Ethics
General data
Course ID: | WF-ZPS-N-ET |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Ethics |
Name in Polish: | Etyka |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W01; PS_W02; PS_W05;PS_W08 |
Short description: |
(in Polish) Spory etyczne są ważną częścią współczesnego dyskursu publicznego. W zróżnicowanym, pluralistycznym społeczeństwie ścierają się poglądy dotyczące moralnego znaczenia różnych działań. Profesjonaliści wielu dziedzin szukają jasnych i możliwych do przyjęcia co najmniej przez znaczącą większość zasad postępowania w swojej pracy. Toczy się wreszcie spór dotyczący samej natury etyki. Celem wykładu jest przedstawienie ogólnych zasad etyki personalistycznej na tle innych poglądów moralnych obecnych we współczesnym świecie. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu jest koncepcja etyki jako dziedziny normatywnej i jej podstawowe założenia. Przedstawiony jest – na tle obecnych w historii nurtów – personalistyczny model teorii moralności wraz z jego zastosowaniem w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności. Omówiona jest więc koncepcja czynu ludzkiego jako aktu rozumnego i zasady jego moralnej specyfikacji. Analizie poddane są pojęcia sumienia i odpowiedzialności, prawa i cnoty. |
Bibliography: |
(in Polish) T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002 T. Styczeń, W drodze do etyki, Lublin 1984 T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007 A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995 A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne, zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje Umiejętności: student analizuje, interpretuje i poddaje krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej, potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne z uwzględnieniem ich aplikacji psychologicznych Kompetencje: student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, potrafi wyciągać odpowiednie wnioski, przedstawiać racjonalne argumenty oraz formułować wiarygodne oceny moralne, dostrzega moralny wymiar rzeczywistości, będąc świadomym jej wieloaspektowości, docenia wagę wartości moralnych w życiu każdego człowieka ECTS: Udział w wykładzie - 30 godzin Lektura tekstów - 10 godzin Pisemna analiza tekstu - 5 godzin Przygotowanie do egzaminu - 10 godzin Konsultacje - 5 godzin Suma godzin - 60 : 30 = 2 punkty ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - na ocenę 2 (ndst): student nie wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, nie zna głównych kierunków etycznych, nie definiuje podstawowych kategorii etycznych - na ocenę 3 (dst.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne, ale nie potrafi ich objaśnić, definiuje podstawowe kategorie etyczne - na ocenę 4 (db.): student student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i potrafi je krótko opisać, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne - na ocenę 5 (bdb.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i dokładnie je opisuje, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, nie potrafi uzasadnić określonego stanowiska etycznego - na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii - na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne - na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej Kompetencje: Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości, a także zdolność do podjęcia dyskusji o kwestiach etycznych: wyciągania odpowiednich wniosków i dobierania argumentów |
Classes in period "Academic year 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jacek Meller | |
Group instructors: | Jacek Meller | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Spory etyczne są ważną częścią współczesnego dyskursu publicznego. W zróżnicowanym, pluralistycznym społeczeństwie ścierają się poglądy dotyczące moralnego znaczenia różnych działań. Profesjonaliści wielu dziedzin szukają jasnych i możliwych do przyjęcia co najmniej przez znaczącą większość zasad postępowania w swojej pracy. Toczy się wreszcie spór dotyczący samej natury etyki. Celem wykładu jest przedstawienie ogólnych zasad etyki personalistycznej na tle innych poglądów moralnych obecnych we współczesnym świecie. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu jest koncepcja etyki jako dziedziny normatywnej i jej podstawowe założenia. Przedstawiony jest – na tle obecnych w historii nurtów – personalistyczny model teorii moralności wraz z jego zastosowaniem w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności. Omówiona jest więc koncepcja czynu ludzkiego jako aktu rozumnego i zasady jego moralnej specyfikacji. Analizie poddane są pojęcia sumienia i odpowiedzialności, prawa i cnoty. |
|
Bibliography: |
(in Polish) T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002 T. Styczeń, W drodze do etyki, Lublin 1984 T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007 A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995 A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993 |
Classes in period "Academic year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jacek Meller | |
Group instructors: | Jacek Meller | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Spory etyczne są ważną częścią współczesnego dyskursu publicznego. W zróżnicowanym, pluralistycznym społeczeństwie ścierają się poglądy dotyczące moralnego znaczenia różnych działań. Profesjonaliści wielu dziedzin szukają jasnych i możliwych do przyjęcia co najmniej przez znaczącą większość zasad postępowania w swojej pracy. Toczy się wreszcie spór dotyczący samej natury etyki. Celem wykładu jest przedstawienie ogólnych zasad etyki personalistycznej na tle innych poglądów moralnych obecnych we współczesnym świecie. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu jest koncepcja etyki jako dziedziny normatywnej i jej podstawowe założenia. Przedstawiony jest – na tle obecnych w historii nurtów – personalistyczny model teorii moralności wraz z jego zastosowaniem w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności. Omówiona jest więc koncepcja czynu ludzkiego jako aktu rozumnego i zasady jego moralnej specyfikacji. Analizie poddane są pojęcia sumienia i odpowiedzialności, prawa i cnoty. |
|
Bibliography: |
(in Polish) T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002 T. Styczeń, W drodze do etyki, Lublin 1984 T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007 A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995 A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993 |
Classes in period "Academic year 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jacek Meller | |
Group instructors: | Jacek Meller | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2024/25" (in progress)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Jacek Meller | |
Group instructors: | Jacek Meller | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Academic year 2025/26" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 16 hours
|
|
Coordinators: | Dominika Dzwonkowska | |
Group instructors: | Dominika Dzwonkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.