Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologiczne podstawy zachowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-BPZ-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologiczne podstawy zachowania
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W05

K_W07

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: Celem wykładów jest przedstawienie wybranych zagadnień z zakresu neuroanatomii i neurofizjologii, cytoneurofizjologii, biochemii ośrodkowego układu nerwowego oraz niezbędnych wiadomości z zakresu embriologii, genetyki człowieka, psychofarmakologii, elektroencefalografii, neuropsychologii i neuropsychiatrii

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Wykład :

1-2. Historia badań neurofizjologicznych. Metody badania mózgu.

3-4. Rozwój ontogenetyczny ośrodkowego układu nerwowego na tle rozwoju wewnątrzmacicznego człowieka.

5-6. Budowa mikroskopowa tkanki nerwowej i glejowej.

7-8. Podstawy neuroanatomii.

9-10. Zarys anatomii rdzenia kręgowego.

11-12. Czynności ruchowe.

Warunki zaliczenia : obecność i aktywny udział w zajęciach.

Literatura:

Herzyk A. : Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wykłady z psychologii 14. Scholar. Warszawa. 2009.

Jodzio K., Nyka W. M. (red.) : Neuropsychologia medyczna. Wybrane zagadnienia. Arche. Sopot. 2008.

Kalat J. W. : Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Warszawa. 2007.

Longstaff A. : Neurobiologia. PWN. Warszawa. 2009.

Ostrowski K. : Embriologia człowieka. PZWL. Warszawa. 1998.

Podemski R. : Kompendium neurologii. ViaMedica. Gdańsk. 2008.

Sadowski B. : Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN. Warszawa. 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza : Student wie jakie zagadnienia składają się na dyscyplinę biologicznych podstaw zachowania i jak się ona rozwijała. Identyfikuje biologiczne przyczyny procesów psychicznych. Analizuje teksty naukowe. Prezentuje i wyjaśnia wybrane zagadnienia z teorii ewolucji, etologii, neuroanatomii, neurofizjologii, biochemii ośrodkowego układu nerwowego, embriologii, elektroencefalografii i neuropsychiatrii.

Umiejętności : Student rozumie i interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowiek, potrafi powiązać je z procesami psychicznymi oraz wykorzystać swoją wiedzę na rzecz innych ludzi. Weryfikuje wartość badań diagnostycznych. Krytycznie odnosi się do prac naukowych z neurobiologii. Dostrzega biologiczne przyczyny patologii psychicznych. Ocenia wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego.

Kompetencje : Student akceptuje wieloczynnikowe podłoże życia psychicznego i ma świadomość jego znaczenia. Dostrzega potrzebę uzupełniania wiedzy z nauk biologicznych. Jest otwarty na współpracę ze specjalistami innych dyscyplin. Dąży do holistycznego rozumienia życia psychicznego.

ECTS :

Udział w wykładzie – 48 godz.

Przygotowanie do wykładu – 24 godz.

Konsultacje – 3 godz.

Napisanie referatu – 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu – 30 godz.

Suma godzin – 120 [120 : 30 (25) = 4]

Liczba ECTS – 4

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza :

(2) : Student nie ma podstawowej wiedzy z biologicznych podstaw zachowania, nie zna wybranych zagadnień z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk.

(3) : Student posiada ogólną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, ale wybiórczo dostrzega związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi.

(4) : Student ma poprawną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, trafnie wskazuje na związki pomiędzy czynnikami biologicznymi, a procesami psychicznymi.

(5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie, zna sposoby jej uprawiania, posiada usystematyzowaną wiedzę z neuroanatomii, neurofizjologii, neuropsychiatrii i pokrewnych nauk, samodzielnie dostrzega biologiczne podłoże fizjologicznych i patologicznych procesów psychicznych.

Umiejętności :

(2) : Student nie dostrzega procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka i nie potrafi powiązać ich z procesami psychicznymi. Nie weryfikuje wartości badań diagnostycznych, nie zna praktycznej możliwości ich wykorzystania, nie umie ocenić wartości prac naukowych.

(3) : Student słabo dostrzega procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, ma trudności z biologicznym uzasadnieniem procesów psychicznych, potrafi jedynie wymienić badania diagnostyczne, nie do końca rozumie wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego.

(4) : Student poprawnie rozpoznaje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka i trafnie wiąże je z procesami psychicznymi, dostrzega wartość poznawczą i praktyczną biologicznego podłoża życia psychicznego, potrafi interpretować zjawiska społeczne w kontekście rozwoju ewolucyjnego.

(5) : Student doskonale interpretuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka, potrafi uzasadnić swoje stanowisko, umie formułować hipotezy naukowe dotyczące zachowania się człowieka, prowadzić dyskusję na temat wartości badań diagnostycznych, umie omijać pułapki metodologiczne.

Kompetencje :

Oceniany jest stopień świadomości istnienia wieloczynnikowego podłoża życia psychicznego i potrzeby korzystania z wiedzy biologicznej, medycznej itp.

Efekt wiedzy :

Metoda dydaktyczna – wykład, prezentacje multimedialne

Weryfikacja – egzamin pisemny

Efekt umiejętności :

Metoda dydaktyczna – krótkie wystąpienia studentów

Weryfikacja – dyskusja ze studentami, egzamin pisemny

Efekt kompetencji :

Metoda dydaktyczna – dyskusja w czasie wykładu

Weryfikacja – konsultacje

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)