Introduction to psychology
General data
Course ID: | WF-PS-WP |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Introduction to psychology |
Name in Polish: | Wstęp do psychologii |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | K_W01 K_W02 K_U01 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:podstawowy; obowiązkowy dla I roku Cele przedmiotu:zapoznanie z podstawową terminologią psychologiczną, zdobycie ogólnej orientacji w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii oraz jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi Efekty kształcenia: orientacja w podstawowej terminologii psychologicznej, ogólna orientacja w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii, jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi Wymagania wstępne: - |
Full description: |
(in Polish) Założenia i cele: z racji znacznego wewnętrznego zróżnicowania psychologii cel Wstępu do psychologii, stanowi przygotowanie do dalszego aktywnego poznawania psychologii w wyniku: ogólnej charakterystyki psychologii jako nauki, tzn. ukazania jej przedmiotu, podstawowej problematyki, ogólnych reguł i metod rozwiązywania tej problematyki, wreszcie różnych proponowanych rozstrzygnięć spraw podstawowych. Doprowadzi to do wyczulenia na specyfikę psychologii, jej miejsce wśród innych nauk - w tym jej odrębność i nieredukowalność - oraz opanowanie podstawowej technicznej terminologii psychologicznej Program wykładu: 1. Ogólna charakterystyka kursu: specyfika kursu określona przez jego cel/cele i sposób realizacji 2. Psychologia jako nauka - jej specyfika: przedmiot (materialny i formalny) psychologii i jej zadania 3. Psychologia jako nauka - jej specyfika: problematyka psychologii 4. Psychologia jako nauka - jej specyfika: metodologia (i metodyka) psychologii 5. Psychologia jako nauka - jej specyfika: język psychologii 6. Psychologia jako nauka - jej specyfika: psychologia a inne nauki 7. Zachowanie jako wyróżniony przedmiot (materialny i formalny) psychologii pozostałe przedmioty (materialne i formalne) psychologii - relacje do zachowania i relacje wzajemne 8. Związki w obrębie przedmiotu psychologii jako wyróżniony obiekt badania psychologicznego 9. Mechanizmy zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii 10. Mechanizmy zachowania - wybrane taksonomie 11. Procesowe mechanizmy zachowania 12. Dyspozycyjne mechanizmy zachowania 13. Sytuacja i efekty zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii 14. Człowiek jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii; psychologia jako nauka i/a antropologia psychologiczna - status antropologii psychologicznej 15. Psychologia jako nauka - psychologie potoczne oraz praktyka psychologiczna i ich relacje do psychologii jako nauki Forma zaliczenia: egzamin w postaci testu wiadomości z zakresu zajęć i wskazanej na nich lektury |
Bibliography: |
(in Polish) Do wyboru przez studenta jeden z obecnych aktualnie na rynku wstępów/wprowadzeń do psychologii |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W 01 Student has a general vision psychology as a science: its subject matter, problems, methodology, language, inner differentiation (psychological branches) place and position in the whole of sciences Student is able to develop this vision on different levels of generality/concreteness Student is able to point out most important moments relevant for peculiarity of psychology and sensitive to its irreducibilty of psychology to other sciences Student knows en emphasis on intra- and interindividual differences, characteristic for contemporary psychology, their conditions; is able to concretize it to people W 05 Student knows, most generally, the present of psychology and its relation to the past W 02 Student knows inner differentiation of psychology – its extent, degree, sources and consequences Student knows great dilemmas in psychology and its methodology/metatheory W 06 Student knows implications of different methodological perspectives for “research praxis” of psychology Student knows special character of man as object matter of psychology |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) nd – nieznajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii – nieznajomość chronologii, postaci, nurtów, etapów, tendencji rozwojowych i prawidłowości rozwoju; nierozumienie relacji teraźniejszości i przeszłości dst – znajomość jedynie (i na poziomie minimum tylko) najważniejszych charakterystyk dziejów myśli psychologicznej/psychologii db – standardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii; możliwość ich charakterystyki (w wybrany sposób) na znaczących wymiarach bd – niestandardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii, swobodne i precyzyjne „poruszanie się” po całości, indywidualne, oryginalne spojrzenie |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.