Wstęp do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-WP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do psychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W01 K_W02 K_U01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy; obowiązkowy dla I roku Cele przedmiotu:zapoznanie z podstawową terminologią psychologiczną, zdobycie ogólnej orientacji w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii oraz jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi Efekty kształcenia: orientacja w podstawowej terminologii psychologicznej, ogólna orientacja w zakresie przedmiotu badań psychologicznych, problematyki psychologii, jej metodologii i wewnętrznego zróżnicowania, a także związków z innymi dyscyplinami naukowymi Wymagania wstępne: - |
Pełny opis: |
Założenia i cele: z racji znacznego wewnętrznego zróżnicowania psychologii cel Wstępu do psychologii, stanowi przygotowanie do dalszego aktywnego poznawania psychologii w wyniku: ogólnej charakterystyki psychologii jako nauki, tzn. ukazania jej przedmiotu, podstawowej problematyki, ogólnych reguł i metod rozwiązywania tej problematyki, wreszcie różnych proponowanych rozstrzygnięć spraw podstawowych. Doprowadzi to do wyczulenia na specyfikę psychologii, jej miejsce wśród innych nauk - w tym jej odrębność i nieredukowalność - oraz opanowanie podstawowej technicznej terminologii psychologicznej Program wykładu: 1. Ogólna charakterystyka kursu: specyfika kursu określona przez jego cel/cele i sposób realizacji 2. Psychologia jako nauka - jej specyfika: przedmiot (materialny i formalny) psychologii i jej zadania 3. Psychologia jako nauka - jej specyfika: problematyka psychologii 4. Psychologia jako nauka - jej specyfika: metodologia (i metodyka) psychologii 5. Psychologia jako nauka - jej specyfika: język psychologii 6. Psychologia jako nauka - jej specyfika: psychologia a inne nauki 7. Zachowanie jako wyróżniony przedmiot (materialny i formalny) psychologii pozostałe przedmioty (materialne i formalne) psychologii - relacje do zachowania i relacje wzajemne 8. Związki w obrębie przedmiotu psychologii jako wyróżniony obiekt badania psychologicznego 9. Mechanizmy zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii 10. Mechanizmy zachowania - wybrane taksonomie 11. Procesowe mechanizmy zachowania 12. Dyspozycyjne mechanizmy zachowania 13. Sytuacja i efekty zachowania jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii 14. Człowiek jako przedmiot (materialny i formalny) psychologii; psychologia jako nauka i/a antropologia psychologiczna - status antropologii psychologicznej 15. Psychologia jako nauka - psychologie potoczne oraz praktyka psychologiczna i ich relacje do psychologii jako nauki Forma zaliczenia: egzamin w postaci testu wiadomości z zakresu zajęć i wskazanej na nich lektury |
Literatura: |
Do wyboru przez studenta jeden z obecnych aktualnie na rynku wstępów/wprowadzeń do psychologii |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W 01 student posiada ogólny obraz psychologii jako nauki student zna: przedmiot psychologii, jej problematykę, metodologię, język, wewnętrzną strukturę (różne dyscypliny psychologiczne i ich wzajemne związki), miejsce i pozycję w systemie nauk (w tym związki z innymi naukami) student ma ogólna orientację tak w trybie jak i efektach możliwej konkretyzacji (na różnych poziomach) tej ogólnej charakterystyki psychologii student jest w stanie określić i ukazać specyfikę psychologii jako nauki (jej psychologiczność) w najważniejszych jej aspektach; jest wyczulony na nieredukowalność psychologii do innych nauk i jej niezbywalność student zna właściwe dla współczesnej psychologii podkreślanie: stałości/zmienności intra-/interindywidualnej, złożoność jej/ich uwarunkowań, specyfikę człowieka w tym zakresie W 05 student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) teraźniejszość psychologii i jej związki zarówno z długą jej przeszłością jak i krótką jej historią W 02 student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) wewnętrzne zróżnicowanie psychologii – jego zakres, stopień, źródła i konsekwencje w postaci mnogości i różnorodności perspektyw, w/z jakich ujmuje ona swój przedmiot student zna (na najbardziej ogólnym poziomie) wielkie dylematy psychologii - tak w obszarze przedmiotowym jak i metodologicznym oraz metateoretycznym W 06 student zna (na poziomie ogólnym) implikacje różnych orientacji metodologicznych dla praktyki badań psychologicznych student zna (na poziomie ogólnym) specyfikę człowieka jako przedmiotu badań psychologicznych U 01 student umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich |
Metody i kryteria oceniania: |
nd – nieznajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii – nieznajomość chronologii, postaci, nurtów, etapów, tendencji rozwojowych i prawidłowości rozwoju; nierozumienie relacji teraźniejszości i przeszłości dst – znajomość jedynie (i na poziomie minimum tylko) najważniejszych charakterystyk dziejów myśli psychologicznej/psychologii db – standardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii; możliwość ich charakterystyki (w wybrany sposób) na znaczących wymiarach bd – niestandardowa znajomość dziejów myśli psychologicznej/psychologii, swobodne i precyzyjne „poruszanie się” po całości, indywidualne, oryginalne spojrzenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.