Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna w pracy psychologa 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-TK1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia informacyjna w pracy psychologa 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.psychologia.wfch.uksw.edu.pl/node/108
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W06

K_U05

K_K03

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu:

Celem poznawczym jest zaznajomienie studentów z technologiami komputerowymi przydatnymi w pracy psychologa.

Celem kształcącym jest nabycie umiejętności korzystania z technologii komputerowych w codziennej działalności psychologicznej.

Celem wychowawczym jest poznanie różnych sposobów prezentacji wiedzy psychologicznej przy wykorzystaniu multimediów.

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1)Zajęcia organizacyjne, zapoznanie ze specyfiką przedmiotu, regulamin laboratorium.

2)Techniki komputerowe, ich podział i możliwości wykorzystania w pracy psychologa, bhp podczas pracy z komputerem (nośniki informacji).

3))Architektura komputera i jego peryferia.

4) Konfiguracja paneli, nawigacja, wirusy komputerowe.

5)Pakery i archiwizery.

6)Cyberuzależnienia i ich skutki zdrowotne i psychologiczne

7)Edytory tekstów, rodzaje, możliwości i specyfika.

8)Arkusze kalkulacyjne, tworzenie tabel, modyfikowanie kształtu, zmiany w szerokości i wysokości komórek, dodawanie i kasowanie elementów.

9)Wykresy i rysunki.

10)Programy graficzne, symbole i znaki specjalne.

11)VR i jej rola w psychologii,

12)Korzystanie ze skanera i obróbka obrazków.

13)OCR i wykorzystanie.

14)Przetwarzanie tekstów

15)Zajęcia zaliczeniowe

Metody oceny:

1.Forma zaliczenia:

•kolokwium [15 pytań, czas 45 min.], termin- drugi tydzień grudnia [0÷150 punktów],

•wykonanie i prezentacja multimedialnej w PowerPoint [0÷50 punktów],

2. Warunki zaliczenia:

•udział w zajęciach (dopuszcza się 3 nieobecności usprawiedliwione),

•kolokwium (min. 80 punktów),

•prezentacja multimedialna (min. 30 punktów).

Literatura:

Access, READ ME, Łódź 2005,

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, W>n> PWN, Warszawa 2005,

INTERNET,

Excel, READ ME, Łódź 2005,

Frydrychowicz A., Jaworska J., Woynarowska T., Matuszewski A., Inwentarza Zainteresowań, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pegagogicznej MEN, Warszawa 1994,

Jaworowska A., Bateria testów APIS-P, APIS-Z, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1997,

Kobos Z., Drapiński R., Rakowski M., Zastosowanie standardowych programów biurowych do wspomagania diagnostyki psychiatryczno-psychologicznej, Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej “Lęk i depresja - problemem interdyscyplinarnym”, Bydgoszcz, 2000,

Kobos Z., Komputerowa ocena obciążenia psychicznego, (W:) Zdrowie psychiczne w

zawodzie nauczycielskim (Psychische Gesundheit im Lehrerberuft), Universität Potsdam - WSP Zielona Góra, 49-51, 1998,

Kopertowska M. (2001). ECDL - Przetwarzanie tekstów. Warszawa: MIKOM,

Siemieniecki B. (2003). TECHNOLOGIA informacyjna w polskiej szkole. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek (Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna),

Terelak J., Kobos Z, Tarnowski A, Truszczyński O., Porównawcza analiza psychometrycznych właściwości klasycznej i komputerowej wersji wybranych testów psychologicznych, Przegląd Psychologiczny, 1994, t. XXXVII, 3, 379-386,

Niezgoda M, Haber L. H., Społeczeństwo informacyjne, aspekty

funkcjonalne i dysfunkcjonalne, 2007,

Strony WWW,

Wrześniewski K., Sosnowski T., Matusik D., Inwentarz Stanu i Cechy Lęku, STAI, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2002,

Vienna Test System, Vien 1999.

Strony WWW,

www.dobreprogramy.pl

Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M., Inwentarz Osobowośći NEO-FFI, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1998,

Bazy danych

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1: student zna podstawową terminologię używaną w komunikowaniu się z komputerem,

EK 2: student posiada wiedzę zakresu obsługi Internetu,

EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych systemów operacyjnych.

Umiejętności:

EK 4: student potrafi uruchomić komputer i obsłużyć edytory tekstów Ms Word, OpenOffice (Writer), formaty: .rtf, .doc, .docx, .odt, podstawy obsługi programów edytorskich,

EK 5: student umie połączyć się z siecią Internet za pomocą łącza stałego i mobilnego,

EK 6: student potrafi korzystać z wyszukiwarek ogólnych i specjalistycznych.

Kompetencje:

EK 7: student potrafi wyszukać interesujące go tematy w wyszukiwarkach naukowych oraz zaplanować i zorganizować zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu problematyki psychologicznej,

EK 8: student samodzielnie przeszukuje bazy danych korzystając z różnych wyszukiwarek, potrafi gromadzić materiały graficzne i multimedialne.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium (1 tydzień stycznia):

15 pytań ocenianych po 10 punktów.

Oceny:

dst.: 80- punktów,

dst+: 81-90 punktów,

db: 91-110 punktów,

db+: 111-130 punktów,

bdb: 131-150 punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)