Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do filozofii z antropologią i filozofią człowieka 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-WFA1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do filozofii z antropologią i filozofią człowieka 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W05

K_W08

Pełny opis:

I. Założenia i cele wykładu:

Celem wykładu o charakterze introdukcji jest przybliżenie jego uczestnikom specyfiki i doniosłości poznania filozoficznego jako odrębnego typu poznania ludzkiego, odrębnego także od poznania realizowanego w naukach szczegółowych oraz jego znaczenia dla poznania realizowanego w naukach szczegółowych. Uczestnikom zostaną przybliżone, w perspektywie pytań stawianych przez człowieka, podstawowe dyscypliny filozoficzne: metafizyka, teoria poznania oraz antropologia filozoficzna (filozofia człowieka),a także podstawowe problemy filozoficzne tych dyscyplin ze względu studium psychologii.

II. Forma zaliczenia: praca pisemna na koniec semestru

III. Treści programowe poszczególnych zajęć:

1. Filozofia, jej początki, kształtowanie się jej rozumienia. Główne linie rozumienia filozofii: między zdumieniem i zwątpieniem.

2. Filozofia jako typ poznania różnego od poznania realizowanego w naukach szczegółowych. Koncepcje filozofii nieautonomiczne i autonomiczne.

3. Filozofia a światopogląd. Filozofia a religia

4. Filozofia jako osobliwy typ poznania ludzkiego. Filozofowanie rozpoczyna się od pytania. Teoria pytań. Podstawowe pytania filozoficzne

5. Podstawowe pytania filozoficzne jako podstawa wyróżnienia różnych dyscyplin filozoficznych. Podstawowe pytania teorii bytu, teorii poznania, antropologii filozoficznej. Podstawowa problematyka.

6. Teoria bytu. Problem przedmiotu teorii bytu. Monizm czy pluralizm: problem empirii zmysłowej

7. Platon i Arystoteles: dwie propozycje przekroczenia empirii zmysłowej.

8. Transcendentalno-analogiczne pojęcie bytu. Transcendentalna.

9. Teoria poznania a inne sposoby badania ludzkiego poznania. Podstawowe rozumienie poznania. Teorie świadomości.. Akt świadomości. Przeżycia poznawcze - charakterystyka.

10. Podstawowe zagadnienia teorii poznania i toczące się spory w obrębie zagadnień teoriopoznawczych.

11. Antropologia filozoficzna i jej znaczenie. Filozofia człowieka a szczegółowe nauki o człowieku. Problem metafizycznej istoty człowieka.

12. Rozumienie człowieka w dziejach filozofii. Od hinduizmu po New Age.

13. Dusza-umysł-ciało. Spór o jedność bytową człowieka. Źródła różnorodnych koncepcji jedności bytowej człowieka.

14. Problematyka filozofii człowieka - przegląd pozostałych sporów w ujęciu A. B. Stępnia

15. Współczesna filozoficzna teoria duszy. Zagadnienie osoby.

Literatura:

1. A. B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin: TN KUL 1995.

2. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków: WAM 2003.

3. Wprowadzenie do filozofii, M.A. Krąpiec, S. Kamiński i inni, Lublin: RW KUL 1992.

4. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin: TN KUL 1989.

5. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Warszawa 1983.

6. T. Czeżowski, O metafizyce jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty: Antyk 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Zna i rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne

Rozumie pluralizm stanowisk filozoficznych, jego przyczyny i konsekwencje

Umiejętności:

Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad problemami filozoficznymi

poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.

Kompetencje społeczne

Jest krytyczny wobec różnych poglądów dotyczących świata i człowieka, oraz jest ostrożny w wypowiadaniu jednoznacznych i ostatecznych twierdzeń

Zachowuje otwartość na różne argumenty filozoficzne

Ma świadomość, że bogactwo rzeczywistości w której żyjemy nie pozwala na zamknięcie jej w jednoznacznych i ostatecznych odpowiedziach

Punkty ECTS:

Udział w wykładzie - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 30 godz.

Przygotowanie do kolokwiów - 25 godz.

Konsultacje - 5 godz.

Dyskusja w grupie - 20 godz

Suma godzin - 110 (110 :30(25) = 4 pkt ECTS)

Punkty ECTS - 4

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)