History of psychological thought
General data
Course ID: | WF-ZPS-HMP-1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of psychological thought |
Name in Polish: | Historia myśli psychologicznej |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | W 05 W 02 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: dzieje psychologii, z racji ich rozmiarów i złożoności można różnie traktować. W ramach wykładu z historii psychologii zostaną one potraktowane jako dzieje idei psychologii jako nauki. Przedmiot analiz stanowić: będą: tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju, w tym kształtowanie się (zgodnie z jednym z modeli rozwoju psychologii) idei jednej psychologii poprzez ich mnogość i różnorodność, ostatecznie zaś nieprzypadkowe relacje między przeszłością i teraźniejszością w tym zakresie. Wymagania wstępne: brak |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1.Przegląd sposobów uprawiania historii psychologii pod kątem właściwych im walorów poznawczych - wybór określonego sposobu do realizacji i jego uzasadnienie; program kursu 2.Początki myśli psychologicznej; filozoficzna postać myśli psychologicznej: dwa nurty (Platon - Augustyn - Kartezjusz; Arystoteles – Tomasz) - analiza porównawcza 3.Psychologia jako nauka o świadomości: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres i stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne 4.Klasyczna wersja psychologii jako nauki o świadomości 5.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza (ciąg dalszy) - wersja fenomenologiczna jako kulminacja wersji nieklasycznych 6.Psychologia jako nauka o nieświadomości (psychologia głębi): wewnętrzne różnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne 7. Psychologia jako nauka o zachowaniu: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne 8. Psychologia jako nauka o zachowaniu: szczegółowa analiza porównawcza klasycznej wersji i wersji nieklasycznych 9. Psychologia jako nauka o zachowaniu - dwie wyróżnione wersje nieklasyczne: behawioryzm radykalny B.F. Skinnera i behawioryzm społeczny G.H. Meada 10. Psychologia humanistyczna - perspektywy i ograniczenia 11. Psychologia poznawcza - ujęcie ogólne 12. Psychologia poznawcza: analiza wybranych spraw szczegółowych - perspektywy i ograniczenia psychologii poznawczej 13. Wkład psychologii polskiej w całość rozwoju myśli psychologicznej 14. Tendencje i prawidłowości rozwoju myśli psychologicznej - przeszłość i teraźniejszość myśli psychologicznej |
Bibliography: |
(in Polish) Schultz D.P., Schultz S. E., Historia współczesnej psychologii, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2008, Stachowski R., Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych. Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2016, Bartłomiej Dobroczyński, Rzepa Teresa, (2009), Historia myśli psychologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łukaszewski w., (2015), Wielkie pytania psychologii, Wyd. Smak Słowa, Pieter Józef, (1976), Historia psychologii, PWN,Warszawa, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W 05 Student knows beginnings of psychological thought/psychology – its inner differentiation, main trends, founders/authors and their works Student knows different ways of conceptualizing history of psychological thought/psychology; in terms of history of events/history of ideas especially Student can identify/distinguish in history of psychological thought/psychology successive phases/periods; tendencies and regularities of its development too Student uses different models of development of psychological thought/psychology to refer its past and present Student knows and evaluates a contribution of polish psychological thought/psychology to the common psychological thought/psychology W 02 Student can find and identify permanent presence, but in different forms, some main perspectives W 01 Student can reconstruct evolution of basic/essential moments/aspects of psychological thought/psychology – its: subject matter, scope, problems, methodology, language and mutual relations to others sciences |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny: • kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r., Kryteria oceny: • kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów. Skala ocen: dst.: 80- punktów, dst+: 81-90 punktów, db: 91-110 punktów, db+: 111-130 punktów, bdb: 131-150 punktów |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.