P, APIS-Z, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1997, Kobos Z., Drapiński R., Rakowski M., Zastosowanie standardowych programów biurowych do wspomagania diagnostyki psychiatryczno-psychologicznej, Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej “Lęk i depresja - problemem interdyscyplinarnym”, Bydgoszcz, 2000, Kobos Z., Komputerowa ocena obciążenia psychicznego, (W:) Zdrowie psychiczne w zawodzie nauczycielskim (Psychische Gesundheit im Lehrerberuft), Universität Potsdam - WSP Zielona Góra, 49-51, 1998, Kopertowska M. (2001). ECDL - Przetwarzanie tekstów. Warszawa: MIKOM, Siemieniecki B. (2003). TECHNOLOGIA informacyjna w polskiej szkole. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek (Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna), Terelak J., Kobos Z, Tarnowski A, Truszczyński O., Porównawcza analiza psychometrycznych właściwości klasycznej i komputerowej wersji wybranych testów psychologicznych, Przegląd Psychologiczny, 1994, t. XXXVII, 3, 379-386, Niezgoda M, Haber L. H., Społeczeństwo informacyjne, aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, 2007, Strony WWW, Wrześniewski K., Sosnowski T., Matusik D., Inwentarz Stanu i Cechy Lęku, STAI, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2002, Vienna Test System, Vien 1999. Strony WWW, www.dobreprogramy.pl Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M., Inwentarz Osobowośći NEO-FFI, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1998, Bazy danych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1: student zna podstawową terminologię używaną w komunikowaniu się z komputerem, EK 2: student posiada wiedzę zakresu obsługi Internetu, EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych systemów operacyjnych. Umiejętności: EK 4: student potrafi uruchomić komputer i obsłużyć edytory tekstów Ms Word, OpenOffice (Writer), formaty: .rtf, .doc, .docx, .odt, podstawy obsługi programów edytorskich, EK 5: student umie połączyć się z siecią Internet za pomocą łącza stałego i mobilnego, EK 6: student potrafi korzystać z wyszukiwarek ogólnych i specjalistycznych. Kompetencje: EK 7: student potrafi wyszukać interesujące go tematy w wyszukiwarkach naukowych oraz zaplanować i zorganizować zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu problematyki psychologicznej, EK 8: student samodzielnie przeszukuje bazy danych korzystając z różnych wyszukiwarek, potrafi gromadzić materiały graficzne i multimedialne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium (1 tydzień stycznia): 15 pytań ocenianych po 10 punktów. Oceny: dst.: 80- punktów, dst+: 81-90 punktów, db: 91-110 punktów, db+: 111-130 punktów, bdb: 131-150 punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.