Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-WP
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do psychologii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W01

K_W02

K_U01

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy; obowiązkowy dla I roku

Cele przedmiotu:zapoznanie z podstawową terminologią psychologiczną, zdobycie ogólnej orientacji w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii oraz jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi

Efekty kształcenia: orientacja w podstawowej terminologii psychologicznej, ogólna orientacja w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii, jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi

Wymagania wstępne: -

Pełny opis:

Założenia i cele: z racji znacznego wewnętrznego zróżnicowania psychologii cel Wstępu do psychologii, stanowi przygotowanie do dalszego aktywnego poznawania psychologii w wyniku: ogólnej charakterystyki psychologii jako nauki, tzn. ukazania jej przedmiotu, podstawowej problematyki, ogólnych reguł i metod rozwiązywania tej problematyki, wreszcie różnych proponowanych rozstrzygnięć spraw podstawowych. Doprowadzi to do wyczulenia na specyfikę psychologii, jej miejsce wśród innych nauk - w tym jej odrębność i nieredukowalność - oraz opanowanie podstawowej technicznej terminologii psychologicznej

Program wykładu:

1. Ogólna charakterystyka kursu: specyfika kursu określona przez jego cel/cele i sposób

realizacji

2. Psychologia jako nauka - jej specyfika: przedmiot (materialny i formalny) psychologii

i jej zadania

3. Psychologia jako nauka - jej specyfika: problematyka psychologii

4. Psychologia jako nauka - jej specyfika: metodologia (i metodyka) psychologii

5. Psychologia jako nauka - jej specyfika: język psychologii

6. Psychologia jako nauka - jej specyfika: psychologia a inne nauki

7. Zachowanie jako wyróżniony przedmiot (materialny i formalny) psychologii

pozostałe przedmioty (materialne i formalne) psychologii - relacje do zachowania i

relacje wzajemne

8. Związki w obrębie przedmiotu psychologii jako wyróżniony obiekt badania

psychologicznego

9. Mechanizmy zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii

10. Mechanizmy zachowania - wybrane taksonomie

11. Procesowe mechanizmy zachowania

12. Dyspozycyjne mechanizmy zachowania

13. Sytuacja i efekty zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii

14. Człowiek jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii; psychologia jako nauka

i/a antropologia psychologiczna - status antropologii psychologicznej

15. Psychologia jako nauka - psychologie potoczne oraz praktyka psychologiczna i ich

relacje do psychologii jako nauki

Forma zaliczenia: egzamin w postaci testu wiadomości z zakresu zajęć i wskazanej na nich lektury

Literatura:

Do wyboru przez studenta jeden z obecnych aktualnie na rynku wstępów/wprowadzeń do psychologii

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W 01 student posiada ogólny obraz psychologii jako nauki

student zna: przedmiot psychologii, jej problematykę, metodologię, język, wewnętrzną strukturę (różne dyscypliny psychologiczne i ich wzajemne związki), miejsce i pozycję w systemie nauk (w tym związki z innymi naukami)

student ma ogólna orientację tak w trybie jak i efektach możliwej konkretyzacji (na różnych poziomach) tej ogólnej charakterystyki psychologii

student jest w stanie określić i ukazać specyfikę psychologii jako nauki (jej psychologiczność) w najważniejszych jej aspektach; jest wyczulony na nieredukowalność psychologii do innych nauk i jej niezbywalność

student zna właściwe dla współczesnej psychologii podkreślanie: stałości/zmienności intra-/interindywidualnej, złożoność jej/ich uwarunkowań, specyfikę człowieka w tym zakresie

W 05

student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) teraźniejszość psychologii i jej związki zarówno z długą jej przeszłością jak i krótką jej historią

W 02

student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) wewnętrzne zróżnicowanie psychologii – jego zakres, stopień, źródła i konsekwencje w postaci mnogości i różnorodności perspektyw, w/z jakich ujmuje ona swój przedmiot

student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) wielkie dylematy psychologii - tak w obszarze przedmiotowym jak i metodologicznym oraz metateoretycznym

W 06

student zna (na poziomie ogólnym) implikacje różnych orientacji metodologicznych dla praktyki badań psychologicznych

student zna (na poziomie ogólnym) specyfikę człowieka jako przedmiotu badań psychologicznych

U 01

student umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich

Metody i kryteria oceniania:

nd – nieznajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii – nieznajomość chronologii, postaci, nurtów, etapów, tendencji rozwojowych i prawidłowości rozwoju; nierozumienie relacji teraźniejszości i przeszłości

dst – znajomość jedynie (i na poziomie minimum tylko) najważniejszych charakterystyk dziejów myśli psychologicznej/psychologii

db – standardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii; możliwość ich charakterystyki (w wybrany sposób) na znaczących wymiarach

bd – niestandardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii, swobodne i precyzyjne „poruszanie się” po całości, indywidualne, oryginalne spojrzenie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)