Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-N-DPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychologiczna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W15;PS_U04; PS_U05, PS_U07; PS_U08

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom głównych założeń zagadnień dotyczących diagnozy psychologicznej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką diagnozy psychologicznej. Studenci podczas zajęć zostaną zapoznani z różnymi metodami diagnozy (wywiad, obserwacja, badana kwestionariuszowe, eksperyment, assessment cenetr). Podczas zajęć studentom zostaną również wyjaśnione zagadnienia z zakresu zadawania pytań diagnostycznych i omówione ich rodzaje. Zostanie również zaprezentowana różnica między diagnozą obserwacyjną oraz funkcjonalną.

Zdobyta wiedza pozwoli studentom przygotować się do zaprojektowania diagnozy psychologicznej, przeprowadzenia diagnozy oraz udzielenia informacji zwrotnej z przeprowadzonej procedury diagnostycznej.

Literatura:

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hornowska, E., Paluchowski, W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ledzińska, M. (2009). Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: PAN.

Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student będzie posiadał wiedzę z zakresu diagnozy psychologicznej. Student po zakończonym kursie będzie wstanie zaprojektować i przeprowadzić działania diagnostyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie obecność na zajęciach. Każdy student będzie również zobowiązany do przygotowania informacji zwrotnej na bazie schematu Stemplewskiej-Żakowicz (2019) dla jednego z narzędzi diagnostycznych omawianych podczas zajęć.

Praca zaliczeniowa będzie się składać z następujących części:

1. Przedstawienie celu diagnozy

2. Przegląd zastosowanych technik diagnostycznych

3. Wyjaśnienie znaczenia wyników

4. Omówienie znaczenia wyników

5. Przedstawienia i uzasadnienia zaleceń praktycznych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Jastrzębska, Zdzisław Kobos
Prowadzący grup: Justyna Jastrzębska, Zdzisław Kobos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaponie słuchaczy ze specyfika diagnostyki psychologicznej w psychologii pracy i organizacji

Literatura:

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hornowska, E., Paluchowski, W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ledzińska, M. (2009). Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: PAN.

Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP.

Wymagania wstępne:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3azumF3APtdpiR294mHeWUX2MNQZ_P7ddzJq-wSU0CsTc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c22b2ea7-91a9-4171-97ce-6cdb56358959&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mędrzycki
Prowadzący grup: Krzysztof Mędrzycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Stolarski
Prowadzący grup: Mikołaj Stolarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom głównych założeń zagadnień dotyczących diagnozy psychologicznej.

Literatura:

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Hornowska, E., Paluchowski, W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ledzińska, M. (2009). Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: PAN.

Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)