Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Monographic lecture: Connections between ethics and literature

General data

Course ID: WF-R-FI-WMZEL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Monographic lecture: Connections between ethics and literature
Name in Polish: WM: Związki etyki z literaturą
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

SD_Fl_W02

SD_Fl_W04

SD_Fl_W05

SD_Fl_K04

SD_Fl_K05

Short description: (in Polish)

Wykład dotyczy trzech rodzajów związków etyki z literaturą-oparty na pamięci, historii i autobiografii. Nawiązują one do problematyki sensu życia, jego dramatu i tożsamości jednostki; co wpływa na nasz los, w jakim stopniu nasze wybory są świadome i jakie więzi z innymi są ważne -tj. nadają pozytywny lub negatywny sens i wartość naszej egzystencji.

Full description: (in Polish)

1. Dzienniki-trójkąt autobiograficzny

2. Dzienniki filozofów-czy będziesz wiedział , co przeżyłeś

3. Dzienniki pisarzy-jak ocalić siebie. Kłopoty z istnieniem

4. Dziennik- szukanie swoich korzenie

5. Dziennik podróżnika-filozoficzny i aksjologiczny motyw podróży

6. Dziennik a etyka narracji

7.Powieść-dziennik. Historia życia i jej świadkowie

8 Piszemy własny dziennik

Bibliography: (in Polish)

H.Buczyńska-Garewicz:

Człowiek wobec losu, Kraków 2008

Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni Kraków 2006

P. Lejeune, Wariacje na temat pewnego paktu. autobiografii, Kraków 1998

M. Czermińska, autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyzwanie, wyznanie, Kraków 2000.

F.Ankersmit, Narracja, Reprezentacja, Doświadczenie Studium z teorii historiografii, Kraków 2004.

H.White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków2000

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekt wiedzy: student poznaje, jakie związki łączą literaturę z etyką na podstawie lektury różnych dzienników, jako zapisów prawdziwych, fikcyjnych lub odtwarzane ( rekonstruowane) i domyślne historie życia. Czym jest pamięć moralna, czym jest wyobraźnia moralna, czym jest język jako świadectwo życia? Dziennik i jego struktura, rodzaje dzienników i wybrana przez ich autorów forma wyznania staje się dla etyka źródłem wiedzy i refleksji na temat tego, co wżyciu i dlaczego cenimy najbardziej, co nas łączy ze soba a co z innymi? na czym polega świadomość życia ( czy będziesz wiedział, czego doświadczyłeś) a gdzie trafiamy na ślady losu.

Efekty umiejętności; student potrafi analizować teksty literacki ze względu na ich znaczenie aksjologiczne i deontyczne, na sądy i oceny, kompetencje moralne i wybory itd. biorąc pod uwagę trzy czynniki: język, oceny ( postawy, wybory) oraz więzi z innymi ludźmi. Student samodzielnie potrafi interpretować te teksty pod kątem określonych kategorii i zagadnień. Student też pisze własny dziennik z zajęć-ze swoich przeżyć, przemyśleń, odczuć, by określić siebie jako słuchacza, zrozumieć swoja indywidualną tożsamość a zarazem swoje wybory egzystencjalne.

Efekty kompetencji: student rozszerza swoją percepcję etyczną na literaturę i jej moralne znaczenie, które należy adekwatnie odczytać i zinterpretować, biorąc pod uwagę uwarunkowania egzystencjalne i kulturowe . Tym samym student nabiera podwójnych kompetencji; rozszerza sferę poznania etycznego oraz dokonuje oceny, biorąc pod uwagę dramatyczność i złożoność ludzkich losów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wykład prowadzony dla doktorantów oparty na potrójnej interpretacji tekstów literackich, a konkretnie dzienników-historii życia, historii czasu i historii pamięci i opartych na nich etycznych aspektów autobiografii i biografii, etyki narracji i spotkania, związków wartości i wartościowania z pamięcią( zapominaniem i wspominaniem), samoświadomością i historią/ historią powszechną, historią innych i historią WŁASNĄ. W trakcie zajęć studenci są zobowiązani : a.do systematycznego uczęszczania na wykłady, b. pisania własnego dziennika określonego rodzaju -jako zapis własnych refleksji, przeżyć i zdarzeń. To są warunki przystąpienia do egzaminu.

Dzienniki wiążą się z etyką spotkania, czasu i narracji, opisują pamięć i ujawniają podmiotową samoświadomość-albo ją rekonstruując albo tworząc w oparciu o egzystencjalny wymiar homo viator.

Egzamin ustny

Kryteria oceniania:

wiedza-ocena 2- nieznajomość tekstów literackich ani ich filozoficznych opracowań. Brak wiedzy na temat związków, jakie zachodzą miedzy problematyką etyczną a zapisem literackim w formie dziennika

na ocenę 3-powierzchowna znajomość lektur, ale student nie potrafi poddać ich samodzielnej, krytycznej analizie i wskazać na wspólny, egzystencjalny kontekst etyki i literatury

na ocenę 4- student dobrze zna lekturę i potrafi ją scharakteryzować oraz wie, jakie doświadczenia wiążą ze sobą etykę z lekturą dzienników ( np. kształtowanie podmiotowości, samoświadomość siebie, samoocena siebie, wpływ innych, czas jako kategoria egzystencjalna itd.)

na ocenę 5-student dobrze orientuje się w omawianej i zadanej lekturze, potrafi poddać etycznej analizie tekst dziennika-rozpisując go na idee, kategorie i wydarzenia

Umiejętności

na ocenę 2 -student nie potrafi określić znaczenie czasu, pamięci, samowiedzy itd. dla etyki

na ocenę 3-student ogólnie orientuje się, jak literatura poszerza rozumienie etyki i jej egzystencjalne podstawy, ale nie umie ich skonkretyzować na przykładzie konkretnego dziennika

na ocenę 4-student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizie związków, jakie zachodzą między literatura ( dziennikami) a etyką o określonej specyfice np. narracji czy spotkania

na ocenę 5-student wie, jakie kategorie egzystencjalne wprowadza literatura na teren etyki oraz jest zdolny do samodzielnej ich analizy pod kątem etycznej kondycji homo viator

Kompetencje

Ocenie podlega znajomość omawianej literatury, umiejętność jej analitycznego powiązania z etyką i jej problematyką egzystencjalną, zawarta w kondycji homo viator.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)