Zoology
General data
Course ID: | WF-ZOB-Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Zoology |
Name in Polish: | Zoologia |
Organizational unit: | Institute of Ecology and Bioethics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) K_WO1, K_WO5, K_KO1 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: celem tego bardzo krótkiego wykładu (8godz. + egzamin) jest przedstawienie słuchaczom podstaw zoologii ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o dużym znaczeniu gospodarczym, sanitarno-epidemiologicznym i gatunków chronionych. Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1.podstawy taksonomii zwierząt; nomenklatura binominalna; pierwotniaki jako wyspecjalizowane organizmy jednokomórkowe; gąbki - beztkankowe wielokomórkowce; jamochłony - budowa i różnorodność form życiowych. Pasożytnicze robaki płaskie i ich cykle rozwojowe. Obleńce - budowa i czynności życiowe; gatunki pasożytnicze i ich znaczenie epidemiologiczne. 2. Pierścienice jako przykład organizmów metamerycznych; skąposzczety, wieloszczety i pijawki. Stawonogi i ich różnorodność taksonomiczna i ekologiczna; skorupiaki, wije, owady i pajęczaki; przystosowania stawonogów do środowiska bytowania. Charakterystyka mięczaków; ślimaki, małże i głowonogi. Szkarłupnie i strunowce jako przykład organizmów wtóroustych. 3.Charakterystyka bezczaszkowców i bezżuchwowców. Ryby i ich przystosowania do życia; różnorodność form ekologicznych; ryby dwudyszne, trzonopłetwe; wędrówki ryb; pochodzenie płazów. Płazy jako kręgowce amfibiotyczne; metamorfoza, neotenia; krajowe gatunki chronione płazów. Gady jako pierwsze owodniowce. Ewolucja i radiacja gadów. Krajowe gatunki i ich ochrona. 4.Przystosowania ptaków do lotu. Przegląd rzędów z uwzględnieniem rzadkich i zagrożonych gatunków krajowych; wędrówki ptaków. Pochodzenie i ewolucja ssaków; stekowce, torbacze i łożyskowce; przegląd rzędów ssaków z uwzględnieniem gatunków chronionych; udomowienie ssaków. Metody oceny: końcowy test sprawdzający na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym. |
Bibliography: |
(in Polish) Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 - Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp. Kawecki Z. 1982 - Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp. Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 - Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp. Jura Cz. 1997 (i inne wyd.) - Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa, 203pp. Rajski A. 1983 - Zoologia. t. 1 i 2. PWN Warszawa, 589+620pp. Biologia. Encyklopedia szkolna WSiP, 2005 - Warszawa, WSiP S.A., 1044pp. Tablice biologiczne 2004 - Wyd. Adamantan, 490 pp. http://pl.wikipedia.org, http://en.wikipedia.org Wybrane witryny internetowe zawierające schematy, zdjęcia lub animacje prezentujące budowę i funkcjonowanie struktur żywych na różnych poziomach zorganizowania. http://biodidac.bio.uottawa.ca http://www.insectimages.org http://www.earthlife.net http://scholaris.pl |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK- 1 student zna zasady podziału taksonomicznego zwierząt oraz rozumie związki ewolucyjne między nimi; EK - 2 zna i opisuje budowę i funkcjonowanie organizmów zwierzęcych; EK - 3 zdaje sobie sprawę z ogromnej różnorodności organizmów i konieczności ich ochrony; EK - 4 potrafi wskazać i opisać gatunki ważne dla człowieka ze względów ekologicznych, sanitarnych i ekonomicznych; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.