Pedagogy
General data
Course ID: | WF-ZPS-EB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: ogólny - zapoznanie studentów z podstawowymi problemami związanymi z pedagogiką ogólną; szczegółowy - ukazanie różnych problemów z zakresu pedagogiki ogólnej w perspektywie historycznej oraz zwrócenie uwagi na sytuacje życiowe, godne pedagogicznej uwagi - w I semestrze. W II-gim semestrze - podobnie jak w I-ym - nawiązanie do historii myśli pedagogicznej, z uwzględnieniem najnowszych tendencji.Także rozwinięcie zagadnień, związanych z metodyką procesu uczenia się. Efekt kształcenia - I semestr: uwrażliwienie na aktualność nawet najdawniejszej historii i wykształcenie umiejętności obserwacji codziennych wydarzeń pod kątem ich pedagogicznej oceny. II semestr - dalszy ciąg refleksji historycznej i finalizacja projektu: "Pedagogia na co dzień" - kolejny tom. Także poprawienie własnego warsztatu uczenia się. Wymagania wstępne:- podstawowa wiedza z zakresu filozofii i metodologii pracy umysłowej |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne:I semestr: 1.Zagadnienia wstępne, w tym podział na poszczególne działy pedagogiki, w zależności od etapu rozwojowego człowieka; 2. Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego; 3. Próba zdefiniowania procesu wychowania; 4. Rola zasady podmiotowości. 5. Rola zasady pomocniczości; 6. Cele pedagogiki: samowychowanie, samokształcenie, rozwój dopjrzałej osobowości; 7. Stosunek wychowawczy; 8. Miejsce dziecka w rodzinie i zagrożenia jego rozwoju; 9. Miejsce dziecka niepełnosprawnego w rodzinie; 10. Rozwój myśli pedagogicznej od starożytności do Odrodzenia (ogólna charakterystyka); 11. Inspiracja starogrecka;12. Inspiracja starorzymska; 13. Wpływ chrześcijaństwa; 14.Sredniowiecze; 15. Odrodzenie. II semestr: 1. Rozwój myśli pedagogicznej od Oświecenia do współczesności (ogólna charakterystyka); 2. Oświecenie; 3. Okres przed i porozbiorowy w polskiej myśli pedagogicznej; 4. Przełom XIX I XX wieku ze szczególną analizą kierunków związanych z metodami całościowymi w zakresie dydaktyki i wychowania; 5. Współczesne kierunki rozwoju myśli pedagogicznej, w tym pedagogika alternatywna oraz założenia koncepcjio pedagogiki personalno-egzystencjalnej; 6. Elementy prawidłowego diagnozowania sytuacji wychowawczych. 7. Aksjologia pedagogiczna; 8. Wybrane zagadnienia z metodyki procesu uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak:9. Uczenie się jako permanentny proces osobowego rozwoju człowieka; 10. Ewolucyjna erewolucja w uczeniu się; 11. Droga do kreatywności; 12. Sukces w uczeniu się źródłem radości; 13. Rozpoznanie własnego stylu uczenia się; 14. Uczyć się umiejętności życia: a) poprzez współpracę z innymi; b) z myślą o rozwoju osobowym człowieka; 15.Zapoznanie się z praktycznym funkcjonowaniem wybranych placówek oświatowo-wychowawczych - jeden raz w ciągu I i II semestru odbywają się zajęcia w terenie. Metody oceny:I semestr - Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności studenta w czasie zajęć oraz oddanie pisemnej pracy, jako warunku realizacji kolejnego etapu projektu: pt. "Pedagogia na co dzień". II semestr - Ocena standardowa na podstawie ostatecznej wersji projektu rozpoczętego w I semestrze oraz kolokwium pisemnego na bazie materiału dydaktycznego, realizowanego przez cały rok. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom I i II, Warszawa 2003. 2. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. 3. Placha J., Dialogi pedagogiczne. Wychowanie jako popmoc, Warszawa 1992. 4. Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dzś i jutro, Olecko 2003. 5. Placha J., Rola personalizmu w rozwoju pedagogiki chrześcijańskiej, w: Placha J., Zabłocki J.K. (red.), Pedagogika - wczoraj, dziś i jutro, Olecko 2003. 6. Placha J., Sroczyński W., Wolter E. (red.), Nauczanie Jana Pawła II a współczesna aksjologia pedagogiczna, Warszawa 2008. 7. Placha J., Pedagogia na co dzień, Warszawa 2009. 8. Placha J., O lepszą jakość uczenia się, Warszawa 2009 ( w druku). 9. Suchodolski B., Pedagogika. Podręcznik dla nauczycieli, Warszawa 1992. 10.Śliwerski B.(red. naukowa), Pedagogika, tom I - III, Gdańsk 2006 11.Tarnowski J., Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej, Warszawa 1982. 12.Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964. 12.Zaczyński W., Metodologia gromadzenia i analizy doświadczenia pedagogicznego, w: "Kwartalnik Pedagogiczny" 28(107), 1983, nr 1, s. 59 - 69. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.