Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogy

General data

Course ID: WF-ZPS-EB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu: ogólny - zapoznanie studentów z podstawowymi problemami związanymi z pedagogiką ogólną; szczegółowy - ukazanie różnych problemów z zakresu pedagogiki ogólnej w perspektywie historycznej oraz zwrócenie uwagi na sytuacje życiowe, godne pedagogicznej uwagi - w I semestrze. W II-gim semestrze - podobnie jak w I-ym - nawiązanie do historii myśli pedagogicznej, z uwzględnieniem najnowszych tendencji.Także rozwinięcie zagadnień, związanych z metodyką procesu uczenia się.

Efekt kształcenia - I semestr: uwrażliwienie na aktualność nawet najdawniejszej historii i wykształcenie umiejętności obserwacji codziennych wydarzeń pod kątem ich pedagogicznej oceny. II semestr - dalszy ciąg refleksji historycznej i finalizacja projektu: "Pedagogia na co dzień" - kolejny tom. Także poprawienie własnego warsztatu uczenia się.

Wymagania wstępne:- podstawowa wiedza z zakresu filozofii i metodologii pracy umysłowej

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:I semestr: 1.Zagadnienia wstępne, w tym podział na poszczególne działy pedagogiki, w zależności od etapu rozwojowego człowieka; 2. Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego; 3. Próba zdefiniowania procesu wychowania; 4. Rola zasady podmiotowości. 5. Rola zasady pomocniczości; 6. Cele pedagogiki: samowychowanie, samokształcenie, rozwój dopjrzałej osobowości; 7. Stosunek wychowawczy; 8. Miejsce dziecka w rodzinie i zagrożenia jego rozwoju; 9. Miejsce dziecka niepełnosprawnego w rodzinie; 10. Rozwój myśli pedagogicznej od starożytności do Odrodzenia (ogólna charakterystyka); 11. Inspiracja starogrecka;12. Inspiracja starorzymska; 13. Wpływ chrześcijaństwa; 14.Sredniowiecze; 15. Odrodzenie.

II semestr: 1. Rozwój myśli pedagogicznej od Oświecenia do współczesności (ogólna charakterystyka); 2. Oświecenie; 3. Okres przed i porozbiorowy w polskiej myśli pedagogicznej; 4. Przełom XIX I XX wieku ze szczególną analizą kierunków związanych z metodami całościowymi w zakresie dydaktyki i wychowania; 5. Współczesne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej, w tym pedagogika alternatywna oraz założenia koncepcjio pedagogiki personalno-egzystencjalnej; 6. Elementy prawidłowego diagnozowania sytuacji wychowawczych. 7. Aksjologia pedagogiczna; 8. Wybrane zagadnienia z metodyki procesu uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak:9. Uczenie się jako permanentny proces osobowego rozwoju człowieka; 10. Ewolucyjna erewolucja w uczeniu się; 11. Droga do kreatywności; 12. Sukces w uczeniu się źródłem radości; 13. Rozpoznanie własnego stylu uczenia się; 14. Uczyć się umiejętności życia: a) poprzez współpracę z innymi; b) z myślą o rozwoju osobowym człowieka; 15.Zapoznanie się z praktycznym funkcjonowaniem wybranych placówek oświatowo-wychowawczych - jeden raz w ciągu I i II semestru odbywają się zajęcia w terenie.

Metody oceny:I semestr - Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności studenta w czasie zajęć oraz oddanie pisemnej pracy, jako warunku realizacji kolejnego etapu projektu: pt. "Pedagogia na co dzień". II semestr - Ocena standardowa na podstawie ostatecznej wersji projektu rozpoczętego w I semestrze oraz kolokwium pisemnego na bazie materiału dydaktycznego, realizowanego przez cały rok.

Bibliography: (in Polish)

1. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom I i II, Warszawa 2003.

2. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

3. Placha J., Dialogi pedagogiczne. Wychowanie jako popmoc, Warszawa 1992.

4. Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dzś i jutro, Olecko 2003.

5. Placha J., Rola personalizmu w rozwoju pedagogiki chrześcijańskiej, w: Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dziś i jutro, Olecko 2003.

6. Placha J., Sroczyński W., Wolter E. (red.), Nauczanie Jana Pawła II a współczesna aksjologia pedagogiczna, Warszawa 2008.

7. Placha J., Pedagogia na co dzień, Warszawa 2009.

8. Placha J., O lepszą jakość uczenia się, Warszawa 2009 ( w druku).

9. Suchodolski B., Pedagogika. Podręcznik dla nauczycieli, Warszawa 1992.

10.Śliwerski B.(red. naukowa), Pedagogika, tom I - III,

Gdańsk 2006

11.Tarnowski J., Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej, Warszawa 1982.

12.Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964.

12.Zaczyński W., Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego, w: "Kwartalnik Pedagogiczny" 28(107), 1983, nr 1, s. 59 - 69.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)