Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of psychological thought

General data

Course ID: WF-ZPS-HMP-1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of psychological thought
Name in Polish: Historia myśli psychologicznej
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

W 05 W 02

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: dzieje psychologii, z racji ich rozmiarów i złożoności można różnie traktować.

W ramach wykładu z historii psychologii zostaną one potraktowane jako dzieje idei psychologii jako nauki.

Przedmiot analiz stanowić: będą: tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju, w tym kształtowanie się (zgodnie z jednym z modeli rozwoju psychologii) idei jednej psychologii poprzez ich mnogość i różnorodność, ostatecznie zaś nieprzypadkowe relacje między przeszłością i teraźniejszością w tym zakresie.

Wymagania wstępne: brak

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1.Przegląd sposobów uprawiania historii psychologii pod kątem właściwych im walorów poznawczych - wybór określonego sposobu do realizacji i jego uzasadnienie; program kursu

2.Początki myśli psychologicznej; filozoficzna postać myśli psychologicznej: dwa nurty (Platon - Augustyn - Kartezjusz; Arystoteles – Tomasz) - analiza porównawcza

3.Psychologia jako nauka o świadomości: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot,

zakres i stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci

perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne

4.Klasyczna wersja psychologii jako nauki o świadomości

5.Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza (ciąg dalszy) - wersja fenomenologiczna jako kulminacja wersji nieklasycznych

6.Psychologia jako nauka o nieświadomości (psychologia głębi): wewnętrzne różnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne

7. Psychologia jako nauka o zachowaniu: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne

8. Psychologia jako nauka o zachowaniu: szczegółowa analiza porównawcza klasycznej wersji i wersji nieklasycznych

9. Psychologia jako nauka o zachowaniu - dwie wyróżnione wersje nieklasyczne: behawioryzm radykalny B.F. Skinnera i behawioryzm społeczny G.H. Meada

10. Psychologia humanistyczna - perspektywy i ograniczenia

11. Psychologia poznawcza - ujęcie ogólne

12. Psychologia poznawcza: analiza wybranych spraw szczegółowych - perspektywy i ograniczenia psychologii poznawczej

13. Wkład psychologii polskiej w całość rozwoju myśli psychologicznej

14. Tendencje i prawidłowości rozwoju myśli psychologicznej - przeszłość i teraźniejszość myśli psychologicznej

Bibliography: (in Polish)

Schultz D.P., Schultz S. E., Historia współczesnej psychologii, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2008,

Stachowski R., Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych. Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2016,

Bartłomiej Dobroczyński, Rzepa Teresa, (2009), Historia myśli psychologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,

Łukaszewski w., (2015), Wielkie pytania psychologii, Wyd. Smak Słowa,

Pieter Józef, (1976), Historia psychologii, PWN,Warszawa,

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W 05

Student knows beginnings of psychological thought/psychology – its inner differentiation, main trends, founders/authors and their works

Student knows different ways of conceptualizing history of psychological thought/psychology; in terms of history of events/history of ideas especially

Student can identify/distinguish in history of psychological thought/psychology successive phases/periods; tendencies and regularities of its development too

Student uses different models of development of psychological thought/psychology to refer its past and present

Student knows and evaluates a contribution of polish psychological thought/psychology to the common psychological thought/psychology

W 02

Student can find and identify permanent presence, but in different forms, some main perspectives

W 01

Student can reconstruct evolution of basic/essential moments/aspects of psychological thought/psychology – its: subject matter, scope, problems, methodology, language and mutual relations to others sciences

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceny:

• kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r.,

Kryteria oceny:

• kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów.

Skala ocen:

dst.: 80- punktów,

dst+: 81-90 punktów,

db: 91-110 punktów,

db+: 111-130 punktów,

bdb: 131-150 punktów

Practical placement: (in Polish)

brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)