Introduction to philosophy with antrophology 2
General data
Course ID: | WF-PS-WFA2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Introduction to philosophy with antrophology 2 |
Name in Polish: | Wprowadzenie do filozofii z antropologią i filozofią człowieka 2 |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Obowiązkowy poprzednik: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W05 K_W08 |
Full description: |
(in Polish) I. Założenia i cele wykładu: Celem wykładu o charakterze introdukcji jest przybliżenie jego uczestnikom specyfiki i doniosłości poznania filozoficznego jako odrębnego typu poznania ludzkiego, odrębnego także od poznania realizowanego w naukach szczegółowych oraz jego znaczenia dla poznania realizowanego w naukach szczegółowych. Uczestnikom zostaną przybliżone, w perspektywie pytań stawianych przez człowieka, podstawowe dyscypliny filozoficzne: metafizyka, teoria poznania oraz antropologia filozoficzna (filozofia człowieka),a także podstawowe problemy filozoficzne tych dyscyplin ze względu studium psychologii. II. Forma zaliczenia: praca pisemna na koniec semestru Treści progrmowe: 1. Filozofia Boga jako dyscyplina metafizyczna. 2. Filozofia Boga a teologia. 3. Różne postawy ludzkie wobec Boga - ogólne uwagi. 4. Ateizm 5. Agnostycyzm 6. Fideizm 7. Deizm 8. Panteizm 9. Teizm 10. Czy i jak możliwe jest poznanie Boga? 11. Czym jest doświadczenie Boga? 12. Ludzki język a Bóg. 13. Bóg a religie. 14. Bóg a świat. 15. Podsumowanie. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. A. B. Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin: TN KUL 1995. 2. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków: WAM 2003. 3. Wprowadzenie do filozofii, M.A. Krąpiec, S. Kamiński i inni, Lublin: RW KUL 1992. 4. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin: TN KUL 1989. 5. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Warszawa 1983. 6. T. Czeżowski, O metafizyce jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty: Antyk 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Zna i rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne Rozumie pluralizm stanowisk filozoficznych, jego przyczyny i konsekwencje Umiejętności: Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad problemami filozoficznymi poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne Jest krytyczny wobec różnych poglądów dotyczących świata i człowieka, oraz jest ostrożny w wypowiadaniu jednoznacznych i ostatecznych twierdzeń Zachowuje otwartość na różne argumenty filozoficzne Ma świadomość, że bogactwo rzeczywistości w której żyjemy nie pozwala na zamknięcie jej w jednoznacznych i ostatecznych odpowiedziach Punkty ECTS: Udział w wykładzie - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 30 godz. Przygotowanie do kolokwiów - 25 godz. Konsultacje - 5 godz. Dyskusja w grupie - 20 godz Suma godzin - 110 (110 :30(25) = 4 pkt ECTS) Punkty ECTS - 4 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.