Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to psychology

General data

Course ID: WF-PS-WP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Introduction to psychology
Name in Polish: Wstęp do psychologii
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

K_W01

K_W02

K_U01

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy; obowiązkowy dla I roku

Cele przedmiotu:zapoznanie z podstawową terminologią psychologiczną, zdobycie ogólnej orientacji w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii oraz jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi

Efekty kształcenia: orientacja w podstawowej terminologii psychologicznej, ogólna orientacja w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii, jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi

Wymagania wstępne: -

Full description: (in Polish)

Założenia i cele: z racji znacznego wewnętrznego zróżnicowania psychologii cel Wstępu do psychologii, stanowi przygotowanie do dalszego aktywnego poznawania psychologii w wyniku: ogólnej charakterystyki psychologii jako nauki, tzn. ukazania jej przedmiotu, podstawowej problematyki, ogólnych reguł i metod rozwiązywania tej problematyki, wreszcie różnych proponowanych rozstrzygnięć spraw podstawowych. Doprowadzi to do wyczulenia na specyfikę psychologii, jej miejsce wśród innych nauk - w tym jej odrębność i nieredukowalność - oraz opanowanie podstawowej technicznej terminologii psychologicznej

Program wykładu:

1. Ogólna charakterystyka kursu: specyfika kursu określona przez jego cel/cele i sposób

realizacji

2. Psychologia jako nauka - jej specyfika: przedmiot (materialny i formalny) psychologii

i jej zadania

3. Psychologia jako nauka - jej specyfika: problematyka psychologii

4. Psychologia jako nauka - jej specyfika: metodologia (i metodyka) psychologii

5. Psychologia jako nauka - jej specyfika: język psychologii

6. Psychologia jako nauka - jej specyfika: psychologia a inne nauki

7. Zachowanie jako wyróżniony przedmiot (materialny i formalny) psychologii

pozostałe przedmioty (materialne i formalne) psychologii - relacje do zachowania i

relacje wzajemne

8. Związki w obrębie przedmiotu psychologii jako wyróżniony obiekt badania

psychologicznego

9. Mechanizmy zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii

10. Mechanizmy zachowania - wybrane taksonomie

11. Procesowe mechanizmy zachowania

12. Dyspozycyjne mechanizmy zachowania

13. Sytuacja i efekty zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii

14. Człowiek jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii; psychologia jako nauka

i/a antropologia psychologiczna - status antropologii psychologicznej

15. Psychologia jako nauka - psychologie potoczne oraz praktyka psychologiczna i ich

relacje do psychologii jako nauki

Forma zaliczenia: egzamin w postaci testu wiadomości z zakresu zajęć i wskazanej na nich lektury

Bibliography: (in Polish)

Do wyboru przez studenta jeden z obecnych aktualnie na rynku wstępów/wprowadzeń do psychologii

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W 01

Student has a general vision psychology as a science: its subject matter, problems, methodology, language, inner differentiation (psychological branches) place and position in the whole of sciences

Student is able to develop this vision on different levels of generality/concreteness

Student is able to point out most important moments relevant for peculiarity of psychology and sensitive to its irreducibilty of psychology to other sciences

Student knows en emphasis on intra- and interindividual differences, characteristic for contemporary psychology, their conditions; is able to concretize it to people

W 05

Student knows, most generally, the present of psychology and its relation to the past

W 02

Student knows inner differentiation of psychology – its extent, degree, sources and consequences

Student knows great dilemmas in psychology and its methodology/metatheory

W 06

Student knows implications of different methodological perspectives for “research praxis” of psychology

Student knows special character of man as object matter of psychology

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

nd – nieznajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii – nieznajomość chronologii, postaci, nurtów, etapów, tendencji rozwojowych i prawidłowości rozwoju; nierozumienie relacji teraźniejszości i przeszłości

dst – znajomość jedynie (i na poziomie minimum tylko) najważniejszych charakterystyk dziejów myśli psychologicznej/psychologii

db – standardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii; możliwość ich charakterystyki (w wybrany sposób) na znaczących wymiarach

bd – niestandardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii, swobodne i precyzyjne „poruszanie się” po całości, indywidualne, oryginalne spojrzenie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)