Historia myśli psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-HMP-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W 05, K_ W 02 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu. Podstawowym celem przedmiotu jest nakreślenie istoty myśli psychologicznej w jej rozwoju i wpływie na pokrewne nauki społeczne. Głównym czynnikiem różnicującym współczesne szkoły - kierunki w psychologii są odmienne podejścia do metodologii badań oraz ich zakres tematyczny. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.Różnica między historią psychologi a historią myśli psychologicznej. 2.Myśl psychologiczna w filozofii starożytnej. 3.Początki psychologii nowożytnej. 4.Myśl psychologiczna w naukach społecznych. 5.Behawioryzm a tradycyjne rozumienie psychologii. 6.Psychoanaliza. 7. Psychologia humanistyczna. 8.Sytuacjonizm a psychologia osobowości. 9.Orientacja poznawcza w psychologii. 10.Znaczenie postmodernizmu dla współczesnej myśli psychologicznej. 11.Polska myśl psychologiczna. 12.Perspektywa rozwojowa współczesnej myśli psychologicznej. |
Literatura: |
Buss, D.M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańska: GWP. strony 44-55, Domańska K. (1997). Metafora komputerowa w psychologii poznawczej, [w:] Tyszka T., Materska M. Psychologia i poznanie. Ludy T. Benjamin Jr, (2013), Historia współczesnej psychologii, Warszawa: PWN, Rzepa, T. (red) 1997 Psychologia w szkole Lwowsko-Warszawski.Warszawa, WN PWN, Schultz Duane P., Schultz Sydney Ellen, (2016), Historia współczesnej psychologii, wyd. UJ. Kraków, Szewczuk, W. (1988) Władysław Heinrich-Prekursor psychologi obiektywnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W 05 student ma wiedzę o początkach/korzeniach myśli psychologicznej/psychologii, jej wewnętrznym zróżnicowaniu/nurtach, twórcach myśli psychologicznej/psychologii student zna przydatność rozmaitych sposobów konceptualizacji dziejów myśli psychologicznej/psychologii student ujmuje dzieje myśli psychologicznej/psychologii na sposób właściwy tak dla historii wydarzeń jak i historii idei; student jest w stanie zarówno wyróżnić w dziejach myśli psychologiczne/psychologii kolejne fazy/etapy jaki uchwycić obecne w nich tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju student wykorzystuje do wiązania teraźniejszości i przeszłości myśli psychologicznej rozmaite modele jej rozwoju student zna wkład polskiej myśli psychologii w powszechną myśl psychologiczną W 02 student identyfikuje pojawienie i obecność (w zmieniających się postaciach) rozmaitych perspektyw/ charakterystycznych rozkładów akcentów W 01 student rekonstruuje ewolucję specyfiki myśli psychologicznej/psychologii - jej przedmiotu, zadań, problematyki, metodologii, języka oraz miejsca i pozycji w systemie nauk |
Metody i kryteria oceniania: |
• kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 05.2018r., Kryteria oceny: • kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów. Skala ocen: dst.: 80- punktów, dst+: 81-90 punktów, db: 91-110 punktów, db+: 111-130 punktów, bdb: 131-150 punktów. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.